Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfiler en Egr verwijderen

vragen over de T5
Plaats reactie
Caravellavw
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2016, 08:02

Roetfiler en Egr verwijderen

Bericht door Caravellavw »

Gegevens auto
Transporter t5 gp dsg
bj 2011
2.0 tdi 180pk
200.000 km gelopen

Hallo allemaal,

Nu lees ik op internet dat het verwijderen van de roetfilter veel voordelen heeft zoals betere grasrespons en beter draaiende motor. Ik ben dus van plan om mijn roetfilter te verwijderen en uit het systeem weg laten halen door een specialist. Dit wil ik doen want mijn busje verbruikt wel wat olie (180pk) ik weet dat het een ziekte is van deze 180pks, maar de olie die dan verbrand wordt zou het roetfilter volmaken heb ik gelezen? De auto is al 2 keer voor het reinigen van het roetfilter naar de dealer geweest (vorige eigenaar). De busje lijkt net niet zijn power te kunnen gebruiken boven de 100km. Op hogere snelheden gaat het helemaal moeilijk na de 150km ongeveer.(rij 150 waar het veilig kan) Het gaat wel vooruit maar niet dat je het gevoel van de 180pks krijgt. Mijn oude 174 pk bus trekt deze er zeker weten wel uit. Ik denk dus dat het roetfilter weer goed vol zit door alle verbranding van de extra olie. Is het dus verstandig om het roetfilter leeg te halen en systematisch weg te schrijven of moet ik dan gelijk de egr ook afdoppen en wegschrijven?

ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, alvast bedankt voor jullie moeite !
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Roetfiler en Egr verwijderen

Bericht door ronald tdi »

Als de filter weggehaald wordt is de erg afdoppen een kleine handeling.
En
Als je iets doet doet het gelijk goed en je gaat et toch mee bezig dus waarom niet doen?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Roetfiler en Egr verwijderen

Bericht door jos_br »

Het leeghalen van de DPF en afsluiten van de egr is een goed plan, waarschijnlijk is dit filter door het olie verbruik al stuk/vol. Het olieverbruik zelf gaat niet meer goedkomen, dit is een inwendige slijtage.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie