Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculampje blijft branden na starten

vragen over de T4
Plaats reactie
Svdgrinten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2016, 12:15

Acculampje blijft branden na starten

Bericht door Svdgrinten »

Zoals de titel vermeld blijft na het starten van de bus altijd het accu lampje branden van mijn t4 2.4d uit 92.
Zodra ik wat gas geef gaat dit lampje uit en gaan de koplampen aan. Kan dit een voorteken van een groter probleem zijn? Of is het gewoon accepteren en door rijden.
Alvast bedankt voor het meedenken
Sjors
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Acculampje blijft branden na starten

Bericht door Sjoerds »

Dynamo kapot
Svdgrinten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2016, 12:15

Re: Acculampje blijft branden na starten

Bericht door Svdgrinten »

Sjoerds schreef:Dynamo kapot
Dan rij ik al een aardige tijd met een kapotte dynamo, merk het verder aan niks. Is het slecht om gewoon door te rijden?
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Acculampje blijft branden na starten

Bericht door Sjoerds »

Zal het een beetje toelichten. Het acculampje dient als voorbekrachtiging van de dynamo. Bij contact aan moet het lampje braden en zodra de motor loopt, moet het lampje uitgaan. Blijft het lampje continu branden dan Laadt de dynamo niet meer en is deze hoogstwaarschijnlijk kapot. Als bij jou het lampje wel uitgaat wanneer je gas geeft dan kan het zijn dat de koolborstel bijna versleten zijn of dat de spanningsregelaar niet goed meer functioneert. In beide gevallen kom je uit op het vervangen van de dynamo.
Heb ze vroeger heel wat gereviseerd, maar met de huidige prijzen van een (ruil) dynamo loont dat eigenlijk niet meer. wat je kunt doen is de spanning meten op de accu op het moment na het starten, als het lampje brandt. Waarschijnlijk zal hij dan rond de 12 volt zitten ipv de 14 volt die het moet zijn.
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Acculampje blijft branden na starten

Bericht door edwinh »

denk dat sjoerds gelijk heeft maar zou ook nog even kijken naar de multi riem als die wel voldoende strak staat.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Svdgrinten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 apr 2016, 12:15

Re: Acculampje blijft branden na starten

Bericht door Svdgrinten »

Bedankt voor het toelichten sjoerds
edwinh schreef:denk dat sjoerds gelijk heeft maar zou ook nog even kijken naar de multi riem als die wel voldoende strak staat.
Ik heb geen multiriem maar een vsnaar, deze staat strak genoeg. De meter geeft 12,9 volt aan voor het starten. Direct na het starten zakt het terug naar inderdaad 12 volt. Na een beetje gas gas het lampje uit en wordt er 13,8 aangegeven. Ik heb gekeken naar de dynamo, daar lijkt een nieuwe spanningsregelaar op te zitten (vorige eigenaar misschien al vervangen). Koolborstel zou het dan inderdaad kunnen zijn. Ik rij er al zo mee sinds ik de bus heb. Heeft iemand een idee wat het risico is om er zo mee door te rijden?
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Acculampje blijft branden na starten

Bericht door Sjoerds »

Op het moment dat het lampje brandt, laadt hij dus niet. Als hij verder tijdens het rijden niet aangaat, is er op zich geen probleem. Als de dynamo echt stuk gaat, merk je dat vanzelf doordat dan het acculampje zal blijven branden. Blijf je dan doorrijden dan trek je langzaam maar zeker de accu leeg.
Plaats reactie