Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
hefdakrubber vervangen: dikke kier...
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Heb je gasveren?
Die kunnen ook een vertekend beeld geven, en qua voetplaat iets verschuiven.
Die kunnen ook een vertekend beeld geven, en qua voetplaat iets verschuiven.
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Nee, gewoon de ouderwetse halterbediening.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Op de foto lijkt het haast of het dak verkeerd om ligt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Ja, dat vond ik ook! Maar op de eerste foto lijkt het wel goed te liggen, erg vreemd.sgsdebruijn schreef:Op de foto lijkt het haast of het dak verkeerd om ligt.
Groeten, Bert
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Aan het profiel van het dak te zien is dit toch echt de goede kant. Omgekeerd monteren lijkt mij ook onmogelijk omdat dan alle bevestigingspunten verkeerd zitten en de vorm van het hefdak aan de achterkant past echt niet op de voorkant van het dak van de bus.sgsdebruijn schreef:Op de foto lijkt het haast of het dak verkeerd om ligt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Geloof me, het ligt echt goed. Misschien te ver naar voren, maar zeker niet achterstevoren...
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Om de discussie nog wat helderder te maken, heb ik de achterkant van het dank van bovenaf gefotografeerd. Volgens mij kan het niet verder naar achter maar ik hoor graag of dat wel kan. En voor de sceptici: je kunt duidelijk zijn dat het niet achterstevoren of ondersteboven ligt...
Nog een vraag: toen ik de auto kocht zat die vloerrails er al op. Volgens mij is dat hetzelfde profiel als waar de slaapbank op staat. Heeft iemand, afgezien van de voor de hand liggende toepassing van een dakdrager, een idee waar dat voor zou kunnen zijn?
Ik heb inmiddels het betere rubber besteld. Bij het bekijken van het rubber dat er nu omheen zit, viel het me op dat daarmee het hefdak iets dichter op het autodak ligt, gewoon, omdat het dunner is en geen afdichting aan de binnenkant heeft. Zou het kunnen dat - omdat de achterkant nu strak aan wordt getrokken, de voorkant een beetje omhoog wipt? Op de vorige foto die ik plaatste kun je zien dat het dak niet helemaal recht loopt. Nog een vraag: toen ik de auto kocht zat die vloerrails er al op. Volgens mij is dat hetzelfde profiel als waar de slaapbank op staat. Heeft iemand, afgezien van de voor de hand liggende toepassing van een dakdrager, een idee waar dat voor zou kunnen zijn?
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Als ik uit het raam kijk zie ik mijn eigen dak op dezelfde wijze en dat ligt er precies zo op. Dus daar zal het niet aan liggen. En zoals ik al eerder zei kun je zien dat de vorm van het hefdak aan de achterkant echt anders is dan de voorkant en dat achterstevoren monteren dus onmogelijk is.
Ik vraag me af of de dakrails hetzelfde zijn als de vloerrails binnen. Ik mis op de foto de uitsparingen die in de vloerrails wel zitten om de bank of een tussenbankje te kunnen plaatsen.
Ik vraag me af of de dakrails hetzelfde zijn als de vloerrails binnen. Ik mis op de foto de uitsparingen die in de vloerrails wel zitten om de bank of een tussenbankje te kunnen plaatsen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Jouw dak is een beetje vreemd dat qua vorm,
het loopt aan de achterzijde erg concaaf.
Als ik de achterzijde van mijn dak zie, dan is dat wat vlakker, minder hol.
Ik verwacht dat je dat iets verder naar voren moet,
maar dat is gebaseerd op de linker en rechter punt t.o.v. het zwarte rubber inlegblokken voor de regengoot.
Maar nogmaals je dak is anders van vorm als van mij.
Er was nog iemand die een samenvoeging van verschillende dak-componenten had, Gemberdraak wellicht(?),
slot Westfalia, dak Reimo of Carthago etc..
Dus dan zul je het zelf moeten uitvogelen en heb je aan Westfalia informatie alleen iets voor het begrip,
en niet als voor de maatvoering
het loopt aan de achterzijde erg concaaf.
Als ik de achterzijde van mijn dak zie, dan is dat wat vlakker, minder hol.
Ik verwacht dat je dat iets verder naar voren moet,
maar dat is gebaseerd op de linker en rechter punt t.o.v. het zwarte rubber inlegblokken voor de regengoot.
Maar nogmaals je dak is anders van vorm als van mij.
Er was nog iemand die een samenvoeging van verschillende dak-componenten had, Gemberdraak wellicht(?),
slot Westfalia, dak Reimo of Carthago etc..
Dus dan zul je het zelf moeten uitvogelen en heb je aan Westfalia informatie alleen iets voor het begrip,
en niet als voor de maatvoering
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Volgens mij ligt dit dak echt op de goede plek. Hieronder twee foto's van mijn 'echte' Westfalia dak (met waardeverhogende sticker ) dat er precies zo uitziet en prima sluit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Jij hebt een rare put t.h.v. je slotpin aan de voorzijde zeg..
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Het dak wordt daar inderdaad iets ingetrokken bij het sluiten. Zit al jaren zo, dak is niet kapot en sluit perfect, dus ik maak me er geen zorgen om. Op deze foto in de regen lijkt het trouwens erger dan het is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Die zijn ook niet nodig: je kunt hier aan de voor- en achterkant uit terwijl de rails op de vloer in mijn bus in ieder geval zo zijn ingebouwd dat je wel naar boven moet om er uit te komen.Ik vraag me af of de dakrails hetzelfde zijn als de vloerrails binnen. Ik mis op de foto de uitsparingen die in de vloerrails wel zitten om de bank of een tussenbankje te kunnen plaatsen.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Als mijn dak zich aan de regels hield, zou je gelijk hebben. Westfalia geeft als afstand van het midden van de hefdak-achterrand tot de dakrand van de auto 60 mm. Ik had 55, maar ik denk dat ik het dak nog wel bijna 5 mm terug heb gesteld en er is nog steeds een kier. Kortom: de productie van de polyester schaal is niet helemaal juist. Gelukkig gaat hij als het klopt met dat nieuwe rubber wel goed afgesloten worden...Ik verwacht dat je dat iets verder naar voren moet,
maar dat is gebaseerd op de linker en rechter punt t.o.v. het zwarte rubber inlegblokken voor de regengoot.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Re: hefdakrubber vervangen: dikke kier...
Ik heb inmiddels het nieuwe rubber binnen. Dat bestaat uit een hard gedeelte dat vastklemt om de dakrand (rode pijl), dan een achtvormige kraal die naar binnen ligt en die 25 mm dik is en dan nog een stoflip. Mijn vinger is ongeveer 10 mm dik en die paste net in de kier. Morgen gaat het rubber er op en ik zal laten weten hoe het er dan uitziet. Ik heb er wel vertrouwen in...Ook wat je zei in je eerste post over die dikke kraal. Die gaat het verschil ook niet maken. Bekijk dat maar zoals een extra stoflip.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California