Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Doel 2de accu in een multivan?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door CapoJan »

In mijn Multivan (1994 dus eerste generatie) zit onder de bestuurderszetel een 80 Ah accu. Die wordt meestal een 'huishoudaccu' genoemd. Ik zie in dit geval niet goed wat erdoor gevoed wordt; naar mijn mening enkel de extra lamp aan de linkerkant?
Uit het schema kan ik ook niet afleiden hoe de circuits lopen. Gaat van die accu een leiding naar de verdeeldoos links in het dashboard?
Ik zou de accu willen gebruiken om bijvoorbeeld 12V en usb-voedingen van stroom te voorzien. Ook de autoradio, die nu over het contact loopt, wil ik erop aansluiten. Zo kan die ook tijdens het kamperen gebruikt worden, zonder het risico dat de auto niet meer start nadien.

De vraag is: waar begin ik?
Laatst gewijzigd door CapoJan op 14 dec 2016, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door CapoJan »

Die forse kabel met scheidingsrelais is om de accu te laden. Maar verder? Hoe lopen de leidingen om één en ander van stroom te voorzien?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Ronald-T4 »

De extra accu is voor de standkachel.
Je kan er wel gebruik van maken voor accersoires, want hij wordt
keurig bijgeladen door de dynamo.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Multivan Generation »

Op je 2de accu in een multivan zitten standaard je buislampje boven de middenruit en de 12Volts stopcontacten in het interieur (behalve die in het dashboard).
Een luchtstandkachel, mits aanwezig, loopt normaal gezien ook via de de accu.
Een waterstandkachel af-fabriek, zou ook via de eerste accu kunnen lopen.

Af-fabriek is de voedingskabel die naar de 2de accu gaat om te laden, niet heel zwaar uitgevoerd.
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door CapoJan »

Kijk, met die laatste informatie ben ik wel wat.
- Buislampje: check
- 12V stopcontacten: nog niet gevonden :lach
- standkachel: ik neem aan dat je die in het dashboard moet aanzetten? Geen knoppen voor, denk ik. Wel knoppen voor ventilatie op eerste en tweede rij, maar die lijken niet veel te doen. Ik moet nog nagaan of dat aan de knoppen, de bedrading of de motoren ligt.

Kortom: een 80 Ah accu om enkel een buislampje te bedienen...

De ideeën zijn er al, de praktische uitwerking volgt nog. Dat zal ik op de blog wel uit de doeken doen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Multivan Generation »

12 volts stopcontacten:
ga op de 3 zits bank zitten, en ga met je hand vanaf de bank ombouw en schuif naar links tot linker zij paneel links naast de kachel, daar zit er een.
Dan aan de rechterzijde ook rechts naast de bank,
verder eentje rechts achterin in de laadruimte, en mogelijk nog eentje in de kacheluitstroom op de vloer in de grijze balk, schuifdeur open en je ziet hem zitten.

Standkachel ja of nee?
Voor linkervoorwiel onder de voorbumper gaat er wel of niet een uitlaatje weg(waterstandkachel of zuheizer)
Voor linker achterwiel aan de zijkant een uitlaatpijpje? (luchtkachel--> bediening aan bestuurderskant in B-stijl afdekking of tegen de hemel aan in de lijst)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door CapoJan »

Multivan Generation schreef:12 volts stopcontacten:
ga op de 3 zits bank zitten, en ga met je hand vanaf de bank ombouw en schuif naar links tot linker zij paneel links naast de kachel, daar zit er een.
Dan aan de rechterzijde ook rechts naast de bank,
verder eentje rechts achterin in de laadruimte, en mogelijk nog eentje in de kacheluitstroom op de vloer in de grijze balk, schuifdeur open en je ziet hem zitten.

Standkachel ja of nee?
Voor linkervoorwiel onder de voorbumper gaat er wel of niet een uitlaatje weg(waterstandkachel of zuheizer)
Voor linker achterwiel aan de zijkant een uitlaatpijpje? (luchtkachel--> bediening aan bestuurderskant in B-stijl afdekking of tegen de hemel aan in de lijst)
Groeten Peter
Bedankt, Peter.

12V nagegaan (ter bevestiging van wat ik al wist): die zijn er niet. Toen ik de auto reinigde na de aankoop, haalde ik achter de voorzetels alles eruit. Toen was al duidelijk dat er nergens 12V stopcontacten te vinden waren. Toch: eentje op de afdekplaat achter de HH-accu, maar dat is niet de standaardmaat (bedoeld voor de originele koelkoffer, vermoed ik).
Standkachel: achteraan zeker al niet. Vooraan moet ik nog eens goed kijken, maar ik denk het ook niet. Waar zou je die voorste standkachel moeten bedienen? Ik maak nog eens een foto van het dashboard, zodat alle bedieningselementen te zien zijn.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Multivan Generation »

Wat is je chassisnummer? Begint dat met WV1 of WV2
en kun je een foto van je interieur maken?
Zou kunnen dat bij een multivan 1 interieur er geen 12V-stopcontacten zijn.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Ronald-T4 »

Denk dat de standkachel door de motorcomputer wordt aangestuurd.
Gaat dan bij temperaturen van onder de 5 graden buiten en minder
dan 70 graden koelwater temperatuur automatisch er bij aan om
er voor te zorgen dat de motor en kachel sneller warm worden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Multivan Generation »

Ik lees net je eerste bericht.
Dan gaat het over een multivan 1 en die heeft geen 12V stopcontacten in passagiersruimte..

Standkachel wordt niet door motorcomputer aangestuurd, ook een zuheizer niet..
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Ronald-T4 »

Multivan Generation schreef:Ik lees net je eerste bericht.
Dan gaat het over een multivan 1 en die heeft geen 12V stopcontacten in passagiersruimte..

Standkachel wordt niet door motorcomputer aangestuurd, ook een zuheizer niet..
De zuheizer wel degelijk.
Heb hem zelf ook in de bus en ben op dit moment bezig hem om te bouwen naar handmatige bediening.
Heb verschillende schema's liggen.
Staat ook genoeg info op deze site.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Pascal-141 »

Ronald-T4 schreef:Denk dat de standkachel door de motorcomputer wordt aangestuurd.
Gaat dan bij temperaturen van onder de 5 graden buiten en minder
dan 70 graden koelwater temperatuur automatisch er bij aan om
er voor te zorgen dat de motor en kachel sneller warm worden.

Wat jij beschrijft is geen standkachel , maar een zuheizer (motorbijverwarmer)

Standkachelen en/of zuheizer word NIET door de motorcomputer aangestuurd.
In een 94-er ga je alleen een computer vinden als je er zelf een PC of laptop inlegt :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Pascal-141 »

CapoJan schreef:
Multivan Generation schreef:12 volts stopcontacten:
ga op de 3 zits bank zitten, en ga met je hand vanaf de bank ombouw en schuif naar links tot linker zij paneel links naast de kachel, daar zit er een.
Dan aan de rechterzijde ook rechts naast de bank,
verder eentje rechts achterin in de laadruimte, en mogelijk nog eentje in de kacheluitstroom op de vloer in de grijze balk, schuifdeur open en je ziet hem zitten.

Standkachel ja of nee?
Voor linkervoorwiel onder de voorbumper gaat er wel of niet een uitlaatje weg(waterstandkachel of zuheizer)
Voor linker achterwiel aan de zijkant een uitlaatpijpje? (luchtkachel--> bediening aan bestuurderskant in B-stijl afdekking of tegen de hemel aan in de lijst)
Groeten Peter
Bedankt, Peter.

12V nagegaan (ter bevestiging van wat ik al wist): die zijn er niet. Toen ik de auto reinigde na de aankoop, haalde ik achter de voorzetels alles eruit. Toen was al duidelijk dat er nergens 12V stopcontacten te vinden waren. Toch: eentje op de afdekplaat achter de HH-accu, maar dat is niet de standaardmaat (bedoeld voor de originele koelkoffer, vermoed ik).
Standkachel: achteraan zeker al niet. Vooraan moet ik nog eens goed kijken, maar ik denk het ook niet. Waar zou je die voorste standkachel moeten bedienen? Ik maak nog eens een foto van het dashboard, zodat alle bedieningselementen te zien zijn.
Dat was waarschijnlijk zo'n 12V aansluiting met kleinere diameter dan de standaard 12V , zoals in het dashboard? Dat is inderdaad voor de originele koelbox die bij een Multivan 1 onder de back-2-back stoel zit.
En daarvoor dient die 2e batterij dus ook hoofdzakelijk . Om die koelbox te voeden , zonder dat je startbatterij leeg geraakt.
Je kan gerust op die 2e batterij extra verbruikers aansluiten , ook je radio .
De voedingskabel (is geen dikke kabel hoor) , loopt naast de 2e batterij meteen door de vloer /bodemplaat rechtstreeks naar de motorruimte . (er zit ook een relais bij de batterij onder de stoel)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33899
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door Multivan Generation »

Ronald-T4 schreef:
Multivan Generation schreef:Standkachel wordt niet door motorcomputer aangestuurd, ook een zuheizer niet..
De zuheizer wel degelijk.
Heb hem zelf ook in de bus en ben op dit moment bezig hem om te bouwen naar handmatige bediening.
Heb verschillende schema's liggen.
Staat ook genoeg info op deze site.
Okee, ik leer graag bij.
Kun je dan even met een schema aantonen dat een zuheizer in een T4 door de motorcomputer wordt aangestuurd?
Alvast dank.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Doel 2de accu in een multivan?

Bericht door CapoJan »

Pascal-141 schreef: Dat was waarschijnlijk zo'n 12V aansluiting met kleinere diameter dan de standaard 12V , zoals in het dashboard? Dat is inderdaad voor de originele koelbox die bij een Multivan 1 onder de back-2-back stoel zit.
En daarvoor dient die 2e batterij dus ook hoofdzakelijk . Om die koelbox te voeden , zonder dat je startbatterij leeg geraakt.
Je kan gerust op die 2e batterij extra verbruikers aansluiten , ook je radio .
De voedingskabel (is geen dikke kabel hoor) , loopt naast de 2e batterij meteen door de vloer /bodemplaat rechtstreeks naar de motorruimte . (er zit ook een relais bij de batterij onder de stoel)
Prima info. Nu uitzoeken hoe ik de stroom van de HH-accu zal verdelen. Moet naar dashboard voor de radio en usb-voeding. Moet ook naar achteren voor extra contactpunten in het kampeermeubel en in de koffer. Dat wordt dus een schema uitwerken en kijken hoe dat in de praktijk zal moeten.
Ik duik de komende tijd in de projecten; wellicht voorbeelden genoeg.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie