sjaakOP schreef:Meet de afstand van het het hart van de velg tot aan het van de ronding in het zijscherm loodrecht , op. Bij een T5 (GP) 4 motion + 30mm moet de afstand vóór 46cm zijn en achter 47.5cm.
Waar heb je die maten vandaan, Sjaak? Ik heb gezocht naar een dergelijke richtlijn, hoe hoog hij voor en achter zou moeten staan, maar heb nergens iets kunnen vinden. Ik zal het morgen nog eens nameten. Vandaag in alle standen van de luchtvering nog eens precies nagemeten, en in elke stand staat de bus in ieder geval wel helemaal recht, dwz. dat voor en achter aan de wielkast gemeten de bodem steeds overal even hoog boven de grond staat
sjaakOP schreef:Zo niet dan gaat je lagering van je mcpherson in de scholtels binnen 5000km kapot. Dan hangt je bus achterover, en trekt deze aan je veerpoten ipv van het gewicht erop te laten duwen.
Dat klinkt niet best, maar net als Pascal snap ik het niet helemaal.. Het gewicht, de gewichtsverdeling en de belading van de bus zijn helemaal niets veranderd. Alleen lijkt hij voor iets hoger afgesteld te staan dan eerst. Alsof nu vóór de VB-poten met de extra 3 cm die VB ook beschikbaar hebben voor 4Motions om ze meer standaard bodemvrijheid te geven gemonteerd staan, terwijl wij de gewone hoogteversie hadden. Maar ik had begrepen dat alleen de schotels zijn vervangen.
Het gaat niet over een héél groot verschil, trouwens. Ik kijk op het moment wat nauwkeuriger naar andere bussen, en heb er al zien rondrijden met een vergelijkbare 'stand'.
Heb inmiddels met de VB-dealer afgesproken om er binnenkort toch weer even samen naar te kijken. In ieder geval nog ruim binnen de 5000 km, en vóór het aflopen van de garantie
Misschien toch gewoon een kwestie van dat het systeem opnieuw gekalibreerd moet worden, zoals Peter schreef. Of misschien hoort het wel zo als 'ie nu staat, en was hij vóór al steeds wat ingezakt, waar wij inmiddels aan gewend waren?