In mijn eerste post had ik al geschreven dat ie op .97mm staat.
Inmiddels heb ik de motor al laten lopen met diesel uit een jerrycannetje (diesel zonder restricties), en heb ook de pomp al 180* gedraaid gehad. dit heeft alles niets gebracht, helaas.
het resultaat blijft hetzelfde: moeilijk starten, onregelmatig op ralentie (eeuuhh, stationair), en niet op toeren willen komen, en dat allemaal met enorme rook ontwikkeling.
Rudi, de procedure kan ik inmiddels dromen, ik heb zeker 5of6 keer hetzelfde gedaan, omdat ik begon te twijfelen aan mezelf; ik dacht toch echt dat ik het goed deed, waarom loopt ie nu NOG niet lekker?!?...
Maar, ik ben niet van de 0.97mm waarde afgeweken, dat is iets wat ik nu nog eens zou kunnen proberen.
de rook is niet blauw, meer een wit grijs, kuch kuch, maar de diesel erin, kun je bijna proeven...
Die pomp heeft die lang zonder diesel gestaan?
Die kan wel uit een draaiende motor komen maar als daar geen diesel meer in staat wordt die diesel parafine achtig en plakt die.
Dan kunnen de bewegende deeltjes vast komen te zitten of stroever gaan bewegen met alle gevolgen.
Hoi Jordy,
Ik denk het niet, het is niet makkelijk die twee door elkaar te halen, de retour heeft dunne zwarte slangetjes die van de verstuivers afkomen aan de banjo, en overgaan in een dikkere die retour naar de tank gaat, en de aanvoer is een transparante die vanaf de dieselfilter komt.
Dat mechanisme waar de gaskabel aanhangt is er toch niet afgeweest dat het op de verkeerde positie staat.
Als je dat moertje van het asje afdoet en de rondel er afhaalt dan kan je zien of die snede in het asje overeenkomt met de middenste streep van het mechanisme. Het kan zijn dat je daardoor niet hoger in toeren gaat.
Nee, geen vooruitgang, ik moet hier op straat werken, en het heeft hier drie dagen geregend...
van dat asje weet ik, daar dacht ik in het begin ook aan, en heb de gashevel eraf gehaald, dubbele moer opgedraaid, en met een sleuteltje naar de max positie gedraaid om te zien hoeveel de max was. helaas, 2.600 rpm.
Heb je zo een pomp al eens het dekseltje afgedaan?
Ik zou beginnen met dat deksel er af te halen. Wel goed zien naar dat veertje dat aan de binnekant van dat deksel zit.
Ik denk dat die tussenschotjes door de parafine vastzitten zodat die door de centrifugaalkracht niet meer voldoende bewegen.
Mooi weer vandaag, tijd om de achterklep weer eens los te maken.
Maar eens begonnen om de motor weer eens op tijd te zetten.
Ik had om te experimenteren de laatste keer de Inspuitpomp 180* verkeerdom gezet, daarna deed de motor helemaal niets meer.
Dus, alles weer op de juiste tijd, 1.00mm timing, en proberen. hetzelfde resultaat als voorheen
pomp losgezet, aanzuigslangetje in een kannetje diesel (bij gebrek aan een externe electrische brandstofpomp.) en weer gestart, moet wel halfgas (minimaal) houden anders valt ie uit.
dan proberen de pomp te bewegen, linksom, rechtsom.. moeilijk, motor uitgezet, en dan met een bandenlepel van een meter, anders wil de pomp niet :he!!!:
Eens rechtsom geprobeert, dat werd niets, dan maar eens linksom, dat werkt al beter. maar dan staat de pomp wel één mm :he!!!: van zijn beginpositie!
wat ik nu bereikt heb, is dat ie ook véél makkelijker start, en stationair blijft draaien. én veel minder rookt.
Zo, dan maar even warm laten draaien, ga ik even wat anders doen.
Nu even kijken wat z'n max. toerental is? (sinds de andere pomp kwam ie niet verder als 2500.) dus 2500, 2600, 2700 en plop in één keer door naar de 4000 RPM!!!
Vreemd!? maar goed, even rustig laten lopen, uitgezet, weer gestart, weer hetzelfde, en nu gewoon zonder "Plop" door naar de 4000 RPM.
Ik denk werkelijk dat die "plop" het loskomen van de plaatjes in de centrifugaalpomp van de Inspuitpomp geweest is, door het rommelen, starten, verse diesel, warmlopen en het op toeren brengen moet die oude meuk opgelost hebben!???
MOOI!!!! Ik denk dat er toch wel enkele op het forum hier gelijk hadden.
en je wilt niet weten hoe bij ik ben dat ie het gewoon weer doet!
eindelijk weer en voorlopig niet meer sleutelen
Forum, Bedankt! alleen was ik hier niet uitgekomen.
Ik zou bij een bijna lege tank,
nog wel even iets van fuel cleaner in je tank gooien om de pomp nog beter intern te reinigen.
Maar mooi dat het weer werkt
Super goed dat je terug kunt
Nooit opgeven, voor elk probleem bestaat er een oplossing maar soms vind je die niet direkt en duurt het iets langer dan je verwacht.
Fuel cleaner is geen slecht idee maar ik denk dat dat hetzelfde is als petrol.
Dat ruikt althans hetzelfde, petrol is iets droger dan diesel maar dat kan geen kwaad.
Wat ik doe om de pomp te reinigen is bij een lege tank 5 liter petrol in de tank, en dan te tank bijna leeg rijden.
Of petrol in een lege dieselfilter gieten dan heb je met 1 liter voldoende. Petrol kos iets meer dan gewone diesel.
Je zegt dat er een elektrisch opvoerpompje tussenstaat, maar de injectiepomp is zelf aanzuigend.
Die elektrische pomp heb je dan in principe niet nodig.
Het kan zijn dat die er tussen staat omdat er in de aanzuiging bij stilstand wat lucht komt en om er dan vlugger diesel in te krijgen.