Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW T5 2,5TDI Versnellingsbak (Race project)
VW T5 2,5TDI Versnellingsbak (Race project)
Goededag,
Ik ben een student van het alfa college te groningen, samen met 3 mede studenten zijn wij bezig met een race project.
We zijn een audi coupe 2,3E uit 1992 aan het ombouwen naar een race auto, hierin willen wij een 2,5TDI blok uit een transporter T5 in bouwen.
Dit blok hebben wij al aangeschaft, maar omdat het blok er in lijn richting in komt te hangen hebben wij een andere versnellingsbak nodig dan de orginele van de T5, nou is mijn vraag of hier 1 van jullie mischien weet welk type versnellingsbak vrijwel gemakkelijk achter de 2,5TDI motor past.
De motorcode is AXD.
Ook zal de bak die wij zoeken een grote hoeveelheid NM aan moeten kunnen omdat we de motor ook gaan zullen tunen.
Ik ben een student van het alfa college te groningen, samen met 3 mede studenten zijn wij bezig met een race project.
We zijn een audi coupe 2,3E uit 1992 aan het ombouwen naar een race auto, hierin willen wij een 2,5TDI blok uit een transporter T5 in bouwen.
Dit blok hebben wij al aangeschaft, maar omdat het blok er in lijn richting in komt te hangen hebben wij een andere versnellingsbak nodig dan de orginele van de T5, nou is mijn vraag of hier 1 van jullie mischien weet welk type versnellingsbak vrijwel gemakkelijk achter de 2,5TDI motor past.
De motorcode is AXD.
Ook zal de bak die wij zoeken een grote hoeveelheid NM aan moeten kunnen omdat we de motor ook gaan zullen tunen.
In de VW Touareg is de 2.5 TDI-motor in lengterichting gemonteerd. De versnellingsbak van de Touareg zou dus moeten passen en de Nm's moeten aankunnen. Hoewel dit een 4x4 aangedreven auto is, zou de eigenlijke versnellingsbak wel geschikt moeten zijn voor voorwielaandrijving.
Maar waarschijnlijk is deze bak ook geschikt voor achterwielaandrijving. Voor een race-auto lijkt me achterwielaandrijving trouwens beter geschikt.
Maar waarschijnlijk is deze bak ook geschikt voor achterwielaandrijving. Voor een race-auto lijkt me achterwielaandrijving trouwens beter geschikt.
Kunnen jullie sowieso niet beter die 2,3 of een ander audiblok tunen ? Als het mag, je kunt er vrij eenvoudig een turbo op kwijt. Of neem ineens het complete blok van een oude Audi 200.
Mij lijkt het 2.5tdi-blok veel te zwaar....
En dan nog iets, bij Audi liggen de blokken heel erg ver naar voren. Ik denk dat je met achterwielaandrijving zó weinig gewicht op je achteras hebt dat er niet goed mee te rijden valt !!! Dat kunt je natuurlijk ten dele opvangen door zoveel mogelijk gwicht naar achteren te brengen, krijg je in combinatie met die ver voorin geplaatste motor weer een sterk pendule-effect.
Mij lijkt het 2.5tdi-blok veel te zwaar....
En dan nog iets, bij Audi liggen de blokken heel erg ver naar voren. Ik denk dat je met achterwielaandrijving zó weinig gewicht op je achteras hebt dat er niet goed mee te rijden valt !!! Dat kunt je natuurlijk ten dele opvangen door zoveel mogelijk gwicht naar achteren te brengen, krijg je in combinatie met die ver voorin geplaatste motor weer een sterk pendule-effect.
- Schildertje
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
- Locatie: Zaanstad
- Contacteer:
Ander blok zal voor de heren geen optie zijn denk ik, ze hebben dit blok al aangeschaft dus nog een blok kopen zal lastig zijn denk ik.
Wie je heel veel kan vertellen over ombouwen van VAG-auto's is Jeroen Dik. Hij heeft al behoorlijk wat van dit soort projecten uitgevoerd.
http://www.jdengineering.nl
0573 - 258752
Wie je heel veel kan vertellen over ombouwen van VAG-auto's is Jeroen Dik. Hij heeft al behoorlijk wat van dit soort projecten uitgevoerd.
http://www.jdengineering.nl
0573 - 258752
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Bedankt voor jullie reacties, dat van de toureg zal ik gaan bekijken of dat mischien mogelijk is,
We zijn met dit project begonnen om zo het rijden op plantaardige olie te promoten, de race auto zal dus ook hierop gaan lopen vandaar het diesel blok.
ik zal verder aan de hand van jullie reacties nog wat dingen gaan uit zoeken en houdt jullie op de hoogte.
groeten
We zijn met dit project begonnen om zo het rijden op plantaardige olie te promoten, de race auto zal dus ook hierop gaan lopen vandaar het diesel blok.
ik zal verder aan de hand van jullie reacties nog wat dingen gaan uit zoeken en houdt jullie op de hoogte.
groeten
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Volgens mij hadden jullie beter een T4-blok gekocht (2.5TDI) , die zijn véél betrouwbaarder dan de nieuwere T5 blokken. En bovendien goedkoper te vinden ook.
De T4 blokken kunnen stevig getuned worden en toch betrouwbaar blijven , bij de T5 blokken is dat nog steeds een groot vraagteken gezien al de defecten die daar de kop opsteken.
De T4 blokken kunnen stevig getuned worden en toch betrouwbaar blijven , bij de T5 blokken is dat nog steeds een groot vraagteken gezien al de defecten die daar de kop opsteken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:17
Dit blok heeft qua vermogen nog enig ontwikkelingspotentieel, getuige de race-Touaregs met meer dan 250 pk!!!Twiersma schreef:we hebben juist voor het t5 blok gekozen omdat dit een pompverstuiver is en het is zeker mogelijk om deze op ppo te laten lopen zelfs op 1 tanks systeem..
Laat ons wat horen over de vooruitgang van dit project