Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling T4

vragen over de T4
Plaats reactie
roy-w
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2011, 22:43

Koppeling T4

Bericht door roy-w »

Hey,

Op stationair toerental ratelt er iets als ik de koppeling los heb en hij staat neutraal.
Als ik de koppeling induw is het geluid weg.
Dus denk ik dat de druklager of het 2 massa vliegwiel slecht is.
Ik ben van plan om gewoon alles (2massavliegwiel, koppelingsplaat en druklager) te vervangen.
Weet iemand of er verschil zit in de koppeling van een 102 en 150PK?
En zou de koppeling van een 150PK in mijn 102PK passen?

Zit met het idee te spelen om enkele PK's te winnen met een chiptuning en zou het spijtig vinden om nadien de koppeling stuk te rijden.

alvast bedankt!

roy
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Koppeling T4

Bericht door frank884 »

Op stationair toerental ratelt er iets als ik de koppeling los heb en hij staat neutraal.
Als ik de koppeling induw is het geluid weg.


Heeft die van mij 2 jaar gehad, voordat ik het hele koppelingsset heb vervangen, daar kun je lang mee rijden
daar de bus 17-07-2015 13 jaar was en er 312000 was gereden met die koppeling heb ik het voor de vakantie toch maar laten vervangen
met 20.000 per jaar kan ik weer lang rijden om er weer 3 ton op te draaien!!!
de koppelingspedaal heeft nu maar de halve kracht nodig om in te drukken.
compleet Set van LUK nummer 600 0002 00 met alles erbij e bay.de 426 euro

Dus denk ik dat de druklager of het 2 massa vliegwiel slecht is.
dat denk ik ook.

Ik ben van plan om gewoon alles (2massavliegwiel, koppelingsplaat en druklager) te vervangen.
Weet iemand of er verschil zit in de koppeling van een 102 en 150PK?
En zou de koppeling van een 150PK in mijn 102PK passen?

Altijd het complete set vervangen, het is een hele dag sleutelen. dus 1x open... en daarna nooit meer open maken!!!
Waarom? de koppeling van de 102 pk is goed anders had ik er geen 13 jaar en 312000 mee gereden en slipte nog steeds niet,
maar door het ratelen en ik het 2e set toch niet meer verslijt toch maar vervangen voor de vakantie (zekerheid)


Zit met het idee te spelen om enkele PK's te winnen met een chiptuning en zou het spijtig vinden om nadien de koppeling stuk te rijden.

Koppeling gaat niet kapot van iets meer vermogen erop te zetten
het is uitsluitend de rijstijl die de koppeling sloopt. en natuurlijk zware aanhangers en gewichten in combinatie met het eerste

ik zou niet weten waarom ik pk's zou moeten winnen op zo'n oude motoren,... lekker laten draaien!!
en 250 nm is voor mij meer dan voldoende,...veel haal je er toch niet uit aan koppel.
moet je een mercedes 3 liter V6 vito kopen dan heb je echt veel meer vermogen. (224 pk en 440 nm) koppel
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
roy-w
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jan 2011, 22:43

Re: Koppeling T4

Bericht door roy-w »

hey,

die onderdeelcode en prijs had ik al gevonden.

Ik rij veel naar de bergen en soms mis ik toch een paar paarden in de bergop.

We zullen er nog eens over nadenken.

Roy
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling T4

Bericht door Pascal-141 »

roy-w schreef:hey,

die onderdeelcode en prijs had ik al gevonden.

Ik rij veel naar de bergen en soms mis ik toch een paar paarden in de bergop.

We zullen er nog eens over nadenken.

Roy
Wat je omschrijft duid op een versleten druklager , niet op het 2 massa vliegwiel.

Een koppeling van een 151pk past niet in de 102pk versnellingsbak . Een koppeling van een 102pk heeft voldoende reserve om niet te slippen bij een gechipte ACV . Je mag die gerust laten chippen , die motoren zijn beresterk en draaien makkelijk 6-700.000km , en zelfs meer .
Een gechipte ACV rijd veel leuker , soepeler , vlotter , en trekt uiteraard vlotter op door het extra koppel , iets wat ook handig is bij het rijden in de bergen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Koppeling T4

Bericht door frank884 »

Ik weet niet of je die al verwijderd hebt
als die roetkat er tussenuit is... dan pakt die turbo ook 200-300 rpm eerder op.
die prul remt de snelheid van de uitstroming af waardoor de turbo ook later (minder fel erin komt)

en de brandstofpomp stond bij mij eerst te laat
die hebben ze bij dieselservice sittard met de laptop opnieuw afgesteld
en nu loopt die ook veel beter en is veel feller (niet dat ik zo rijdt) maar je merkt het wel.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Koppeling T4

Bericht door bart seinwezen »

Ik heb ongeveer het zelfde, al is het geen ratelend geluid maar eerder of er gewoon iets los zit en hangt te klapperen. Soms meer soms minder, maar verdwijnt bij het intrappen van de koppeling. Stel nou dat ik niks kan vinden dat loszit - ik moet eerst nog even naar een roadside brug rijden en de hele bodembescherming eraf meubelen- dan neem ik aan dat ik ook met druklagerproblemen zit. Zou ik daar nog 10.000 km mee kunnen rijden? Ik zit nog steeds in Irkoetsk namelijk, weinig zin om hier een bakwissel te gaan doen :o/
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Koppeling T4

Bericht door autocaravana »

Ik hoor ook geluid dat bij het intrappen van de koppeling verdwijnt.
Mijn monteur denkt dat het de versnellingsbak is. Direct actie ondernemen lijkt hem nog niet nodig.

Zou dat kunnen, de versnellingsbak?

TDI 75 kW / 102 pk, 17 jaar oud, 333.000 km, eerste koppeling.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie