Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

krijg motor 1y niet meer gestart

vragen over de T4
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Hallo, een beetje off topic (omdat zover ik weet de 1Y niet in een T4 zit) maar in m'n T3

voor de meccano's hier:
In Februari reed ik nog rond met m'n busje, wel had ik de laatste tijd de indruk dat ie steeds "vermoeider" werd, wel nog gewoon goed starten, maar niet zoveel "ümpf" meer als eerst. Daarna moest ik s'morgens de koudestart versneller gaan gebruiken, om te starten, voorheen was dit nooit nodig. totdat op een gegeven moment (10 dagen later) ik hem helemaal niet meer gestart kreeg??? de motor draaide nog wel rond, maar liep niet meer.

toen heb ik hem aan de kant gezet, de accu eruit.
tot vorige week, ik heb een gebruikte Inspuitpomp gekocht die van een draaiende auto afkwam(ook een 1Y motor), en op mijn busje gezet, samen met een nieuwe distributieriem, alles afgesteld, de hele pomp met een flesje vol verse diesel gezet, ook de retourslangen en aanzuig met het flesje vol gedaan, en proberen te starten, moeren boven de verstuivers los, totdat daar de diesel aankwam, dat duurde even, ronddraaien ok, maar aanslaan???niet! de afsluitklep nog eens geprobeerd met een draad direct op de + van de batterij, nog geen verandering, die klep toen voor de dubbele zekerheid eens gewisseld, nog niets.
ook heb ik eens een verstuiver eruit gedraaid, en die was van onder nat.(dus de diesel komt ook daar aan.)

de timing heb ik op .97 afgesteld, en tot 4 keer toe gecontroleerd, die is niet verlopen.

wat kan ik over de kop gezien hebben?
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Niemand? hebben we hier dan geen echte techneuten?!
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door Pascal-141 »

de gewone 1.9d , die zat origineel wel in de T4 , maar niet in een T3 . :knipoog

waarom heb je de inspuitpomp vervangen ? Wat was de reden daartoe ?
Heb je een compressietest gedaan ? Wat waren de drukken ?

als de motor eerst steeds met minder vermogen ging draaien , om uiteindelijk niet meer willen te starten , dan denk ik in eerste plaats aan te weinig compressie (Motor versleten dus )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Hoi Pascal,

De pomp heb ik vervangen omdat ik de indruk had dat deze versleten was, (het verhaal van nooit met de koudestartversneller te moeten starten, en ineens wel en een10 dagen daarna overleden)

Ik heb nog geen compressietest gedaan, dat ga ik morgen doen.

als de compressie slecht is, wat kun je dan doen om die te reviseren? (welke bewerkingen?)
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef:Hoi Pascal,

De pomp heb ik vervangen omdat ik de indruk had dat deze versleten was, (het verhaal van nooit met de koudestartversneller te moeten starten, en ineens wel en een10 dagen daarna overleden)

Ik heb nog geen compressietest gedaan, dat ga ik morgen doen.

als de compressie slecht is, wat kun je dan doen om die te reviseren? (welke bewerkingen?)
dan gewoon een ander 1.9blokje halen en dat er in leggen . Die blokjes kosten 2x niks . Laten reviseren gaat pijn doen aan de portemonnee

Wat betreft de koudestartversneller : die zit er op met een reden ... In principe moet je die altijd gebruiken bij koude motor .
Ja , ik weet dat het bij veel motoren niet nodig is en dan hij vlot genoeg start zonder , maar nochmaals : het zit er op met een reden (vlottere koude start) . Dat je die moet gebruiken wil niet zeggen dat de motor begint te verslijten

Beetje "overkill" om meteen de pomp te vervangen omdat de motor wat minder vermogen begon te krijgen. Een distributieriem gaat ook wat "rekken" na verloop van tijd/km , dan kan de timing wel eens net buiten de kritieke toleranties vallen en daardoor minder beginnen presteren. Gewoon de timing eens correct zetten had je probleem misschien verholpen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door Pascal-141 »

Heb je bij het starten al eens geprobeerd met wat startpilot ? om te zien of hij dan wel aanslaat ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Hoi Pascal,

Nee, startpilot heb ik nog niet gebruikt, dat zit voor vandaag in de pen, evenals compressie meten.
Het is jammer dat je hier moet schrijven, ik denk namelijk als ik je mondeling zou kunnen uitleggen hoe het allemaal gelopen is, had je misschien wel de logica van mijn beslissing kunnen zien.
Ik vind/heb de ervaring, dat ik niet altijd precies de nuances die ik in een gesprek kan geven ook op papier kan zetten, waardoor de mensen mij in dat geval (fora) niet helemaal begrijpen op de manier dat ik het zou willen.

geeft niet, gaat goed komen! :yes
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef:Hoi Pascal,

Nee, startpilot heb ik nog niet gebruikt, dat zit voor vandaag in de pen, evenals compressie meten.
Het is jammer dat je hier moet schrijven, ik denk namelijk als ik je mondeling zou kunnen uitleggen hoe het allemaal gelopen is, had je misschien wel de logica van mijn beslissing kunnen zien.
Ik vind/heb de ervaring, dat ik niet altijd precies de nuances die ik in een gesprek kan geven ook op papier kan zetten, waardoor de mensen mij in dat geval (fora) niet helemaal begrijpen op de manier dat ik het zou willen.

geeft niet, gaat goed komen! :yes
inderdaad , op een forum iets neerpennen is moeilijker dan iets in "real life" uit te leggen
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 07 okt 2016, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

ik ben net klaar met meten, en dit zijn de resultaten:
cil.1. (aan distributie zijde): 21 Bar
cil.2. 21 Bar
cil.3. 24 Bar
cil.4. 24 Bar

zeg het maar?
vóór de compressietest (die overigens koud is uitgevoerd vanwege dat de motor niet aanslaat en loopt) even een flinke snuf startpilot in het luchtfilter, en de motor sloeg wel aan, maar bleef niet lopen. [[sad]]
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

ZO, je gelooft het niet, ....er zit leven in!!!! :yes :yes :yes

wel zijn we 3/4 bus startpilot verder, en ik geloof dat ik net zo ongeveer 25 miljeuzones door m'n neus en ogen voorbij heb zien en ruiken komen kuch kuch...

enfin, het motortje draait nu met gereviseerde verstuivers, en een (andere als de originele) inspuitpomp die van een draaiende auto afkwam.
langzaamaan warmdraaien, en het draait nog onregelmatig en met veel rook. (zonder uitlaat demper, die hing in de weg)
stationair op 550 toeren, en vooralsnog max (pedaal op de vloer) 2000 toeren. ook start ie weer gewoon met de sleutel, en de dynamo laait 12.4V
straks nog eens proberen te starten, en kijken of ik dan er meer als 2000 toeren uit kan krijgen, met minder rook en meer kracht?

mocht er nog iemand ideën hebben waar de rest van de toeren en de kracht gebleven zijn, hoor ik dat graag.
Oh ja, hij gloeit ook lekker, heb ik gecontroleerd tijdens het compressie meten, alle vier de pitten mooi oranje. :zwaai
Groet, Bart
jordydereus

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door jordydereus »

Of brandstof te kort.
Of hendel is los. En bediende het asje niet meer
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door Multivan Generation »

Afstelling van je brandstofpomp en spelen met de stelschroeven in combinatie met je gaskabel goed afstellen...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

pomp is dezelfde, hebben we op VW nummer besteld. Timing had ik al 4x gecontroleerd, hij pakte de verse diesel uit een jerrycannetje voor het moment.
hij blijft moeite houden met starten, aanvoerleiding is uit een stuk en dicht, ik heb net de gashevel losgehad, en het asje met een dubbele moer en een steeksleutel bedient naar de max. positie, dat geeft 2500 RPM???

dus ik twijfel aan de afstelling van de pomp, misschien toch 180* verkeerdom?
verbeter me als ik het fout heb, maar ik dacht dat deze pomp er maar op één manier opkan? (als de krukas op 1e cil. bdp staat, en de nokkenaslineaal en de pomp blokkeerstift erin zit ?)
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

HHmmm, met dit hele gedoe, en het feit dat de motor niet helemaal lekker wil lopen ( onregelmatig, en redelijk moeilijk start) max rpm 2500, en nogal rookt.
Begin ik aan mezelf te twijfelen.

Is er een mogelijkheid dat ik de pomp op 180* verkeerd gezet heb?
Toen ik de pomp voor het eerst monteerde, heb ik de motor (kerf in de drukgroep) op het pijltje in het gat koppelingshuis gezet, daarna de blokkeerlineaal in de nokkenas, en de blokkeerpen in het wiel van de inspuitpomp.

Klopt dat zo? of heeft de inspuitpomp 2 mogelijkheden van monteren (goed en 180* verkeerd?) als de krukas en nokkenas goed staat????
Ik ben inmiddels een beetje de kluts kwijt.
Groet, Bart
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door RDK »

Hallo Bart,

De voorinspuiting tussen 90 en 100 is ok, probeer eens op 80 of 85, dan draait die ook.
De koude start mag niet aan zijn.

Dat tandwiel op de krukas daar zit toch geen speling op?
Als die spie uitgesleten is (doordat de krukasbout losgekomen is/was) komt de inspuiting niet juist meer.

Als je die distributieriem er opgestoken hebt, heb je dan dat tandwiel van de nokkenas los gezet?
Alles op zijn juiste positie zetten: streepje vliegwiel in het gat versnellingsbak(krukas) - asje van 15mm in tandwiel van de pomp - latje in de nokkenas. Spanner goed zetten met de juiste riemspanning. Tandwiel van de nokkenas vast zetten.
Asje van 15mm uit de pomp halen en het latje van de nokkenas weg doen.

Dan voorinspuiting afstellen: Riem op merktekens zetten (bovenste dode punt). Krukas achteruitdraaien tot de naald van de meetklok stil staat. Dan klok op 0 zetten. Krukas vooruitdraaien tot op boevenste dode punt. De voorinspuiting tussen 90-100 zetten.
Als motor niet goed draait, voorinspuiting op 85 en eventueel 80 zetten.

Rudi
Laatst gewijzigd door RDK op 09 okt 2016, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie