Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco verversen?

vragen over de T5
Plaats reactie
nomade
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jan 2013, 10:10

airco verversen?

Bericht door nomade »

VW T5 103 KW. California.
Hoevaak moet je de airco verversen ? ik lees op sites dat elk jaar 10% verdampt. en dat je bij minder als 70% problemen krijgt. Klpt dit of is dit geldklopperij? ik gebruik de airco hooguit paar keer per jaar.
bij kwikfit vragen ze 99 euro voor verversen, is dit duur? hoevaak moet je dit doen? Is de mobil one ESP of formula 5w30 een goede olie? ( die gebruiken ze bij kwikfit.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: airco verversen?

Bericht door frank884 »

Nooit... er verdampt ook niks = een gesloten systeem
hooguit kan het ergens een heel klein beetje gaan lekken als die oud wordt
als er te weinig koelmiddel in zit start die gewoon niet op.
ga je hem dan bijvullen
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: airco verversen?

Bericht door freek »

Je leest inderdaad op internet dat per jaar x% verdwijnt. Maar ik merk hier ook niets van: de T4 is al 13 jaar oud en is nooit opnieuw gevuld en koelt nog als de beste. Wel heb ik vorig jaar de poelie met magneetkoppeling van de compressor laten vervangen. Het lager had zijn beste tijd gehad. Maar ook hiervoor hoefde het systeem niet opnieuw gevuld te worden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: airco verversen?

Bericht door Oviivo »

Ik betaalde bij de VW dealer iets van € 119 voor een oliewissel, met de juiste VW507 olie. Waarom voor 2 tientjes afwijken?

Airco laat ik zelf elke 5 jaar verversen/afvullen. Vorig jaar laten doen. Kost ook iets van € 100. Ik rij niet zoveel, maar ik probeer als compensatie goed voor mijn Cali te zorgen. Dat kost een beetje meer, maar ik voel me er goed bij : :wjw
Just my 2 cents ...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
nomade
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jan 2013, 10:10

Re: airco verversen?

Bericht door nomade »

airo loopt bij mij ook goed. mijn vw dealer rekent bijna 200 euro voor kleine beurt. ze rekenen dan ook nog 40 euro voorschoonmaken van de bladeropvangbak onder de voorruit...... alees kost goud bij die jongens.....
bij kwikfit zeer tevreden 108 euro en ik kreeg nog een liter olie mee volgens 507 specificatie. mobil esp ( volgens internet door vw 507 toegelaten, en mobil is niet de slechste olie. 108 euro incl, afmeldenAPK.
ik ga weer op pad.
nog een vraagje; Wats nu een normaal olieverbruik voor vwmet 60.000 km?
Plaats reactie