Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Hallo allemaal,
Onlangs na veel storingen in de egr klep, de egr klep laten uitschakelen met een chip op maat door JD. Helemaal tevreden, rijd uitstekend. Na 'n 350km +/- kreeg ik weer een melding van de uitlaatgaswaarschuwingslampje.
De auto rijd verder goed, niks merkbaar aan de storing.
Wat zou dit kunnen zijn en zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad? Het liefst laat ik de Roetfilter niet verwijderen, aangezien ik betwijfel of dit geen verplichting wordt in de toekomst bij de APK. Het gaat overigens om een T5 GP uit eind 2011
Maandag heb ik de auto weer nodig voor me werk, zal dit problemen geven als ik hiermee doorrij? Is het overigens een optie om me roetfilter te laten reinigen?
Onlangs na veel storingen in de egr klep, de egr klep laten uitschakelen met een chip op maat door JD. Helemaal tevreden, rijd uitstekend. Na 'n 350km +/- kreeg ik weer een melding van de uitlaatgaswaarschuwingslampje.
De auto rijd verder goed, niks merkbaar aan de storing.
Wat zou dit kunnen zijn en zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad? Het liefst laat ik de Roetfilter niet verwijderen, aangezien ik betwijfel of dit geen verplichting wordt in de toekomst bij de APK. Het gaat overigens om een T5 GP uit eind 2011
Maandag heb ik de auto weer nodig voor me werk, zal dit problemen geven als ik hiermee doorrij? Is het overigens een optie om me roetfilter te laten reinigen?
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Het is -las ik- ook mogelijk om het binnenwerk (keramiek) te laten vervangen. of het wat is weet ik niet. ff Googlen...
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Hmm, vervangen door? Of eruit halen maar dan kan je vast gaan sparen voor een nieuwe turbo ivm wegvallende tegendruk zal de levensduur aanzienlijk worden verkort, denk ikheemskerk schreef:Het is -las ik- ook mogelijk om het binnenwerk (keramiek) te laten vervangen. of het wat is weet ik niet. ff Googlen...
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Zoiets cools als een uitlaatgaswaarschuwingslampje heb ik niet op mijn uiterst simpele T5, maar niettemin heb ik zo'n vermoeden dat ik datzelfde probleem heb. Het is namelijk zo, dat als ik na een rit de deur open doe, dan ruik ik soms een geur die me bekend voorkomt van voordat ik mijn roetfilter heb laten verwijderen.
Ja, mijn DPF is in zijn geheel verwijderd. Er zit nu een stuk pijp met een 90 graden bocht in de plaats waar eerst het DPF zat. En ik zit me nu alweer een tijdje af te vragen waar die geur dan in godsnaam vandaan komt. Het is precies dezelfde geur die ik eerder ook kon ruiken zo nu en dan en die ik toeschreef aan de problemen met het DPF en de daarmee samenhangende afgebroken bouten van het uitlaatspruitstuk.
Ja, mijn DPF is in zijn geheel verwijderd. Er zit nu een stuk pijp met een 90 graden bocht in de plaats waar eerst het DPF zat. En ik zit me nu alweer een tijdje af te vragen waar die geur dan in godsnaam vandaan komt. Het is precies dezelfde geur die ik eerder ook kon ruiken zo nu en dan en die ik toeschreef aan de problemen met het DPF en de daarmee samenhangende afgebroken bouten van het uitlaatspruitstuk.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
t-vierder schreef:Zoiets cools als een uitlaatgaswaarschuwingslampje heb ik niet op mijn uiterst simpele T5, maar niettemin heb ik zo'n vermoeden dat ik datzelfde probleem heb. Het is namelijk zo, dat als ik na een rit de deur open doe, dan ruik ik soms een geur die me bekend voorkomt van voordat ik mijn roetfilter heb laten verwijderen.
Ja, mijn DPF is in zijn geheel verwijderd. Er zit nu een stuk pijp met een 90 graden bocht in de plaats waar eerst het DPF zat. En ik zit me nu alweer een tijdje af te vragen waar die geur dan in godsnaam vandaan komt. Het is precies dezelfde geur die ik eerder ook kon ruiken zo nu en dan en die ik toeschreef aan de problemen met het DPF en de daarmee samenhangende afgebroken bouten van het uitlaatspruitstuk.
Zit ie niet in je klokkenspel? Met (voorheen) actief DPF heb je volgens mij wel zo'n signalering in het systeem. de AXD/AXE hadden een passief systeem (katalysator) met (soms) een retro-roetfilter, die hadden dat niet meen ik.
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Best mogelijk @heemskerk, maar ik zie nooit iets oplichten in mijn dashboard tijdens het rijden. Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van een uitlaatgaswaarschuwingslampje, maar als ik zo nu en dan iets heb geroken, zonder ooit een lampje te hebben zien oplichten, ga ik er gemakshalve maar van uit dat ik zo'n lampje niet heb. Temeer omdat mijn T5 nou eenmaal niet zo'n erg geavanceerd apparaat is. Snappu? ![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Heu , nee , door de roetfilter leeg te maken verkort de levensduur van je turbo niet .edwinh schreef:Hmm, vervangen door? Of eruit halen maar dan kan je vast gaan sparen voor een nieuwe turbo ivm wegvallende tegendruk zal de levensduur aanzienlijk worden verkort, denk ikheemskerk schreef:Het is -las ik- ook mogelijk om het binnenwerk (keramiek) te laten vervangen. of het wat is weet ik niet. ff Googlen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Dat lampje zit er wel degelijk hoor , en je ziet het alleen maar oplichten , als je DPF niet werkt zoals het hoort (als de regeneratie bvb niet werkt ).t-vierder schreef:Best mogelijk @heemskerk, maar ik zie nooit iets oplichten in mijn dashboard tijdens het rijden. Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van een uitlaatgaswaarschuwingslampje, maar als ik zo nu en dan iets heb geroken, zonder ooit een lampje te hebben zien oplichten, ga ik er gemakshalve maar van uit dat ik zo'n lampje niet heb. Temeer omdat mijn T5 nou eenmaal niet zo'n erg geavanceerd apparaat is. Snappu?
Tijdens het normale werk , dus ook wanneer hij gewoon om de x-aantal tijd een regeneratiecyclus doet zal dat lampje niet branden. Brand het wel , dan is er wat aan de hand
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Ik vrees toch van wel @pascal. Ik las toevallig deze week iets daarover wat mij plausibel lijkt. Als de turbo volledig vrij kan ademen zal deze hogere toerentallen bereiken dan wanneer er een beetje tegendruk bestaat. Deze tegendruk wordt geleverd door een DPF of je kunt die creëren door de uitlaat op een bepaalde manier te bouwen.Pascal-141 schreef:Heu , nee , door de roetfilter leeg te maken verkort de levensduur van je turbo niet .edwinh schreef:Hmm, vervangen door? Of eruit halen maar dan kan je vast gaan sparen voor een nieuwe turbo ivm wegvallende tegendruk zal de levensduur aanzienlijk worden verkort, denk ikheemskerk schreef:Het is -las ik- ook mogelijk om het binnenwerk (keramiek) te laten vervangen. of het wat is weet ik niet. ff Googlen...
Ik had daar eerder niet bij stilgestaan, maar had al wel een suizend geluid uit de uitlaat opgemerkt nadat het roetfilter was verwijderd. Ik heb geen idee hoeveel impact het werkelijk zal hebben, hoeveel toeren de turbo meer zal maken dan voor filterverwijdering en hoeveel sneller de turbo zal slijten, maar DAT ie sneller zal slijten lijkt me logisch.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Oei! Nu zie ik dat ik een foutje heb gemaakt @pascal. Je zegt het precies goed. Door het roetfilter LEEG TE MAKEN.
Sorry. Ik dacht weer aan roetfilter verwijderen. MIJN FOUT
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
Sorry. Ik dacht weer aan roetfilter verwijderen. MIJN FOUT
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Oh wacht. Je bedoelde wrs toch iets dergelijks als wat ik eerst dacht. Niet schoonmaken maar het filterelement verwijderen. In dat geval gaat mijn eerdere bericht wel degelijk op.
![fun :driveT5](./images/smilies/t5_driving.gif)
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4459
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
RikVW ben benieuwd wat het probleem is.
Wel motorblok heb jij ?
Wil ook de EGR af laten sluiten en naar JD voor een chip
Heb zelf geen EGR problemen.
Zit ook te twijfelen om de DPF (roetfilter) toch maar te laten zitten , je kunt erop wachten![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
Heb trouwens met mijn vorige Transporter T4 102 PK gechipt naar ....... 130 PK (weet niet meer precies hoeveel) jaren lang zonder roetkat gereden , heb geen turbo problemen gehad.
Wel motorblok heb jij ?
Wil ook de EGR af laten sluiten en naar JD voor een chip
Heb zelf geen EGR problemen.
Zit ook te twijfelen om de DPF (roetfilter) toch maar te laten zitten , je kunt erop wachten
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
Heb trouwens met mijn vorige Transporter T4 102 PK gechipt naar ....... 130 PK (weet niet meer precies hoeveel) jaren lang zonder roetkat gereden , heb geen turbo problemen gehad.
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
![fun :wjwnl](./images/smilies/weetjewel.gif)
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Door een dpf te verwijderen door een rechte buis haal je die tegendruk weg . En zelfs dan heb je nog tegendruk hoor , je hebt immers nog je middendemper en einddemper die voor tegendruk zorgen. En zelfs met die verwijderd , zal je turbo heus niet kapot draaien .t-vierder schreef:Oei! Nu zie ik dat ik een foutje heb gemaakt @pascal. Je zegt het precies goed. Door het roetfilter LEEG TE MAKEN.
Sorry. Ik dacht weer aan roetfilter verwijderen. MIJN FOUT![]()
![]()
Door een dpf leeg te halen behoud je nog steeds een beetje tegendruk. Uiteraard veel minder dan wanneer de inhoud van de dpf er wel nog zit .
Je moet er niet bang voor zijn , je turbo zal niet kapot gaan door verminderde tegendruk van een lege dpf ! Er rijden er genoeg rond die met een lege dpf rijden , en die de hele levensduur vd auto zo rondrijden , zonder turboschade .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Heb de roetfilter laten regenereren bij de dealer, helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd. Volgens de dealer is de roetfilter gewoon leeg en is het wat anders. De rekening was 90euro bij de VW dealer.
Vervolgens met JD engineering de afspraak gemaakt om de DPF te laten vervangen voor een downpipe en te laten uitschrijven in de software. De anderen optie is de roetfilter vervangen bij de dealer voor een kleine 900euro..
Het gaat overigens om een tdi 2.0 102pk gecipt naar 175pk met uitgeschreven EGR klep. Mijn egr klep zat vol met storingen en maakte kortsluiting met de rest waardoor elke sensor een storing gaf, dus was vandaar dat ik de egr heb laten uitschrijven.
Vervolgens met JD engineering de afspraak gemaakt om de DPF te laten vervangen voor een downpipe en te laten uitschrijven in de software. De anderen optie is de roetfilter vervangen bij de dealer voor een kleine 900euro..
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
Het gaat overigens om een tdi 2.0 102pk gecipt naar 175pk met uitgeschreven EGR klep. Mijn egr klep zat vol met storingen en maakte kortsluiting met de rest waardoor elke sensor een storing gaf, dus was vandaar dat ik de egr heb laten uitschrijven.
Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding
Ondanks mijn roetfilter laten vervangen voor een downpipe door JD engineering.
De auto stinkt overigens wel veel meer en rookt ook meer, overigens maakt de auto stationair ook een soort blik geluid uit de uitlaat, voornamelijk als die koud is.
Zijn er mensen meer met deze symptomen na het verwijderen van deze onderdelen?
De auto stinkt overigens wel veel meer en rookt ook meer, overigens maakt de auto stationair ook een soort blik geluid uit de uitlaat, voornamelijk als die koud is.
Zijn er mensen meer met deze symptomen na het verwijderen van deze onderdelen?