Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vreemd geluid

vragen over de T4
Plaats reactie
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

vreemd geluid

Bericht door Dick B »

Vanmorgen hoorde ik een extra geluid. Bij het optrekken, komt er bij ongeveer 2500 toeren een geluid bij alsof er een ventilator mee gaat draaien. Dat geluid gaat mee met de toeren van de motor. Bij elke versnelling. Na doorschakelen en vervolgens rijden met lager toerental is er niets aan de hand. De bus rijdt verder goed, trekt goed etc.
Betreft een 2.5 tdi, 102 pk met 240.000 op de teller.
Turboproblemen ? Zou het kwaad kunnen als ik er tot na het weekend mee door rij ?

Mvg Dick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10855
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vreemd geluid

Bericht door Pascal-141 »

Dat zou inderdaad de turbo kunnen zijn wat je hoort.
Begin al eens met de slangen te controleren die van en naar de turbo lopen , misschien zit er eentje los .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RemcoNL
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2015, 14:17

Re: vreemd geluid

Bericht door RemcoNL »

Ik heb hetzelfde probleem, gisteren even mee aan het sleutelen geweest, bij mij bleek er een scheurtje in de slang van de intercooler naar het inlaatspruitstuk te zitten.
succes ermee! Hopenlijk is het bij jou ook een kleinigheid.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1455
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: vreemd geluid

Bericht door m.c van den berg »

Kan ook bij de standaard slangenklemmen zitten. het rubber verliest zijn krachten en zo kan er lucht ontsnappen wat een hoop herrie maakt.
Soort harde sissend geluid.

JB kan dat mooi , alles afdoppen en de luchtslang ( met nippel) er op zetten tot ongeveer 2 bar. niet meer
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: vreemd geluid

Bericht door Dick B »

Tot zover bedankt voor de reacties. Ik ben er echter nog niet uit. De aansluiting van de slang vanaf de intercooler naar de egr was erg nat. (EGR is afgedopt). Deze schoon gemaakt en op nieuw aangesloten. Wel gezien dat er een paar slangetjes aan vernieuwing toe zijn, maar geen lekken gevonden. Er zit wel speling/ruimte op de aansluiting van slang vanaf de lmm op het inlaatspruitstuk. Daar is het ook nat.
Nog eens een proefrit op de snelweg gemaakt. Het lijkt erop dat het geluid niet zozeer afhankelijk is van het toerental, maar van het intrappen van het gaspedaal. (Uiteraard loopt dan het toerental op.)Het lijkt weg te komen uit de buurt van het luchtfilter. Alsof het schoepenrad achter het filter mee gaat draaien. Het is ook meteen weer weg als het gas (iets) los gelaten wordt. Als ik bijv. 3000 toeren rij en het gas terug neem dan is het weg. Trap ik het gas daarna snel helemaal in, dan komt het op.
Zoals ik al zei, de auto loopt gewoon goed. Trekt vlot in de 4e tot ver boven de 120. Top kon ik niet controleren, was te druk op de snelweg.
Heeft iemand nog suggesties. Ik ga anders maandag naar de garage. Ik ga 9 jan. naar Oostenrijk....
Plaats reactie