Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterbank

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Achterbank

Bericht door Thom »

Hallo,
Ik had een vraag m.b.t. de achterbank. Ben bezig van een T4 kort model een campertje te maken. Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe en nu vroeg ik mij het volgende af.
Volgens de inbouw richtlijnen moeten er 2 zitplaatsen in het woon gedeelte zijn. Wat ik mij afvraag: Moeten deze 2 zitplaatsen achterin ook voorzien zijn van gordels, of is dit niet nodig als je ze tijdens het rijden niet gebruikt?


Mvg,
Thom
Laatst gewijzigd door Thom op 21 jan 2016, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4878
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Achterbank

Bericht door Hanz »

Hangt af van het soort zitplaats en van het bouwjaar. Zie de site van de RDW:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2373
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Achterbank

Bericht door spyke »

Plaats een bankje voorin dan staat hij iniedergeval op kenteken voor 3 personen.
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Robert Fox
Berichten: 216
Lid geworden op: 26 nov 2014, 13:59

Re: Achterbank

Bericht door Robert Fox »

jan2009 schreef:Als je beide voorstoelen draaibaar maakt voldoe je ook aan de regel van 2 zitplaatsen in het camperdeel.
Even een correctie op dit bericht volgens de gegevens van de RDW:
ten minste twee vaste zitplaatsen, waartoe niet de bestuurders- en bijrijderszitplaats worden gerekend.

En verder:
- een tafel (mag demontabel zijn)
-slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen met behulp van de vaste zitplaatsen worden gemaakt, niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Betreft het een tweepersoonsslaapplaats, dan moet deze ten minste 180 cm lang en ten minste 110 cm breed. Zijn het 2 afzonderlijke slaapplaatsen, moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang en ten minste 60 cm breed zijn
de vrije hoogte boven de slaapaccomodatie moet minimaal 60 cm zijn.
- vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten.
- vaste keukenblokcombinatie met minimale werkbladhoogte van 60 cm zodanig dat men hieraan in de binnenruimte kan werken. Deze keukenblokcombinatie dient voorzien te zijn van een ingebouwde vaste kookgelegenheid, een niet volledig uitneembare watervoorziening met spoelbak, een kraan en een afvoer.
Tenslotte moet de camper gekeurd worden door de RDW. De RDW bepaalt of de inrichting daadwerkelijk voldoet. Pas dan kan het bijzonder tarief worden aangevraagd.

Slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Betreft het een tweepersoonsslaapplaats , dan moet deze ten minste 180 cm lang en ten minste 110 cm breed. Zijn het 2 afzonderlijke slaapplaatsen, moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang en ten minste 60 cm breed zijn;

En dan zijn er nog de regels m.b.t. de stahoogte, die kan ik zo ff niet vinden. Maar het gat in het dak moet minimaal 90x100cm zijn en de stahoogte minimaal 170cm.

Ik heb het zelf al 2x gedaan, eerst met een T3 en nu met mijn T4 en met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
viewtopic.php?f=12&t=48575

Groeten,
Robert
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: Achterbank

Bericht door Thom »

Ok. Ik hoef in principe dus geen gordels achterin de camper, mooi!

Nu had ik een ander vraagstuk. Hoe kom ik erachter wat ik straks evt aan BPM zou moeten betalen, op dit moment is het een bedrijfsauto, VW T4, 1.9D, bj 1994.

Thom
1.9D 1994 :T44EVER :camping
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Achterbank

Bericht door slopelrijder »

Bpm is een aflopende stafel, die na 8 jaar op nul staat (geen bpm meer te betalen dus)

Voor de bpm hoef je, je niet druk te maken dus.......
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: Achterbank

Bericht door Thom »

Perfect, dat scheelt.
Thank's
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Plaats reactie