Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vermogen diesel 2.4 '93
Vermogen diesel 2.4 '93
Sinds een maand of twee zijn wij in het bezit van een cali, gebouwd in '93 en met een 2.4 diesel motor.
Omdat de onderhoudsgeschiedenis niet helemaal duidelijk is en we niet voor domme feiten willen staan heb ik de bus hier in de buurt binnen gestoken bij een garage voor een groot onderhoud. Dit onderhoud heeft hij niet gekregen omdat er volgens de garagist een groter probleem is met onze bus. Hij zou niets van vermogen hebben en start wat moeilijker? Iets wat ons eigenlijk nog niet is opgevallen...
Er zit een nieuwe batterij in en starten doet hij goed volgens ons. En qua vermogen, hij trekt inderdaad traag op maar eenmaal op de autostrade rijden we vlot 120km/u. Maar volgens de garagist moet de bus beter kunnen dan hoe hij nu optrekt?! Hij vroeg of er een distributieriem is gelegd omdat die misschien een tand verkeerd ligt. Maar die riem ligt er al een kleine 50000 km op van in 2009. Van 2 eigenaars terug... ook vroeg hij of ze op de keuring de brandstofpomp hebben dicht gedraaid?! Want de bus rookt ook niet...
Hij wou de bus tenslotte geen groot onderhoud geven omdat eerst het vermogenprobleem moet worden aangepakt? Is dit niet een beetje vreemd? Het is onze eerste T4 dus we weten ook niet goed wat we mogen verwachten van die motor... en kan hij echt geen onderhoud doen zonder eerst een eventueel probleem op te sporen?!
Omdat de onderhoudsgeschiedenis niet helemaal duidelijk is en we niet voor domme feiten willen staan heb ik de bus hier in de buurt binnen gestoken bij een garage voor een groot onderhoud. Dit onderhoud heeft hij niet gekregen omdat er volgens de garagist een groter probleem is met onze bus. Hij zou niets van vermogen hebben en start wat moeilijker? Iets wat ons eigenlijk nog niet is opgevallen...
Er zit een nieuwe batterij in en starten doet hij goed volgens ons. En qua vermogen, hij trekt inderdaad traag op maar eenmaal op de autostrade rijden we vlot 120km/u. Maar volgens de garagist moet de bus beter kunnen dan hoe hij nu optrekt?! Hij vroeg of er een distributieriem is gelegd omdat die misschien een tand verkeerd ligt. Maar die riem ligt er al een kleine 50000 km op van in 2009. Van 2 eigenaars terug... ook vroeg hij of ze op de keuring de brandstofpomp hebben dicht gedraaid?! Want de bus rookt ook niet...
Hij wou de bus tenslotte geen groot onderhoud geven omdat eerst het vermogenprobleem moet worden aangepakt? Is dit niet een beetje vreemd? Het is onze eerste T4 dus we weten ook niet goed wat we mogen verwachten van die motor... en kan hij echt geen onderhoud doen zonder eerst een eventueel probleem op te sporen?!
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Was inderdaad van plan om een tweede opinie te gaan vragen in een andere garage...
Kreeg al schrik toen ik de factuurdatum zag van de distributieriem. De vorige eigenaar zei bij de verkoop dat de riem er nog maar 50000km op lag en wij dachten chill, ideaal... niet wetende dat zo'n riem ook maar x aantal jaar mee gaat kosten
Kreeg al schrik toen ik de factuurdatum zag van de distributieriem. De vorige eigenaar zei bij de verkoop dat de riem er nog maar 50000km op lag en wij dachten chill, ideaal... niet wetende dat zo'n riem ook maar x aantal jaar mee gaat kosten
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Vermogen en 2.4 diesel..?
Dat zit er niet echt in en de vraag is hoeveel paardjes er na al die jaren nog buiten in de wei willen lopen. Vast geen 78 meer zoals vroeger.
Zeker in combinatie met california is het gewoon traag; het is immers geen tdi.
Stappen die je kunt nemen:
Distributieriem vervangen ivm leeftijd en goed op tijd laten zetten.
gloeibougies controleren en zo nodig vervangen.
Gloei relais vervangen.
Lijstje van blackbulli is voor jou niet geheel van toepassing. Je hebt geen multiriem. Wel een V-snaar.
Misschien heeft die garagehouder wel het beste met je voor en veel verstand van zaken?
Witte rook duidt meestal op een timingsprobleem.
Dat zit er niet echt in en de vraag is hoeveel paardjes er na al die jaren nog buiten in de wei willen lopen. Vast geen 78 meer zoals vroeger.
Zeker in combinatie met california is het gewoon traag; het is immers geen tdi.
Stappen die je kunt nemen:
Distributieriem vervangen ivm leeftijd en goed op tijd laten zetten.
gloeibougies controleren en zo nodig vervangen.
Gloei relais vervangen.
Lijstje van blackbulli is voor jou niet geheel van toepassing. Je hebt geen multiriem. Wel een V-snaar.
Misschien heeft die garagehouder wel het beste met je voor en veel verstand van zaken?
Witte rook duidt meestal op een timingsprobleem.
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
EibboR schreef:Sinds een maand of twee zijn wij in het bezit van een cali, gebouwd in '93 en met een 2.4 diesel motor.
Omdat de onderhoudsgeschiedenis niet helemaal duidelijk is en we niet voor domme feiten willen staan heb ik de bus hier in de buurt binnen gestoken bij een garage voor een groot onderhoud. Dit onderhoud heeft hij niet gekregen omdat er volgens de garagist een groter probleem is met onze bus. Hij zou niets van vermogen hebben en start wat moeilijker? Iets wat ons eigenlijk nog niet is opgevallen...
Er zit een nieuwe batterij in en starten doet hij goed volgens ons. En qua vermogen, hij trekt inderdaad traag op maar eenmaal op de autostrade rijden we vlot 120km/u. Maar volgens de garagist moet de bus beter kunnen dan hoe hij nu optrekt?! Hij vroeg of er een distributieriem is gelegd omdat die misschien een tand verkeerd ligt. Maar die riem ligt er al een kleine 50000 km op van in 2009. Van 2 eigenaars terug... ook vroeg hij of ze op de keuring de brandstofpomp hebben dicht gedraaid?! Want de bus rookt ook niet...
Hij wou de bus tenslotte geen groot onderhoud geven omdat eerst het vermogenprobleem moet worden aangepakt? Is dit niet een beetje vreemd? Het is onze eerste T4 dus we weten ook niet goed wat we mogen verwachten van die motor... en kan hij echt geen onderhoud doen zonder eerst een eventueel probleem op te sporen?!
Ik zou alvast beginnen met een andere garage te zoeken , die wel verstand heeft van T4 ... De garagist had waarschijnlijk niet door dat het een 2.4D was , en geen 2.5TDI ...
Het is ook compleet ONlogisch dat hij geen onderhoud wou doen , omdat "de auto geen vermogen " zou hebben . Het eerste wat je dan namelijk doet , IS een groot onderhoud geven : alle filters vervangen , olie enz . Met nieuwe filters er in is de kans groot dat hij al beter trekt .
En inderdaad , na 7 jaar : direct de ditributie laten vervangen .
En laat het aub doen bij een garage die zijn vak kent en ervaring heeft met T4 . Er zijn er veel die grijze haren krijgen als ze zien dat er 2 getande riemen opzitten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Voel me als collega 2.4D rijder altijd aangesproken als er gezeverd wordt over vermogen en niet-optrekken. Het relaas over jouw garagist klinkt ook vreemd!
Over naar andere garage dus, even door de zure appel bijten (distributie en onderhoud, zo'n 750 à 800 euro wellicht), en nadien door een dieselspecialist de timing van de pomp perfect laten zetten - dat gaf bij onze bus nogal een boost ! Sindsdien ook nooit meer rook te bespeuren, dus dat een ouwe diesel altijd moet roken - verhaaltje voor het slapengaan!
Keep on
Over naar andere garage dus, even door de zure appel bijten (distributie en onderhoud, zo'n 750 à 800 euro wellicht), en nadien door een dieselspecialist de timing van de pomp perfect laten zetten - dat gaf bij onze bus nogal een boost ! Sindsdien ook nooit meer rook te bespeuren, dus dat een ouwe diesel altijd moet roken - verhaaltje voor het slapengaan!
Keep on
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Die kosten zijn inderdaad altijd zure appels. Mja als we onze bus in conditie willen houden...
Al jullie bussen roken dus. De mijne niet en dat vond de huidige monteur heel vreemd dus!
Straks de bus gaan ophalen, dan afspraak maken bij andere garage!
@brugseb waar zit een goede dieselspecialist?
Al jullie bussen roken dus. De mijne niet en dat vond de huidige monteur heel vreemd dus!
Straks de bus gaan ophalen, dan afspraak maken bij andere garage!
@brugseb waar zit een goede dieselspecialist?
- Pascal-141
- Berichten: 10856
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Nee hoor , ze roken zeker niet allemaal .EibboR schreef:Die kosten zijn inderdaad altijd zure appels. Mja als we onze bus in conditie willen houden...
Al jullie bussen roken dus. De mijne niet en dat vond de huidige monteur heel vreemd dus!
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Controleer of de binnenkabel van de gaskabel nog wel soepel door de buitenmantel beweegt. Zou niet de eerste keer zijn, dat een T4 AAB uit de eerste bouwjaren lijdt aan slecht optrekken, omdat de binnenkabel vastgeroest zit.
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Ga ik nog doen voor hij de garage binnen gaat!! Kan ik dit makkelijk op mijn eigen?Herman744 schreef:Controleer of de binnenkabel van de gaskabel nog wel soepel door de buitenmantel beweegt. Zou niet de eerste keer zijn, dat een T4 AAB uit de eerste bouwjaren lijdt aan slecht optrekken, omdat de binnenkabel vastgeroest zit.
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
In mijn buurt betekent revisiebedrijf Claeys uit Oostkamp - maar ik neem aan dit hééél ver uit jouw buurt vandaan is@brugseb waar zit een goede dieselspecialist?
Als je even je woonplaats laat weten, dan zal er wel iemand een tip hebben.
En nee dus, onze bus rookt ook niet, tenzij op de camping
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Oostkamp is echt veel dichter dan je denkt Wij wonen te Gent en familie in Brugge en Torhoutbrugseb schreef:Als je even je woonplaats laat weten, dan zal er wel iemand een tip hebben.@brugseb waar zit een goede dieselspecialist?
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
je hebt PB...
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Je garage weet het verschil niet tussen 2.4 een 2.5
Vele kennen de 2.4 niet.
Deze heeft geen vermogen. Dat hoort zo.
Vele kennen de 2.4 niet.
Deze heeft geen vermogen. Dat hoort zo.
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Allemaal heel geruststellende berichten! De week van 20/11 ga ik langs bij een andere monteur. Benieuwd naar zijn opinie!
Re: Vermogen diesel 2.4 '93
Gaskabel controleren kun je zelf. Kantel de radiator naar voren en bedien de gaskabel bij de pomp met je hand. Komt ie dan wel snel op toeren, heb je het probleem gevonden. Waarschijnlijk kun je ook zonder radiator naar voren te kantelen bij de gaskabel met een lang dun stevig stokje. Zorg er wel voor dat je de kabel "netjes" naar links drukt, anders kan het asje van de hevel misschien gaan lekken. Het veiligste is om de kabel met de hand te bedienen.