Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

vragen over de T5
Rikvw
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mar 2015, 21:11

uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door Rikvw »

Hallo allemaal,

Onlangs na veel storingen in de egr klep, de egr klep laten uitschakelen met een chip op maat door JD. Helemaal tevreden, rijd uitstekend. Na 'n 350km +/- kreeg ik weer een melding van de uitlaatgaswaarschuwingslampje.

De auto rijd verder goed, niks merkbaar aan de storing.

Wat zou dit kunnen zijn en zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad? Het liefst laat ik de Roetfilter niet verwijderen, aangezien ik betwijfel of dit geen verplichting wordt in de toekomst bij de APK. Het gaat overigens om een T5 GP uit eind 2011

Maandag heb ik de auto weer nodig voor me werk, zal dit problemen geven als ik hiermee doorrij? Is het overigens een optie om me roetfilter te laten reinigen?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door heemskerk »

Het is -las ik- ook mogelijk om het binnenwerk (keramiek) te laten vervangen. of het wat is weet ik niet. ff Googlen...
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door edwinh »

heemskerk schreef:Het is -las ik- ook mogelijk om het binnenwerk (keramiek) te laten vervangen. of het wat is weet ik niet. ff Googlen...
Hmm, vervangen door? Of eruit halen maar dan kan je vast gaan sparen voor een nieuwe turbo ivm wegvallende tegendruk zal de levensduur aanzienlijk worden verkort, denk ik :T44EVER
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door t-vierder »

Zoiets cools als een uitlaatgaswaarschuwingslampje heb ik niet op mijn uiterst simpele T5, maar niettemin heb ik zo'n vermoeden dat ik datzelfde probleem heb. Het is namelijk zo, dat als ik na een rit de deur open doe, dan ruik ik soms een geur die me bekend voorkomt van voordat ik mijn roetfilter heb laten verwijderen.

Ja, mijn DPF is in zijn geheel verwijderd. Er zit nu een stuk pijp met een 90 graden bocht in de plaats waar eerst het DPF zat. En ik zit me nu alweer een tijdje af te vragen waar die geur dan in godsnaam vandaan komt. Het is precies dezelfde geur die ik eerder ook kon ruiken zo nu en dan en die ik toeschreef aan de problemen met het DPF en de daarmee samenhangende afgebroken bouten van het uitlaatspruitstuk.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door heemskerk »

t-vierder schreef:Zoiets cools als een uitlaatgaswaarschuwingslampje heb ik niet op mijn uiterst simpele T5, maar niettemin heb ik zo'n vermoeden dat ik datzelfde probleem heb. Het is namelijk zo, dat als ik na een rit de deur open doe, dan ruik ik soms een geur die me bekend voorkomt van voordat ik mijn roetfilter heb laten verwijderen.

Ja, mijn DPF is in zijn geheel verwijderd. Er zit nu een stuk pijp met een 90 graden bocht in de plaats waar eerst het DPF zat. En ik zit me nu alweer een tijdje af te vragen waar die geur dan in godsnaam vandaan komt. Het is precies dezelfde geur die ik eerder ook kon ruiken zo nu en dan en die ik toeschreef aan de problemen met het DPF en de daarmee samenhangende afgebroken bouten van het uitlaatspruitstuk.

Zit ie niet in je klokkenspel? Met (voorheen) actief DPF heb je volgens mij wel zo'n signalering in het systeem. de AXD/AXE hadden een passief systeem (katalysator) met (soms) een retro-roetfilter, die hadden dat niet meen ik.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door t-vierder »

Best mogelijk @heemskerk, maar ik zie nooit iets oplichten in mijn dashboard tijdens het rijden. Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van een uitlaatgaswaarschuwingslampje, maar als ik zo nu en dan iets heb geroken, zonder ooit een lampje te hebben zien oplichten, ga ik er gemakshalve maar van uit dat ik zo'n lampje niet heb. Temeer omdat mijn T5 nou eenmaal niet zo'n erg geavanceerd apparaat is. Snappu? :nuts
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door Pascal-141 »

edwinh schreef:
heemskerk schreef:Het is -las ik- ook mogelijk om het binnenwerk (keramiek) te laten vervangen. of het wat is weet ik niet. ff Googlen...
Hmm, vervangen door? Of eruit halen maar dan kan je vast gaan sparen voor een nieuwe turbo ivm wegvallende tegendruk zal de levensduur aanzienlijk worden verkort, denk ik :T44EVER
Heu , nee , door de roetfilter leeg te maken verkort de levensduur van je turbo niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door Pascal-141 »

t-vierder schreef:Best mogelijk @heemskerk, maar ik zie nooit iets oplichten in mijn dashboard tijdens het rijden. Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van een uitlaatgaswaarschuwingslampje, maar als ik zo nu en dan iets heb geroken, zonder ooit een lampje te hebben zien oplichten, ga ik er gemakshalve maar van uit dat ik zo'n lampje niet heb. Temeer omdat mijn T5 nou eenmaal niet zo'n erg geavanceerd apparaat is. Snappu? :nuts
Dat lampje zit er wel degelijk hoor , en je ziet het alleen maar oplichten , als je DPF niet werkt zoals het hoort (als de regeneratie bvb niet werkt ).
Tijdens het normale werk , dus ook wanneer hij gewoon om de x-aantal tijd een regeneratiecyclus doet zal dat lampje niet branden. Brand het wel , dan is er wat aan de hand :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door t-vierder »

Pascal-141 schreef:
edwinh schreef:
heemskerk schreef:Het is -las ik- ook mogelijk om het binnenwerk (keramiek) te laten vervangen. of het wat is weet ik niet. ff Googlen...
Hmm, vervangen door? Of eruit halen maar dan kan je vast gaan sparen voor een nieuwe turbo ivm wegvallende tegendruk zal de levensduur aanzienlijk worden verkort, denk ik :T44EVER
Heu , nee , door de roetfilter leeg te maken verkort de levensduur van je turbo niet .
Ik vrees toch van wel @pascal. Ik las toevallig deze week iets daarover wat mij plausibel lijkt. Als de turbo volledig vrij kan ademen zal deze hogere toerentallen bereiken dan wanneer er een beetje tegendruk bestaat. Deze tegendruk wordt geleverd door een DPF of je kunt die creëren door de uitlaat op een bepaalde manier te bouwen.

Ik had daar eerder niet bij stilgestaan, maar had al wel een suizend geluid uit de uitlaat opgemerkt nadat het roetfilter was verwijderd. Ik heb geen idee hoeveel impact het werkelijk zal hebben, hoeveel toeren de turbo meer zal maken dan voor filterverwijdering en hoeveel sneller de turbo zal slijten, maar DAT ie sneller zal slijten lijkt me logisch.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door t-vierder »

Oei! Nu zie ik dat ik een foutje heb gemaakt @pascal. Je zegt het precies goed. Door het roetfilter LEEG TE MAKEN.

Sorry. Ik dacht weer aan roetfilter verwijderen. MIJN FOUT :bonk :bonk :bonk
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door t-vierder »

Oh wacht. Je bedoelde wrs toch iets dergelijks als wat ik eerst dacht. Niet schoonmaken maar het filterelement verwijderen. In dat geval gaat mijn eerdere bericht wel degelijk op.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door Henk-1 »

RikVW ben benieuwd wat het probleem is.
Wel motorblok heb jij ?

Wil ook de EGR af laten sluiten en naar JD voor een chip
Heb zelf geen EGR problemen.

Zit ook te twijfelen om de DPF (roetfilter) toch maar te laten zitten , je kunt erop wachten :muur

Heb trouwens met mijn vorige Transporter T4 102 PK gechipt naar ....... 130 PK (weet niet meer precies hoeveel) jaren lang zonder roetkat gereden , heb geen turbo problemen gehad.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door Pascal-141 »

t-vierder schreef:Oei! Nu zie ik dat ik een foutje heb gemaakt @pascal. Je zegt het precies goed. Door het roetfilter LEEG TE MAKEN.

Sorry. Ik dacht weer aan roetfilter verwijderen. MIJN FOUT :bonk :bonk :bonk
Door een dpf te verwijderen door een rechte buis haal je die tegendruk weg . En zelfs dan heb je nog tegendruk hoor , je hebt immers nog je middendemper en einddemper die voor tegendruk zorgen. En zelfs met die verwijderd , zal je turbo heus niet kapot draaien .
Door een dpf leeg te halen behoud je nog steeds een beetje tegendruk. Uiteraard veel minder dan wanneer de inhoud van de dpf er wel nog zit .
Je moet er niet bang voor zijn , je turbo zal niet kapot gaan door verminderde tegendruk van een lege dpf ! Er rijden er genoeg rond die met een lege dpf rijden , en die de hele levensduur vd auto zo rondrijden , zonder turboschade .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rikvw
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mar 2015, 21:11

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door Rikvw »

Heb de roetfilter laten regenereren bij de dealer, helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd. Volgens de dealer is de roetfilter gewoon leeg en is het wat anders. De rekening was 90euro bij de VW dealer.


Vervolgens met JD engineering de afspraak gemaakt om de DPF te laten vervangen voor een downpipe en te laten uitschrijven in de software. De anderen optie is de roetfilter vervangen bij de dealer voor een kleine 900euro.. :bonk

Het gaat overigens om een tdi 2.0 102pk gecipt naar 175pk met uitgeschreven EGR klep. Mijn egr klep zat vol met storingen en maakte kortsluiting met de rest waardoor elke sensor een storing gaf, dus was vandaar dat ik de egr heb laten uitschrijven.
Rikvw
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mar 2015, 21:11

Re: uitlaatgaswaarschuwingslampje / Roetfilter melding

Bericht door Rikvw »

Ondanks mijn roetfilter laten vervangen voor een downpipe door JD engineering.


De auto stinkt overigens wel veel meer en rookt ook meer, overigens maakt de auto stationair ook een soort blik geluid uit de uitlaat, voornamelijk als die koud is.

Zijn er mensen meer met deze symptomen na het verwijderen van deze onderdelen?
Plaats reactie