Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstofpomp afstellen

vragen over de T4
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Brandstofpomp afstellen

Bericht door ronarts »

Hoi All

Is er iemand die mijn brandstofpomp kan afstellen T4 1999 102 pk in de buurt van amsterdam.

Groet,

Ron590
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Bericht door Bikevouwer »

Ron PM me even !!
Heb een adresje voor je in de buurt van sloterdijk !!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Ron,bij het rottepolderplein,heb je aldie sloperijen en garage's.Is Haarlemmerliede.Daar zit autobedrijf ISMET.is een echte T4 specialist met normale prijzen.Meestal helpt ie meteen.
tel.nr is 023 5331182 of 06 53780581
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Bericht door ronarts »

Hoi Bikevouwer

Ik wwet niet hoe ik een pm moet versturen maar als je mij een mail wil sturen met de gegevens graag naar ronarts@tiscali.nl
En Harry bedankt voor je recatie

Groet,

Ron590
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

nieuwsgierug....

waarom moet ie afgesteld?

(mbv VAG-com en wat geduld goed zelf te doen....)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Bericht door ronarts »

De brandstofinspuiting staat te vroeg.
Kun je uitleggen hoe dit te doen

Groet,

ron590
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Bericht door mevlut »

De voorgril moet je erafhalen, dan de radiator een stukje naar achteren halen. Je kan er dan bij. Dit kunnen ze bij de dealer doen. Maximaal half uurtje werk. Als je zelf vagcom hebt, dan kan je het ook zelf doen. De pomptijd moet ongeveer op 50-55 staan.

Groetjes, Mevlut
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

is in een ander topic niet zo lang geleden uitgelegd door....t4dick geloofik..

met VAG-com de pomptiming oproepen en kijken wat ie aangeeft. (lopende motor)
Motor afzetten
Dan (grille enz hoeft niet persee los) de geleide rol van de pompriem een tikje verstellen (effectieve lengte tussen nokkenasriemwiel en pompriemwiel wordt daardoor veranderd en daardoor je timing)
Alles goed vastzetten
Motor starten en met VAG-com kijken of ie beter/slechter staat...

zolang doorgaan tot je goed getimede inspuiting hebt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ff voor je gezocht:
t4Dick schreef:in een ander topic genaamd VAG-com"

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Roger,

De waardes voor de pomptiming kun je aflezen onder motor 1 en dan Basic Settings 4 en dan groep 000 activeren (volledige versie nodig).

(Je kunt in hetzelfde scherm ook op TDI timing rechtsonder drukken en dan krijg je een soort scoopbeeld met daarin aangegeven de grenswaardes, wel even de juiste inspuitpomp aanklikken, werkt fijner vind ik zelf).

Op plaats 2 zie je dan de timing en op plaats 9 de brandstoftemperatuur.
De brandstoftemperatuur moet ongeveer tussen 120 en 190 staan, warme motor dus.

Het 2e getal moet dan binnen bepaalde waardes staan.
Voor een TDI uit ongeveer 1998 met ACV motor tussen 38 en 67.
(dit is de afstelwaarden, controle tussen 30 en 85?) heb deze waardes uit ELSA. Als je het TDI timing scherm gebruikt en je kiest de juiste motorcode heb je altijd de juiste waarden!


Voor het afstellen heb ik 2 methodes, officiele en de VEILIGE methode zullen we maar zeggen......

Het afstellen gebeurt bij de riem die de inspuitpomp aandrijft, dus NIET de distributieriem. De bovenste rol is een omlooprol en de onderste is de spanrol.
Door de omlooprol een weinig te verdraaien kunnen we het inspuitmoment zeer nauwkeurig afstellen. We maken de riem dan effectief wat langer en korter in het strakke deel, de totale lengte kunnen we natuurlijk niet veranderen. De spanning van de riem zal maar een ietsje veranderen en opnieuw afstellen van de riemspanning is meestal niet nodig.

De pomp zelf heeft met deze basisinstelling dan een bepaald verstelbereik, aangestuurt door de motor ECU. Staat de basisafstelling niet goed dan loopt de inspuitverstelling mechanisch tegen het begin of eind aan zullen we maar zeggen. De rol is te verdraaien met een imbussleutel en zit vast met een 13 mm moer. (wel eerst een aantal kappen enz. verwijderen om er bij te kunnen.

Bij de officiele methode gebeurt dit afstellen met lopende motor, vandaar dus dynamisch afstellen. Spelingen enz. worden dan weggewerkt. Gevaar is dat we bij draaiende motor met een sleutel 13mm en een imbussleutel bij de riem zitten te prutsen. Is te doen maar dan wel het hoofd koel houden en niets laten vallen of te ver losdraaien. Ook moet je nog op de PC kunnen kijken, of laten kijken.

Bij de veilige methode kun je de moer een eindje lossen en dan met de imbussleutel de rol een ietsje verdraaien en dan weer vastzetten. Daarna de motor starten en de waarde controleren. Je ziet dan vanzelf wel of je de goede kant op versteld. Kost iets meer tijd maar is wel veiliger. Draai de 13 mm moer niet TE vast (20Nm).

Mocht het afstellen met deze methode niet willen. Dat wil zeggen dat je de omlooprol veel te ver moet verstellen om bij de juiste waarde in de buurt te komen, dan heb je de mechanische afstellingen van de beide riemen niet goed gedaan. Dit zal dan helaas nog een keer moeten.

DIT ALLES IS GEHEEL VOOR EIGEN RISICO!

Zie ook op de site van Gerrit Speek bij pomptiming.

Succes.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Bericht door ronarts »

Roger B. bedankt voor alle moeite om het dudelijk te maken. Ik heb wel Vag-com maar ik ben geen monteur. Ik zal het een en ander goed bestuderen en dan een besluit nemen of ik het zelf doe of het bij een garage laat doen.

Groet,

Ron590
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

het is niet per definitie nodig om de grille naar voren te klappen toch?

Dit geldt toch alleen voor een T4 met een korte neus?>
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:het is niet per definitie nodig om de grille naar voren te klappen toch?

Dit geldt toch alleen voor een T4 met een korte neus?>
Ik heb lange neus, en laatst de timing afgesteld zonder het front te demonteren/radiateur weg te klappen (wat trouwens sowieso vies tegenvalt aan extra ruimte.) gewoon dekseltje van de distributie van de pomp eraf, en dan kun je er wel bij...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Bericht door ronarts »

Is er ergens een foto of tekening zo dat ik kan zien dat ik inderdaad de juiste stelmoer te pakken hebt en niet de distrebutiesnaar.
Bij mij staat de inspuiting te vroeg vag-com +/- 106 moet ik de spanrol strakker of losser zetten.

Groet,

Ron590
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je voor de auto staat en naar de motor kijkt zit de distributieriem voor de brandstofpomp aan de rechter kant (bestuurderszijde)

de timing afstellen doe je dus door de distributieriemspanning aan te passen
De reim waar iedereen zo bang voor is ivm de grote motorschades is de riem die de nokkenas aandrijft vanaf de krukas, dit is de riem aan de bijrijderskant (voor de auto staand naar motor kijkend links)

De inspuitpompriem:
Deze riem is afgedekt met een plastik kapje, (twee zeskant 13mm bouten losdraaien en wat manoeuvreren en het kapje is weg)

je ziet dan een riemwiel op de pomp (met die dikke rand eraan) en het riemwiel op de nokkenas (bovenaan) Daar tussen zitten de twee rollen waarmee je de afstelling kunt doen...

de ene (als ik me niet vergis die die het verst naar de voorkant van de auto zit) heeft eenglimmend wijzertje eraan, dat is de spanrol. De andere is de geleide rol.

Als je een klein beetje versteld en dan weer met VAG-com de controle uitvoert zie je vanzelf of je de goede kant op gegaan bent (wordt beter --> goede kant; wordt slechter-->verkeerde kant) dan stapje voor stapje verstellen-->controleren-->verstellen enz)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ronarts
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 jan 2007, 21:29

Bericht door ronarts »

Hoi Roger

Weer bedankt voor de recatie, ben wel lastig maar wil het zeker weten voor dat ga sleutelen, ik begrijp dat ik dus de spanrolmoer moet los draaien en dan met een inbus iets moet los draaien iets verstellen dan alles weer vast zetten.

Groet.

ron590
Plaats reactie