Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

apk keuring en camper ombouw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

apk keuring en camper ombouw

Bericht door Thom »

Hoi,
Mijn bus moet binnenkort voor de apk keuring. Mijn plan was om hem gelijk daarna om te bouwen tot camper. Nu bekijk ik het oude apk rapport en zie de vermelding van het kenteken, dit doet me aan het volgende denken:

Als de (bedrijfs)bus volgende week apk gekeurd is dan staat in het keuringsrapport vanzelfsprekend het huidige kenteken vermeld, maar wanneer de camper over een maand ofzo bij de RDW voor de camperkeuring is krijgt hij toch een ander kenteken, is het apk rapport nog wel geldig dan, of moet er ook een nieuwe apk op. Lijkt me sterk.

Zijn er forumleden die dit toevallig weten.
Dank!
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: apk keuring en camper ombouw

Bericht door Thom »

Ok, dan keur ik hem eerst apk denk ik.
1.9D 1994 :T44EVER :camping
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: apk keuring en camper ombouw

Bericht door slopelrijder »

Thom; tenzij de bus geschorst is, is het verstandig om hem te laten keuren.... niet gekeurd is automatisch! een boete... en die is VELE, VELE malen hoger als de kostprijs van een "weggooi" apk'tje....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: apk keuring en camper ombouw

Bericht door Thom »

Dat absoluut. Maar de apk loopt 17-2-16 af en ik zat te twijfelen tussen de volgende opties:
Eerst schorsen om er een zelfbouwcamper van te maken, camper kenteken erop en daarna pas de gewone apk en dan pas uit de schorsing. Scheelt hoge wegenbelasting.

Andere optie is z.s.m. apk en daarna gelijk ombouwen.

Dat laatste is al met al wel handiger denk ik.

Grtz,
Thom
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: apk keuring en camper ombouw

Bericht door Multivan Generation »

slopelrijder schreef:Thom; tenzij de bus geschorst is, is het verstandig om hem te laten keuren.... niet gekeurd is automatisch! een boete... en die is VELE, VELE malen hoger als de kostprijs van een "weggooi" apk'tje....
Kostte mij 130 euro voor 3 dagen te laat.
Ik dacht dat de auto toen ik hem kocht geschorst was.
Toen overgeschreven en hopla ongeschorst.
Voordat ik hem kon schorsen (3 dagen later) was er al een automatische kentekencheck bij RDW gedaan en kwam de boete al in huis..
Thom
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:41

Re: apk keuring en camper ombouw

Bericht door Thom »

Tja... gewoon absurd hoge boete voor zoiets, na 3 dagen.

Net of je auto opeens kompleet onveilig word. Ze zouden een soort trede systeem moeten invoeren.
Binnen 1 week te laat, waarschuwing.
Daarna sanctie van 70 of 80 euro.
En voor mensen die er echt lak aan hebben evt, hogere boete. Maar ik zeg, als je van tevoren weet dat je 80 euro kan dokken, keur je hem ook wel, gekeurd moet ie toch.

Naar mijn idee heeft het niks te maken met dat er nou zoveel onveilige auto's op de weg zijn, maar meer met inkomsten voor de staat der nederlanden... :wjw

Grtz,
Thom
1.9D 1994 :T44EVER :camping
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: apk keuring en camper ombouw

Bericht door Blue Star »

Hallo Thom

Er gelden wel bepaalde voorwaarden:

Alleen particulieren kunnen een voertuig schorsen.
U kunt het voertuig pas schorsen als het op u naam staat
Als u een voertuig wil schorsen moet u alle delen van het kentekenbewijs in u bezit hebben
Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg staan
Als u de schorsing online aanvraagt gaat deze per direct in
Schorsen kan, maar maximaal voor 1 jaar
De RDW geeft aan de belastingdienst door dat het voertuig geschorst is en dan stopt ook de betaling van de wegenbelasting. U hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen. Als het voertuig belastingplichtig is en u beëindigt de schorsing binnen 3 maanden na de ingangsdatum (1 maand voor zware bedrijfsauto’s), moet u alsnog belasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. Voor meer informatie: http://www.belastingdienst.nl, zoekterm: schorsen.

Dus als je minder dan 3 maanden schorst, kan je alsnog de volle mep wegenbelasting betalen :bonk
Daarnaast, als een auto als kampeerauto door de RDW goedgekeurd wordt, betaal je 3 maanden lang het normale bedrijfswagen tarief. Dus ca 3 x € 122,- Daarna gaat pas het campertarief in. Ik betaal nu € 38,- / maand.

Dus of langer als 3 maanden schorsen, of gewoon betalen als bedrijfswagen.

Suc 6 Groeten Fred / Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: apk keuring en camper ombouw

Bericht door limburger »

als je gaat ombouwen en rdw keuring doet wordt je kenteken ingenomen en krijg je een tijdelijk kenteken, je krijgt pas je definitieve kenteken als je de rest bpm hebt betaald. met een tijdelijk kenteken kun je niet op apk voor zo ver ik weet... met een verse apk heb je dus wat speling tijdens ombouw.

:driveT4 :T44EVER
Hanssyncro
Berichten: 929
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: apk keuring en camper ombouw

Bericht door Hanssyncro »

APK doen en daarna pas ombouwen. Zoals bobv schrijft krijg je van de RDW als je voor de camperkeuring gaat/bent geweest een nieuw APK rapport met je nieuwe kenteken. Mist je camper natuurlijk goedgekeurd is.


De dagen/weken dat je wacht op een nieuw kenteken mag je niet rijden omdat je je kenteken inlevert bij de RDW en wacht op een nieuw kenteken. Dat nieuwe kenteken weet je pas zodra het in je brievenbus valt. Auto is niet verzekerd als je er wel mee rijd (omdat je geen geldig kenteken hebt).
Groetjes, Petra
Plaats reactie