Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
remmen ontluchten
remmen ontluchten
wij hebben bij de bus remolie laten vervangen maar na die tijd zakt het pedaal diep weg en na een paar keer pompen is er wel druk.de garage heeft de boel nog een keer ontlucht en het was iets beter geworden maar de blokken waren volgens hem niet best meer. heb vanmorgen alle blokken vervangen en er verbeterde niets probleem was weer erger geworden. auto is weer bij de garage en volgens hem moet er dan toch nog ergens lucht zitten .doen we iets verkeerd of kan er iets anders stuk zijn .hoofdrempomp is goed en er zijn ook geen lekke wielremcilinders. ie een 88pk tdi van 2002
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: remmen ontluchten
hoe werd er ontlucht ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: remmen ontluchten
Moet daarvoor het contact aanstaan?
Wat voor invloed heeft dat dan?
Wat voor invloed heeft dat dan?
Groet, Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: remmen ontluchten
Dat heeft in mijn ogen alleen invloed(op contact staan), als de auto ABS heeft, i.v.m. de ABS-pomp.
Re: remmen ontluchten
hij heeft geen abs en de eerste keer is hij met zo,n machine ververst de 2de keer op de ouderwetse manier ontlucht. maar moet de motor lopen tijdens het ontluchten
Re: remmen ontluchten
Hoofdremcilinder inwendig lek m.a.w. de vloeistof gaat lang de cup(jes) weer terug naar reservoir en dus zakt je pedaal.
Als je geen uitwendige lekkage kan ontdekken.....peil daalt niet of niet hoeven bijvullen....
Als je geen uitwendige lekkage kan ontdekken.....peil daalt niet of niet hoeven bijvullen....
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
Re: remmen ontluchten
Sorry hoor, maar ook dat klinkt me erg onlogisch in de oren.
een remsysteem (zonder ABS) is een puur hydraulisch circuit, en zoiets ontlucht ik al jaren op dezelfde manier, iemand in de bus, die rustig op mijn aanwijzingen de pedaal intrapt/loslaat terwijl ik onderaan de ontluchtingsschroeven open/dicht draai terwijl er een slangetje opzit wat in een potje remolie hangt. en als er dan geen luchtbellen meer door het slangetje gaan, geef ik nog enkele slagen met het pedaal, en dan is het goed.
wat hier geopperd word van dat de motor moet lopen en op contact staan, heb ik nog nooit gehoord, en is volgens mij ook echt niet van toepassing.
je moet het niet spannender maken dan dat het al is...
een remsysteem (zonder ABS) is een puur hydraulisch circuit, en zoiets ontlucht ik al jaren op dezelfde manier, iemand in de bus, die rustig op mijn aanwijzingen de pedaal intrapt/loslaat terwijl ik onderaan de ontluchtingsschroeven open/dicht draai terwijl er een slangetje opzit wat in een potje remolie hangt. en als er dan geen luchtbellen meer door het slangetje gaan, geef ik nog enkele slagen met het pedaal, en dan is het goed.
wat hier geopperd word van dat de motor moet lopen en op contact staan, heb ik nog nooit gehoord, en is volgens mij ook echt niet van toepassing.
je moet het niet spannender maken dan dat het al is...
Groet, Bart
Re: remmen ontluchten
Hoi Tjeerd, wat is jouw mening over het volgende?; rem pedaal hard, en als je de motor start, voel je het pedaal zakken (dan komt de vacuum in werking).
Groet, Bart
Re: remmen ontluchten
Als je leest zie je dat ik in mijn post geschreven heb dat mijn commentaar over een versie ZONDER ABS gaat.
Groet, Bart
Re: remmen ontluchten
alen bedankt voor de reactie ik geef dit morgen door aan de garage en omdat de auto reeds 305000 heeft gelopen is het mogelijk dat de hoordremcilinder inwendig lek kan zijn.als je nml een paar keer pomp is de druk goed maar rem je later weer zit het pedaal weer onderin vandaat dat hij het zoekt in licht in de leidingen maar zoals ik al aangaf ik meld alles even
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: remmen ontluchten
Wij hebben onlangs (paar weken geleden ) nog een T4 (met abs) van een vriend voorzien van nieuwe remolie , nieuwe remklauwen achter , nw rembekrachtiger enz , en gewoon ontlucht met een drukvatje op het reservoir , zonder enig probleem . En zonder dat het contact ingeschakeld was....black bulli schreef:Aan bericht topic starter zie ik niet dat of t over een model zonder abs gaat..anyway we dwalen af verder bij het op de "conventionele" manier ontluchten met abs wordt het traject VOOR de retourpomp niet in het ontluchtingsproces meegenomen...schijnt dat de ecu speciaal abs programma heeft om bij ontluchten te helpen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: remmen ontluchten
Is goed werkend....zoals het hoortbusbart schreef:Hoi Tjeerd, wat is jouw mening over het volgende?; rem pedaal hard, en als je de motor start, voel je het pedaal zakken (dan komt de vacuum in werking).
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
Re: remmen ontluchten
Als je een paar keer remt en de druk bouwt op, als dan het pedaal zakt(al dan niet met draaiende motor)is de hoofdremcilinder inwendig lek, bij niet zichtbaar vloeistofniveau verandering.ailko vos schreef: als je nml een paar keer pomp is de druk goed maar rem je later weer zit het pedaal weer onderin vandaat dat hij het zoekt in licht in de leidingen maar zoals ik al aangaf ik meld alles even
Als je het pedaal los laat en even wacht en daarna indrukt waarbij je pedaal voor het gevoel dieper zakt dan is het wenselijk de afstelling remschoenen(als je die hebt achter)nazien een grote afstand remschoen-trommel betekent ook grote pedaalslag.
Waren de schijven nog redelijk vlak vooral aan de rand? dit kan ook al gevolgen hebben voor de pedaal slag niet zozeer met de oude blokken(die zijn immers net zo gevormd als de schijf)maar met de nieuwe blokken kan het zeker van invloed zijn.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
VW T4 2.5l benzine syncro 1993