Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
krijg motor 1y niet meer gestart
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Hoi Rudi,
Bedankt voor de petrol tip. Ik neem aan dat dat hetzelfde is wat wij Nederlanders Petroleum noemen?
misschien heb je verkeerd gelezen, er is mij geadviseerd er een extra electrisch pompje tussen te plaatsen, maar doordat ik dat geen heb, heb ik dat niet kunnen doen.
Nu viel het me wel op tijdens het werken aan deze motor dat de aanzuig erg slecht was.
Gisteren, is me de motor in één keer nadat ie "plop" zei tot 4000 RPM gaan lopen, waar ie voorheen maar tot 2500 RPM kwam.
Nu ga ik zometeen nog even de puntjes op de "i" zetten, en verwacht dan eigenlijk ook te zien dat de aanzuig veel beter geworden is???
Idd, de aanzuig is 200% beter nu.
Bedankt voor de petrol tip. Ik neem aan dat dat hetzelfde is wat wij Nederlanders Petroleum noemen?
misschien heb je verkeerd gelezen, er is mij geadviseerd er een extra electrisch pompje tussen te plaatsen, maar doordat ik dat geen heb, heb ik dat niet kunnen doen.
Nu viel het me wel op tijdens het werken aan deze motor dat de aanzuig erg slecht was.
Gisteren, is me de motor in één keer nadat ie "plop" zei tot 4000 RPM gaan lopen, waar ie voorheen maar tot 2500 RPM kwam.
Nu ga ik zometeen nog even de puntjes op de "i" zetten, en verwacht dan eigenlijk ook te zien dat de aanzuig veel beter geworden is???
Idd, de aanzuig is 200% beter nu.
Groet, Bart
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Zo, net eens gekeken welke waarde de klok nu aangaf, 1.52mm ipv tussen de 0,95 en1.00mm
en dat is een waarde die ik nog niet rijdend gecontroleerd heb, dwz ik weet nog niet of ie zo optimaal rijd, zonder te warm te worden etc.
Dat dit blokje nu start en loopt op deze waarde, heeft dat te maken met de versletenheid van het blok? (slijtgrens 26 Bar, gemeten: 2 cil.21 Bar en 2 cil. 24 Bar)
en dat is een waarde die ik nog niet rijdend gecontroleerd heb, dwz ik weet nog niet of ie zo optimaal rijd, zonder te warm te worden etc.
Dat dit blokje nu start en loopt op deze waarde, heeft dat te maken met de versletenheid van het blok? (slijtgrens 26 Bar, gemeten: 2 cil.21 Bar en 2 cil. 24 Bar)
Groet, Bart
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Hallo Bart,
Het kan doordat er in de pomp iets vastzat of niet volledig kon bewegen dat de voorinspuiting nu niet meer klopt.
Goed zetten en dat zal wel een verschil geven tijdens het rijden.
Minder compressie wil niet altijd zeggen een versleten motor.
Bij een versleten motor zorgt de olie voor een filmlaag waardoor je juist meer compressie gaat hebben.
Het kan zijn dat de kleppen niet optimaal meer afsluiten en dat daar het probleem zit.
Als je geen vermogen meer hebt dan zou ik de cilinderkop er af nemen.
Wat een veel voorkomend probleem is bij die 1.9d cilinderkoppen is dat er scheurtjes ontstaan in de kop tussen de inlaat-en uitlaatkleppen.
Dit komt door het temperatuursverschil tussen inlaat en uitlaatklep.
Als de cilinderkop er af is kan je met een binnenmicrometer elke cilinder opmeten en ziet of deze maten binnen de toleratie zitten.
Als dat niet binnen de toleranties zit honen en andere segmenten in steken.
Rudi
Het kan doordat er in de pomp iets vastzat of niet volledig kon bewegen dat de voorinspuiting nu niet meer klopt.
Goed zetten en dat zal wel een verschil geven tijdens het rijden.
Minder compressie wil niet altijd zeggen een versleten motor.
Bij een versleten motor zorgt de olie voor een filmlaag waardoor je juist meer compressie gaat hebben.
Het kan zijn dat de kleppen niet optimaal meer afsluiten en dat daar het probleem zit.
Als je geen vermogen meer hebt dan zou ik de cilinderkop er af nemen.
Wat een veel voorkomend probleem is bij die 1.9d cilinderkoppen is dat er scheurtjes ontstaan in de kop tussen de inlaat-en uitlaatkleppen.
Dit komt door het temperatuursverschil tussen inlaat en uitlaatklep.
Als de cilinderkop er af is kan je met een binnenmicrometer elke cilinder opmeten en ziet of deze maten binnen de toleratie zitten.
Als dat niet binnen de toleranties zit honen en andere segmenten in steken.
Rudi
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Rudi, zou dat alles zijn? want het is nog een erg net blokje, en ik ken het goed.
als de kop in orde is, en je hoont,en steekt nieuwe segmenten, is dan de compressie weer zo goed als nieuw?
als de kop in orde is, en je hoont,en steekt nieuwe segmenten, is dan de compressie weer zo goed als nieuw?
Groet, Bart
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Pomp op 1 zetten. en rijden met dat ding.
Rest komt later.
Eerst maar ff paar honderd kilometer maken...
Rest komt later.
Eerst maar ff paar honderd kilometer maken...
- Pascal-141
- Berichten: 10831
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
honen kan alleen als de slijtrand bovenaan niet te diep is . Als die te diep is , dan word het uitboren naar een overmaat.(dan ben je aan het reviseren )busbart schreef:Rudi, zou dat alles zijn? want het is nog een erg net blokje, en ik ken het goed.
als de kop in orde is, en je hoont,en steekt nieuwe segmenten, is dan de compressie weer zo goed als nieuw?
Als er geen slijtrand zit , dan kun je wel honen en andere segmenten steken , dat zal inderdaad de compressie verbeteren door de betere afdichting.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33935
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Segmenten?
Bedoelen jullie zuigerringen?
Bedoelen jullie zuigerringen?
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Ja Peter, dat is de Belgische en Franse naam voor zuigerveren
Groet, Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 33935
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Multivan Generation schreef:Segmenten?
Bedoelen jullie zuigerveren?
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Hallo Bart,
Gewoon met blijven rijden zolang je genoeg snelheid (100-120km/h) kan maken.
Niet vergeten het is maar een 1.9d, die zijn trage. Die van mij rijdt max 145km/h.
Als je niet meer boven de 100km/h komt cilinderkop in orde laten maken en dan zal het wel in orde zijn.
Rudi
Gewoon met blijven rijden zolang je genoeg snelheid (100-120km/h) kan maken.
Niet vergeten het is maar een 1.9d, die zijn trage. Die van mij rijdt max 145km/h.
Als je niet meer boven de 100km/h komt cilinderkop in orde laten maken en dan zal het wel in orde zijn.
Rudi
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Haa, zegt ie: dat zijn die trage... de mijne doet (Maar) 145 per uur...
Mijn busje (T3) DROOMDE dat ie dat kon halen!!!!
Mijn busje (T3) DROOMDE dat ie dat kon halen!!!!
Groet, Bart
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Bart,
Traag voor de Belgen is langzaam voor de Nederlanders.
Ik bedoel dat het efkes duurt voor je aan de 145km/h zit.
Rudi
Traag voor de Belgen is langzaam voor de Nederlanders.
Ik bedoel dat het efkes duurt voor je aan de 145km/h zit.
Rudi
Re: krijg motor 1y niet meer gestart
Groet, Bart