Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandor
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:08
Locatie: Vlaardingen

Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

Bericht door Sandor »

Beste mensen van dit forum, ik rij alweer wat jaren zonder grote problemen met mijn T5 2,5 TDI.
Helaas heb ik sinds een maand wel een probleem waarvan ik niet weet wat ik er mee aan moet.

Nadat ik telkens uitlaatgassen in de cabine rook ben ik naar mijn vertrouwde garage gegaan.
Zij constateerde een lekkage rondom de turbo.
Omdat het de turbo betrof ben ik op zoek gegaan naar een expert in turbo's die deze lekkage kon verhelpen.
Uiteindelijk na wat zoeken ben ik terecht gekomen bij 112-Turbo in Utrecht.
Zij hebben de turbo gedemonteerd en gecheckt maar hun conclusie was dat het de pakking was tussen de turbo en de uitlaat.
Deze hebben zij vervangen en was ik € 700,- lichter.

Na een week rijden rook ik toch weer uitlaatgassen. Weer terug naar mijn vertrouwde garage en zij zagen weer een rookpluim opstijgen rondom de turbo als ik de motor startte. Tevens zit de turbo onder het roet.
112 Turbo gebeld en zij vertelde mij dat het de roetfilter moest zijn die het probleem zou veroorzaken. De druk van de uitlaatgassen zou een overdruk veroorzaken die via de turbo naar buiten zou komen.

Mijn eigen garage heb ik een regeneratie van de roetfilter laten uitvoeren middels de computer. Deze computer gaf aan dat dit geslaagd was en gaf verder geen foutmeldingen. Kosten € 100,-

Helaas geen resultaat. Tijdens het starten,optrekken na stilstand zit ik high achter het stuur. :nuts

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ook gelet op de bijgevoegde foto's??
Bijlagen
IMG_0126.jpg
IMG_0128.jpg
IMG_0125.jpg
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

Bericht door sep »

Dat zou ook heel best roet kunnen zijn wat op je turbo is gekomen door een lek uitlaatspruitstuk ...die zit er naast /boven ....zodra je uitlaatgassen in de cabine ruikt is het heel vaak een lek uitlaatspruitstuk ( kwaaltje van de 5 cylinder t5 )
En € 700,- om de pakking van de turbo te vervangen is complete waanzin !...als je daar zoveel geld voor hebt betaald ben je opgelicht !
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

Bericht door jos_br »

Dat zwarte bij de turbo geeft aan dat het filter, ondanks dat het motorregelapparaat dit niet ziet, gewoon vol zit en teveel tegendruk genereert. Het spruitstuk zal waarschijnlijk ook lekken (krom) en in het meest vervelende geval is er al een tapeind gebroken, natuurlijk op de meest vervelende plaats.....

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Sandor
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:08
Locatie: Vlaardingen

Re: Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

Bericht door Sandor »

Bedankt voor jullie reacties. Na het verwijderen van de turbo kwamen we er achter dat er veel roet te zien was rondom het spruitstuk. 2 van de cilinders waren lek. Gelukkig geen beschadigingen aan het spruitstuk of tape einden.
Pakking is vervangen en tevens de roetfilter vervangen. Was een duur geintje maar bus rijdt weer als een nieuwe !! :jumpklap
Bijlagen
IMG_0227.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

Bericht door Multivan Generation »

Laat ook je roetfilter nog leegmaken zoals voorgesteld is.
Anders heb je het over een tijdje weer.
Of een defecte /flink intern vervuilde turbo, waardoor de auto in noodloop gaat.
Karinr
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2013, 22:53
Locatie: Koggenland

Re: Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

Bericht door Karinr »

Bedankt voor dit duidelijke verhaal. Wordt daar eerlijk gezegd wel een beetje zenuwachtig van.
Ik heb in nov 2016 een 2.5 tdi t5 gekocht, 2009, 90.000 km op de teller. Probleem, uitlaatgassen in de cabine. Ik heb de auto met bovag garantie gekocht. Reparatie : pakking egr vervangen. Probleem was een tijdje weg. Maar nu is het weer terug. Nu lijkt de pakking tussen turbo en spruitstuk te lekken.
Weer naar de garage dus.
Wat denken jullie, toeval of onderliggend probleem? :ikrij
:T54LIFE hoop ik,
Ik was van :T44EVER
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

Bericht door VWMAC »

Als je garantie heb, waar mak je je dan druk om. Zo snel mogelijk terug naar af en laat de partij waar je de auto gekocht heb het probleem oplossen.
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Turbo lekkage T5 2.5 TDI ?

Bericht door Burp »

Er kunnen wat verschillende lakkages optreden. De egr kan defect raken, die scheurt dan bij de passing op het uitlaatspruitstuk. Bout van uitlaatspruitstuk kan missen, gebeurt regelmatig. Ik heb laatst mijn EGR bij een garage laten afdoppen. ik heb zelf een plaatje gemaakt die de flens afdicht. Mijn EGR was ook gescheurd. Maar omdat deze bij mij was uitgeschreven na het leegmaken van mijn roetfilter kon dat gewoon. Anders kan dat niet zomaar. Ook was een bout weg. Kwa onderdelen kost het allemaal niet veel en ik was 150 euro kwijt voor het afdoppen, bout van spruitstuk weer plaatsen en bouten van de turbo weer aandraaien (waren wat los waardoor deze ook lekte) Resultaat was een veel beter trekkende auto, minder lawaai en geen uitlaatgassen meer in de cabine :)
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Plaats reactie