Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemd geluid ACV

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Vreemd geluid ACV

Bericht door busbart »

Hallo,

400km geleden heb ik een gereviseerde kop geplaatst, en de distributie vervangen.
nu reed ik ongeveer 25 km, en kwam thuis, waar de motor even stationair draaide. het viel mij op dat ze erg onregelmatig draaide, het toerental schommelde de hele tijd op en neer. ik heb meteen de bus op z'n plek gezet en uitgezet, en ik ben nu een beetje bang hem weer te starten. (de vorige keer scheurde mijn distributie, en kostte het me mijn kop (van de bus gelukkig maar).
Oh ja, ik geloof dat ie de laatste paar keer dat ik ermee reed ook de turbo beter hoorde fluiten?

Ik heb geen idee waar ik nu aan moet denken???
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door busbart »

Ik meld het omdat ie dat niet deed de eerste 200 Km nadat ik de kop vervangen heb. en met het variëren in toerental, moet je zoiets niet kunnen zien, doordat bijv. het voorgloeilampje begint te knipperen of zo? (Ik ben nog computerloos in de zin van het kunnen uitlezen van onze bussen).
en ik de bus meteen weggezet omdat ik bang ben voor een major failure die me hopen met geld gaat kosten? (dat was de laatste keer zo.)
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door busbart »

Dat zou mooi zijn (Een reactie van een profi) iig bedankt tot zover.
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door busbart »

Nou, is er nog een Profie die me hierover kan tippen? vooralsnog wil ik hem niet starten, voordat ik weet waaraan het mankeert, en weet dat ik hem kan starten zonder kans op kapotlopen.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10834
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door Pascal-141 »

Bart , je schrijft dat je een andere kop hebt gemonteerd , en de distributie hebt vervangen.
Is daarbij de distributie ook correct gezet met gebruik van de laptop ?
Bij een TDI kun je namelijk niet zomaar even de distributie vervangen zonder meer ; Bij een TDI bestaat dat namelijk uit 2 delen : eerst mechanisch alles correct zetten , en dan softwarematig de fijnafstelling.
Gebeurd dit niet , dan zal hij nooit goed lopen. (Of je moet héél veel geluk hebben dat hij bijna correct staat op puur geluk , maar dan zou ik meteen ook een loterijformulier invullen)

Nog een aanvulling : bij een TDI , met originele uitlaat , hoor je de turbo bijna niet te horen . Een duidelijk fluitende turbo is vaak een versleten turbo , of eentje die lekt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door busbart »

Niet helemaal een andere kop, eigenlijk dezelfde kop, die gerenoveerd is, kleppen, klepgeleiders, kleppen geslepen, gevlakt, etc.
Daarna heb ik de distributie vervangen, kamwiel op de krukas, nieuwe bout, waterpomp, alle spanrollen, riemen, en daarna gestart, en in het begin ging het toerental nogal op en neer in ralentie, daarna liep ie mooi rond.
een computer heb ik niet, dus die heb ik er ook nooit aangehangen. ik heb wel een loterijformulier ingevuld, maar dat is helaas nooit wat geworden, misschien moet ik toch meer geluk ergens anders zoeken?! :kus

bij het opnieuw monteren van de kop heb ik een probleem gehad, dat de buis die aansluit op de turbo (vanaf het luchtfilter kwam) nogal aan de ruime kant uitgesleten was. dit heb ik opgelost met een o ring op maat te maken en dan een slangeklem eroverheen. tot nu toe werkte dit goed. (ik heb eigenlijk nog niet gekeken of het nu die is die losgekomen is of niet????)

maar dat schommelen van het toerental op ralentie, zou dat ook kunnen komen van het eventueel verspringen van een tand op de distributie? (daar ben ik bang voor, maar ik heb geen idee of dat zoiets de reden daarvoor kan zijn?)
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33959
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door Multivan Generation »

Een heleboel vragen,
en een duidelijke oplossing,
koop jezelf een laptop en een VCDS kabel en je weet een stuk meer.
Zeker als je in de middle of nowhere in Frankrijk vertoefd :zwaai

Dit onregelmatige lopen kan prima komen door een defecte koelvloeistof temperatuur sensor.
En dat kun je hiermee (laptop en kabel) uitlezen, evenals de dynamische timing.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10834
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef:Niet helemaal een andere kop, eigenlijk dezelfde kop, die gerenoveerd is, kleppen, klepgeleiders, kleppen geslepen, gevlakt, etc.
Daarna heb ik de distributie vervangen, kamwiel op de krukas, nieuwe bout, waterpomp, alle spanrollen, riemen, en daarna gestart, en in het begin ging het toerental nogal op en neer in ralentie, daarna liep ie mooi rond.
een computer heb ik niet, dus die heb ik er ook nooit aangehangen. ik heb wel een loterijformulier ingevuld, maar dat is helaas nooit wat geworden, misschien moet ik toch meer geluk ergens anders zoeken?! :kus

bij het opnieuw monteren van de kop heb ik een probleem gehad, dat de buis die aansluit op de turbo (vanaf het luchtfilter kwam) nogal aan de ruime kant uitgesleten was. dit heb ik opgelost met een o ring op maat te maken en dan een slangeklem eroverheen. tot nu toe werkte dit goed. (ik heb eigenlijk nog niet gekeken of het nu die is die losgekomen is of niet????)

maar dat schommelen van het toerental op ralentie, zou dat ook kunnen komen van het eventueel verspringen van een tand op de distributie? (daar ben ik bang voor, maar ik heb geen idee of dat zoiets de reden daarvoor kan zijn?)
Dus , de timing werd niet juist gezet met de laptop . Ik zou niet verder zoeken , laat eerst de timing correct zetten voor je verder gaat met wat anders.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door busbart »

Prima, ga ik doen.
Is het niet vreemd dat ie ong. 350 km lekker liep (ondanks dat de timing niet computer lekker stond) en nu dan pas begint te "stoten" op ralentie?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10834
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef:Prima, ga ik doen.
Is het niet vreemd dat ie ong. 350 km lekker liep (ondanks dat de timing niet computer lekker stond) en nu dan pas begint te "stoten" op ralentie?
Is niet vreemd , een riem gaat zich altijd wat "zetten" of rekken na de montage , en als je motor timing toen net op het randje van de limiet stond , kan hij mits wat rek er nu net buiten vallen .

Is maar een mogelijkheid , er kunnen natuurlijk nog andere zaken zijn , waardoor hij bokkig doet , maar dat is moeilijk te zeggen vanachter een pc :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Vreemd geluid ACV

Bericht door busbart »

Ok, Merci, ik zal eens kijken wat we hier voor elkaar kunnen krijgen.

Zoals gewoonlijk niks dus! :gif

ik ben weer gewoon beginnen rijden, en er is niets meer aan de hand, motor loopt als een zonnetje...
Ik had de dealer gebeld in Moulins, en kon pas 9 dec. terecht dat zin me hier echt een stelletje randdebielen! da's leuk als het om een speelauto gaat, maar als je er dagelijks van afhankelijk bent, (we hebben hier géén bus en trein).

tja, tja...
Groet, Bart
Plaats reactie