Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

krijg motor 1y niet meer gestart

vragen over de T4
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Hallo Rudi,

In mijn eerste post had ik al geschreven dat ie op .97mm staat.
Inmiddels heb ik de motor al laten lopen met diesel uit een jerrycannetje (diesel zonder restricties), en heb ook de pomp al 180* gedraaid gehad. dit heeft alles niets gebracht, helaas.
het resultaat blijft hetzelfde: moeilijk starten, onregelmatig op ralentie (eeuuhh, stationair), en niet op toeren willen komen, en dat allemaal met enorme rook ontwikkeling. :bonk
Groet, Bart
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door RDK »

Bart,

Heb je dat tandwiel van de nokkenas los gezet en riem aangespannen zoals ik omschreven heb?
Ik heb gisteren de eerste tekst aangepast.

En die rook is blauw zeker?

Rudi
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Rudi, de procedure kan ik inmiddels dromen, ik heb zeker 5of6 keer hetzelfde gedaan, omdat ik begon te twijfelen aan mezelf; ik dacht toch echt dat ik het goed deed, waarom loopt ie nu NOG niet lekker?!?...

Maar, ik ben niet van de 0.97mm waarde afgeweken, dat is iets wat ik nu nog eens zou kunnen proberen.
de rook is niet blauw, meer een wit grijs, kuch kuch, maar de diesel erin, kun je bijna proeven...
Groet, Bart
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door RDK »

Hallo Bart,

Probeer 85 en 80.

Die pomp heeft die lang zonder diesel gestaan?
Die kan wel uit een draaiende motor komen maar als daar geen diesel meer in staat wordt die diesel parafine achtig en plakt die.
Dan kunnen de bewegende deeltjes vast komen te zitten of stroever gaan bewegen met alle gevolgen.

Rudi
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Ik weet dat de jongen waar ik de pomp vandaan heb zei dat ie 'm heeft zien lopen voordat ze hem eruit haalden.
en ik vertrouw hem, die ken ik al lang.

Overigens, weet jij een manier om zulke pompen te conserveren?
Groet, Bart
jordydereus

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door jordydereus »

aanvoer en retour niet door elkaar gehaald ?

aanvoer zit dicht bij de Distri riem...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Hoi Jordy,
Ik denk het niet, het is niet makkelijk die twee door elkaar te halen, de retour heeft dunne zwarte slangetjes die van de verstuivers afkomen aan de banjo, en overgaan in een dikkere die retour naar de tank gaat, en de aanvoer is een transparante die vanaf de dieselfilter komt.
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Kan ook, maar de retour heeft een heel klein gaatje, en de aanvoer een grote,(dan kan d'r meer diesel door...:-0 )
Groet, Bart
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door RDK »

Een pomp altijd vol met diesel doen en gaten afsluiten.
Zet die oude pomp er terug op en probeer daar mee.

Op de pomp staat er in en out op voor de diesel aan te sluiten.

Rudi
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door RDK »

En al vooruitgang kunnen boeken?

Dat mechanisme waar de gaskabel aanhangt is er toch niet afgeweest dat het op de verkeerde positie staat.
Als je dat moertje van het asje afdoet en de rondel er afhaalt dan kan je zien of die snede in het asje overeenkomt met de middenste streep van het mechanisme. Het kan zijn dat je daardoor niet hoger in toeren gaat.

Rudi
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Nee, geen vooruitgang, ik moet hier op straat werken, en het heeft hier drie dagen geregend...
van dat asje weet ik, daar dacht ik in het begin ook aan, en heb de gashevel eraf gehaald, dubbele moer opgedraaid, en met een sleuteltje naar de max positie gedraaid om te zien hoeveel de max was. helaas, 2.600 rpm.
Groet, Bart
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door RDK »

Hallo Bart,

Heb je zo een pomp al eens het dekseltje afgedaan?
Ik zou beginnen met dat deksel er af te halen. Wel goed zien naar dat veertje dat aan de binnekant van dat deksel zit.
Ik denk dat die tussenschotjes door de parafine vastzitten zodat die door de centrifugaalkracht niet meer voldoende bewegen.

Rudi
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door busbart »

Zo, wat nu weer?!?

Mooi weer vandaag, tijd om de achterklep weer eens los te maken.
Maar eens begonnen om de motor weer eens op tijd te zetten.
Ik had om te experimenteren de laatste keer de Inspuitpomp 180* verkeerdom gezet, daarna deed de motor helemaal niets meer.
Dus, alles weer op de juiste tijd, 1.00mm timing, en proberen. hetzelfde resultaat als voorheen

pomp losgezet, aanzuigslangetje in een kannetje diesel (bij gebrek aan een externe electrische brandstofpomp.) en weer gestart, moet wel halfgas (minimaal) houden anders valt ie uit.
dan proberen de pomp te bewegen, linksom, rechtsom.. moeilijk, motor uitgezet, en dan met een bandenlepel van een meter, anders wil de pomp niet :he!!!:
Eens rechtsom geprobeert, dat werd niets, dan maar eens linksom, dat werkt al beter. maar dan staat de pomp wel één mm :he!!!: van zijn beginpositie!
wat ik nu bereikt heb, is dat ie ook véél makkelijker start, en stationair blijft draaien. én veel minder rookt.

Zo, dan maar even warm laten draaien, ga ik even wat anders doen.
Nu even kijken wat z'n max. toerental is? (sinds de andere pomp kwam ie niet verder als 2500.) dus 2500, 2600, 2700 en plop in één keer door naar de 4000 RPM!!!

Vreemd!? maar goed, even rustig laten lopen, uitgezet, weer gestart, weer hetzelfde, en nu gewoon zonder "Plop" door naar de 4000 RPM.

Ik denk werkelijk dat die "plop" het loskomen van de plaatjes in de centrifugaalpomp van de Inspuitpomp geweest is, door het rommelen, starten, verse diesel, warmlopen en het op toeren brengen moet die oude meuk opgelost hebben!???

MOOI!!!! Ik denk dat er toch wel enkele op het forum hier gelijk hadden.
en je wilt niet weten hoe bij ik ben dat ie het gewoon weer doet!
eindelijk weer en voorlopig niet meer sleutelen
Forum, Bedankt! alleen was ik hier niet uitgekomen.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou bij een bijna lege tank,
nog wel even iets van fuel cleaner in je tank gooien om de pomp nog beter intern te reinigen.
Maar mooi dat het weer werkt :toppie
RDK
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 okt 2014, 20:16

Re: krijg motor 1y niet meer gestart

Bericht door RDK »

Bart,

Super goed dat je terug kunt :ikrij
Nooit opgeven, voor elk probleem bestaat er een oplossing maar soms vind je die niet direkt en duurt het iets langer dan je verwacht.

Fuel cleaner is geen slecht idee maar ik denk dat dat hetzelfde is als petrol.
Dat ruikt althans hetzelfde, petrol is iets droger dan diesel maar dat kan geen kwaad.

Wat ik doe om de pomp te reinigen is bij een lege tank 5 liter petrol in de tank, en dan te tank bijna leeg rijden.
Of petrol in een lege dieselfilter gieten dan heb je met 1 liter voldoende. Petrol kos iets meer dan gewone diesel.

Je zegt dat er een elektrisch opvoerpompje tussenstaat, maar de injectiepomp is zelf aanzuigend.
Die elektrische pomp heb je dan in principe niet nodig.
Het kan zijn dat die er tussen staat omdat er in de aanzuiging bij stilstand wat lucht komt en om er dan vlugger diesel in te krijgen.

Gr Rudi
Plaats reactie