Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ERG klep
Hoi Cor (rijd)
Hebbie al bij tips en truks gekeken ? en je bedoeld natuurlijk EGR ipv erg.
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... r_buis.htm
of hier : http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... je_egr.htm
Gr. Fred.
Hebbie al bij tips en truks gekeken ? en je bedoeld natuurlijk EGR ipv erg.
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... r_buis.htm
of hier : http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... je_egr.htm
Gr. Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Hey Corrijd,
EGR dichtmaken scheelt roetaanslag in je inlaatkanaal. De auto pakt iets soepeler op als je van deellast naar vollast gaat (bij acceleren dus) omdat de EGR niet eerst dicht moet voor schone lucht.
Eigenlijk merk je het meeste verschil als je na het dichtmaken van de EGR-buis ook de EGR-bocht en het inlaatspruitstuk schoonmaakt, dus die smerige olie-met-roet aanslag eruit haalt.
EGR dichtmaken scheelt roetaanslag in je inlaatkanaal. De auto pakt iets soepeler op als je van deellast naar vollast gaat (bij acceleren dus) omdat de EGR niet eerst dicht moet voor schone lucht.
Eigenlijk merk je het meeste verschil als je na het dichtmaken van de EGR-buis ook de EGR-bocht en het inlaatspruitstuk schoonmaakt, dus die smerige olie-met-roet aanslag eruit haalt.
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Dirk/970 schreef: De auto pakt iets soepeler op als je van deellast naar vollast gaat (bij acceleren dus) omdat de EGR niet eerst dicht moet voor schone lucht..
E hier vind ik dus het antwoord op mijn vraagtekens bij de verhalen dat de auto met afgesloten EGR beter trekt (andere topic waar je plaatjes kunt bestellen
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Het is het beter oppakken (dat ik zeker met jouw verklaring zeker als goed mogelijk zie) dat verklaart wordt als beter trekken...
Beter trekken is in mijn ogen meer trekkracht, en dat heb je dus niet door het afsluiten van de EGR, toch??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
@Roger:
Klopt, is verklaring uit eigen bevinding. Het dichtmaken van de EGR-buis zorgt er m.i. niet voor dat de motor harder of bij lagere toerentallen gaat trekken, maar reageert zo wel merkbaar wat sneller op het gas bij (tussen-) acceleratie.
Schoonmaken van de EGR-bocht en de inlaatcollector geeft je dan min of meer het gespecificeerde vermogen terug omdat de luchtstroomrestrictie door dichtslibben (en het vermogenverlies hierdoor) wordt weggehaald.
Op de site van Peter111 :klappen en bij tips en trucs staat heel veel uitgelegd over hoe de motor beter presteert als de inlaat- en uitlaatlucht makkelijker kunnen stromen![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Klopt, is verklaring uit eigen bevinding. Het dichtmaken van de EGR-buis zorgt er m.i. niet voor dat de motor harder of bij lagere toerentallen gaat trekken, maar reageert zo wel merkbaar wat sneller op het gas bij (tussen-) acceleratie.
Schoonmaken van de EGR-bocht en de inlaatcollector geeft je dan min of meer het gespecificeerde vermogen terug omdat de luchtstroomrestrictie door dichtslibben (en het vermogenverlies hierdoor) wordt weggehaald.
Op de site van Peter111 :klappen en bij tips en trucs staat heel veel uitgelegd over hoe de motor beter presteert als de inlaat- en uitlaatlucht makkelijker kunnen stromen
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Hoi allemaal,
Ik rij al jaren T4, kom ook al jaren op de site, maar was nog nooit op 't forum...
Mijn T4 is uit 1998, 1.9TDI, luxe uitvoering met electrische ramen enzo. Tot vandaag was ie motorisch helemaal standaard, maar het koelreservoir was lek, dus heb ik gelijk wat andere klusjes aangepakt.
De luchtfilter-bak heeft nu dus geen air-restrictor meer en dat is gelijk te merken!! Meer power!
Met een set verse filters (lucht en interieur) en een nieuw koeltankje is ie weer redelijk fris. Volgende week verse olie en 't koelsysteem een doorspoelbeurt (roze en blauwe koelvloeistof door elkaar, niet doen!!...)
Maar goed, ik wil dus ook graag van de vuile warme lucht af, dus ik heb me redelijk 'ingelezen' in de pagina's over het EGR plaatje. Dus zoeken maar..
Voor de zekerheid heb ik er nog niks aan gedaan, behalve een foto gemaakt!
Dus voor de specialisten: is dit de plek waar 't EGR-plaatje moet komen???
![Afbeelding](http://home.orange.nl/rvkuijen/oldgtarz.com/98_19tdi_2.jpg)
Groetjes
Ray
Ik rij al jaren T4, kom ook al jaren op de site, maar was nog nooit op 't forum...
Mijn T4 is uit 1998, 1.9TDI, luxe uitvoering met electrische ramen enzo. Tot vandaag was ie motorisch helemaal standaard, maar het koelreservoir was lek, dus heb ik gelijk wat andere klusjes aangepakt.
De luchtfilter-bak heeft nu dus geen air-restrictor meer en dat is gelijk te merken!! Meer power!
Met een set verse filters (lucht en interieur) en een nieuw koeltankje is ie weer redelijk fris. Volgende week verse olie en 't koelsysteem een doorspoelbeurt (roze en blauwe koelvloeistof door elkaar, niet doen!!...)
Maar goed, ik wil dus ook graag van de vuile warme lucht af, dus ik heb me redelijk 'ingelezen' in de pagina's over het EGR plaatje. Dus zoeken maar..
Voor de zekerheid heb ik er nog niks aan gedaan, behalve een foto gemaakt!
Dus voor de specialisten: is dit de plek waar 't EGR-plaatje moet komen???
![Afbeelding](http://home.orange.nl/rvkuijen/oldgtarz.com/98_19tdi_2.jpg)
Groetjes
Ray
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Inderdaad daar waar je het cirkeltje om hebt getekend kan je het plaatje plaatsen.
Gebruik wel twee pakkingen om het plaatje tussen te monteren.
En ik denk niet dat je een 1.9 TDI hebt, maar je bedoeld vast een 1.9 TD.
Intercooler zit niet op een ABL motor.
Gebruik wel twee pakkingen om het plaatje tussen te monteren.
En ik denk niet dat je een 1.9 TDI hebt, maar je bedoeld vast een 1.9 TD.
Intercooler zit niet op een ABL motor.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
![Afbeelding](http://img34.picoodle.com/img/img34/3/1/6/f_grotefotom_1b99738.jpg)
![Afbeelding](http://img34.picoodle.com/img/img34/3/1/6/f_grotefotom_1b99738.jpg)