Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitvallen motor gedurende 1 sec tijdens rijden OPGELOST

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

uitvallen motor gedurende 1 sec tijdens rijden OPGELOST

Bericht door pieter 762 »

Ik heb het nu een aantal keer meegemaakt; tijdens het rijden valt de motor gedurende een seconde eventjes uit. Heel vreemd is het. Bij verschillende snelheden, tijdens optrekken, stationair draaien... Steeds gaat het voorgloei lampje even geel branden en vervolgens pakt ie weer op alsof er niets aan de hand was.

Tijdje terug heb ik bij de VW garage nagevraagd of ze een dergelijke storing kenden, was niet het geval. Relais 109 ? was al vernieuwd zeiden ze... Eerst gebeurde het zelden, nu dagelijks !? Begin me een beetje zorgen te maken !

Het is een T4 Caravelle TDI 75 KW van '98, 230.000 op de klok. Verders helemaal geen problemen. Wie herkent de storing en zet me op het goede spoor voor de oplossing ? Alvast mijn dank

Gr. Pieter
Laatst gewijzigd door pieter 762 op 11 sep 2007, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Ik heb ook wat problemen gehad,maar dan met het gloeirelais,de ene dag wel starten en de andere dag niet.Relais vervangen...en gaan!De volgende dag weer geen prik op de gloeiers.Relais aangedrukt en lopen!
De pootjes van het relais en en de kast ingespoten met contactspray en sindsdien geen problemen meer.
grtz.harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

afslaan motor

Bericht door Coen220 »

Hallo Pieter
Ik probeer met je mee te denken.
Kijk eens naar de brandstofpomp,daarop zit een regelapperaat met stop klep voor de brandstoftoevoer, Misschien heb je last van een slecht electr. contakt daar of een kabelbreukje, of het regel apperaat zelf ?
Tijdens het rijden en bewegen van de motor zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn.
Ik wens je heel veel sucses, en laat het horen als de storring gevonden is daar leren wij ook weer van.
Hartelijke groet
Coen 220
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

gaat er geen storingslampje branden?

anders ff uit laten lezen, misschien staat er wat in de computer opgeslagen.

Rene
Hans2007
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:06
Locatie: doetinchem

uitvallen motor gedurende 1 sec tijdens rijden

Bericht door Hans2007 »

Heb ik ook gehad. Was een slecht contact van boordcomputer ( motorsteuergerät).
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Bericht door pieter 762 »

Vandaag had ik het weer, eerst tijdens het ritje naar m'n werk viel die weer heel even uit, daarna was het dan toch echt gedaan; motor uit !
Gelukkig draaide ik net het industrieterrein op en kon 'm veilig aan de kant zetten. Zonder stuurbekrachtiging is effe stevig draaien. Even gewacht, terug op contact en toen hoorde ik voor het eerst ook iets tikken in de zekeringenkast... Even later sloeg ie normaal aan.

Ben na het werk toch maar even bij de dealer langsgegaan om even te laten uitlezen. Had nog maar net een kopje koffie uit de machine, komt de monteur alweer aan; relais 109 stuk :bonk Snap er niet veel van, deze was volgens de jongens in Oirschot 2 maanden geleden nog zo goed als nieuw en zeker niet verdacht bij een storing zoals ik die had !?

Maargoed, ff 32 euro aftikken (letterlijk enkele minuten werk) en ik kan weer sturen. Hopelijk gaat het nu weer goed.
Morgen naar Ede, hopelijk valt er nog iets te spotten die kant op ! Of zit ik dan nog niet noordelijk genoeg :knipoog

Had nog wel even lol toen de "receptionist met kennis van zaken" mij vertelde dat dit relais "601" wel vaker stuk ging bij de volkswagen bussies ! :klappen

Groeten, Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
galore
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jul 2007, 13:18
Locatie: schagen

Bericht door galore »

Heb sinds een dag of wat een soortgelijk probleem.
Na een probleemloze rit parkeer ik de bus, en je raad het al daarna niet meer willen starten, startmotor draait wel maar motor slaat vervolgens niet aan.
10 minuten later weer proberen en probleemloos starten. Vanochtend echter, na een hele nacht rust, het zelfde probleem.
Dit verschijnsel heeft zich voor het eerst voorgedaan vlak na dat " service Oil" op het dashboard verscheen ( is hier een verband of puur toeval ). Oliepeil stond wel wat laag maar is al keurig aangevuld. verder geen gekkigheid tijdens het rijden en loopt de motor netjes zonder roet of wat dan ook. Betreft een transporter 1.9 td uit 2000 180.000 km
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk niet dat het met je servicelampje te maken heeft, die combi is toeval.

zie verder je eigen topic hierover.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Bericht door jan517 »

Ik had hetzelfde vorige week, relais 109 er uitgehaald, kapje er afgehaald.
Op het printplaatje was op 1 punt de soldering dof, hier werd ie te heet (overgangsweerstand te hoog) waardoor de tin gaat vloeien. Oude tin verwijderd en opnieuw gesoldeerd, nu ff kijken hoelang ie nou weer meegaat.
grtzz Jan
Plaats reactie