Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waterpomp T4 2.4D

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Waterpomp T4 2.4D

Bericht door RobMG »

Beste WJW'ers,

Ik heb meerdere stukjes gelezen over het vervangen van de distributieriem. Duidelijk en helder. Diverse keren kwam ik echter tegen dat dan ook de waterpomp vernieuwd moet worden. Nu meen ik eens gelezen te hebben dat dat met name voor TDI's geldt. Ik vraag mij af of dit ook voor mijn T4 2,4D geldt. In 2015 (ca. 14.000 km geleden, nu 89.000 km stand) is de distributieset ( distrubutieriem, spanrol, multisnaar, pompriem) vervangen, maar dus geen waterpomp. Ik vraag me nu af of ik daarmee extra risico's loop en of ik dit alsnog moet laten doen.

mvrgroet, Rob
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door Pascal-141 »

tja , om de waterpomp te vervangen , moet de distributieriem er ook terug af ... Dat word dus een kostelijke waterpomp .

Daarom is het aangeraden om de waterpomp mee te vervangen als de riem gewisseld word .
Als een distributieriem kapot gaat , zijn er 2 hoofdoorzaken : of de waterpomp gaat kapot , of een van de spanrollen gaat kapot.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door RobMG »

Dank Pascal, het lijkt logisch om dat (preventief) zo te doen als het spul toch los is, maar moét het ook echt in mijn situatie. Wat zijn de ervaringen met deze waterpomp van de 2,4D, ik heb in meerdere ( niet VW) auto,s heel veel km gereden, maar naar mijn weten nog nooit een waterpomp hoeven vervangen.

Groet, Rob
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door Pascal-141 »

RobMG schreef:Dank Pascal, het lijkt logisch om dat (preventief) zo te doen als het spul toch los is, maar moét het ook echt in mijn situatie. Wat zijn de ervaringen met deze waterpomp van de 2,4D, ik heb in meerdere ( niet VW) auto,s heel veel km gereden, maar naar mijn weten nog nooit een waterpomp hoeven vervangen.

Groet, Rob
Als de waterpomp nog goed was , kun je ze laten zitten . Maar eens de pomp is los geweest voor de distributieriem te vervangen is de kans er wel dat ze op een gegeven moment begint te lekken.
En dan moet je er op tijd bijzijn , of je motor draait in de soep ...

Bij veel auto's zit de waterpomp "apart" , niet op de distributieriem . Zoals bij de 1.9td in de T4 bvb , daar word de waterpomp aangedreven door de gewone v riem , en kun je die waterpomp heel simpel apart vervangen . Bij de 5 cilinders is dat niet zo .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door Multivan Generation »

Mijn advies,
een 2400 diesel kan het nog wel eens warm krijgen, zeker in combinatie met een zware camper opbouw.
Tel daar mogelijk gebruik in bergachtige omgeving bij op,
en ik zou je zeer aanraden om bij distributiewissel de waterpomp mee te vervangen.

De koelvloeistof-flow bij de 2400 diesel is niet optimaal waardoor de 4de cilinder wel eens iets warmer wil lopen.
Vandaar mijn advies..
Ook koelvloeistof circuit eens goed reinigen(warm water met eventueel een reinigingsmiddel en koelvloeistof vervangen kan geen kwaad..
Worden oude beestjes dus ook radiateur kan verstopt gaan raken..
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door RobMG »

@Pascal-141 en Multivan Generation...hartelijk dank voor jullie reacties. In de loop van de tijd ben ik onder de indruk geraakt van jullie kennis en ervaring en vooral van de bereidheid deze met anderen te delen.
Maar toch ben ik nog niet helemaal gerust gesteld....als ik het eerst berichtje van Pascal goed interpreteer lees ik daaruit dat de distributieriem het kan begeven dóór de waterpomp; als ik dat goed lees is dat dus nogal verontrustend. Uit de oude facturen lees ik dat erbvan mijn motor inmiddels 2x de distributieset is vervangen, maar volgens deze facturen was daar geen waterpomp bij ( of dat ooit apart is gebeurd, dat weet ik dan weer niet).
Duidelijk en logisch is vanzelfsprekend jullie advies om de pomp te vervangen bij distributieset wissel. Zal ik tzt ook vast doen, maar is nu bij mij nog niet aan de orde ( is in 2015 ca 14.000 km geleden gedaan). Tip om koelvloeistof te vervangen en radiator schoon te spoelen is ook een goeie.
Blijft toch de door mij als eerste gestelde vraag openstaan......wat is in mijn situatie wijsheid> zijn er wellicht ervaringen dat de pomp van mijn motor het maar een bepaald aantal jaren dan wel km uithoudt? Andersom kan ook, misschien zijn er wel leden die 100.000den km met dezelfde waterpomp hebben gereden En is het daarom noodzakelijk/wenselijk om preventief te vervangen? Als het zo is zoals in Pascal's laatste berichtje staat en er bestaat kans op lekkage van de pomp, dan kan ik daar wel mee leven ( blijft in mijn ogen altijd een risico en ik weet dat ik mijn temp. meter goed in de gaten moet houden). Als het echter zo is dat het een bekend euvel zou zijn dat de waterpomp bijvoorbeeld vast slaat en daardoor de ditributieriem breekt, dan is dat een heel andere zaak en een heel ander risico.
Natuurlijk weet ik dat er maar heel weinig zekerheden in ons leven zijn en al helemaal niet mbt mijn 20 jaar oude dieseltje, maar er zijn vast wel ervaringen mbt mijn vraag.
Bij voorbaat mijn dank en mvrg Rob
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou er misschien ook nog wel blijven mee rijden , maar gewoon koelvloeistofpeil goed in't oog houden. Als het zou zakken , meteen controleren of de waterpomp lekt . Als dat zo is , meteen de waterpomp laten vervangen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door Beckontheroad »

RobMG schreef:@Pascal-141 en Multivan Generation...hartelijk dank voor jullie reacties. In de loop van de tijd ben ik onder de indruk geraakt van jullie kennis en ervaring en vooral van de bereidheid deze met anderen te delen.
Maar toch ben ik nog niet helemaal gerust gesteld....als ik het eerst berichtje van Pascal goed interpreteer lees ik daaruit dat de distributieriem het kan begeven dóór de waterpomp; als ik dat goed lees is dat dus nogal verontrustend. Uit de oude facturen lees ik dat erbvan mijn motor inmiddels 2x de distributieset is vervangen, maar volgens deze facturen was daar geen waterpomp bij ( of dat ooit apart is gebeurd, dat weet ik dan weer niet).
Bij voorbaat mijn dank en mvrg Rob

Je schrijft dat je blok nu 89k gelopen heeft, dat is wel erg weinig in 20 jaar.Daar zit je met je pomp nu dan ook aan, uitgaande van een betrouwbare km stand.
Mag ik dan aannemen dat de eerdere 2 wissels van de riem zijn gedaan op basis van leeftijd ( ca 7 jaar) en niet km's?
Normaal staat voor een riem bij een 2.4 90K km vervangen incl spanrollen en pomp, als eerder aangegeven.
Ben zelf ook niet van het onnodig vervangen, maar hier is dan wel eentje met risico maal impact.
Kun je aan de hand van de factuurbedragen van de riem-wissels niet afleiden of daar redelijkerwijs wel/niet een pomp in had moeten zitten?

groeten suc6,

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door RobMG »

Met dank voor jullie reacties. Ik zal mijn tempmeter haarscherp in de gaten houden, Pascal.
Mijn T4 is 10-09-1996 geleverd in Nederland; de km stand is inderdaad erg weinig, maar wel correct > gecheckt NAP op 19-06-2015 >uitkomst = km stand logisch> gaat terug tot 10-09-1996; extra check via Autoconnect historie dd 08-04-2016, met hetzelfde resultaat.
Verder heb ik vast niet alle rekeningen, maar de eerste is van 06-06-2006 ( km stand 45819)> kleine onderhoud service + nokkenasriem + spanrol + getande riem vervangen ( bij VW bedrijfswagens van Bennekom in Heerde), geen waterpomp dus.
Bij universele garage is op 06-05-2015 (km stand 75042) distributieriem, multisnaar, riem brandstofpomp + spanrol distributie vervangen, weer geen waterpomp dus.
Waarom dat niet gedaan is? Geen idee! Ik heb, in de officiële VW aanbevelingen/voorschriften ook nergens iets kunnen vinden over het preventief vervangen van de waterpomp bij bepaalde km stand/leeftijd. Waarmee beslist niet gezegd is dat ik het persoonlijk niet zou laten doen bij een volgende distributiewissel, maar dan wel uit het oogpunt van "de zaak ligt toch open, waarom niet een beetje meer uitgeven, om een mogelijk risico te minimaliseren". Een waterpomp die gaat lekken is natuurlijk altijd een mogelijk risico, maar zo zijn er nog wel een paar mogelijke risico's te noemen en die vervang je ook niet zomaar preventief.
Het dilemma blijft dus overeind, was het een ingreep van een aantal tientjes, dan had ik het punt niet aan jullie voorgelegd, maar vervanging is redelijk ingrijpend> wat moet.....dat moet, maar ik heb er een hekel aan om zaken voor de flauwekul te doen.
Zijn er bij leden van dit forum gevallen bekend van problemen met de waterpomp van de T4 2,4D, zo ja wanneer traden die op en wat waren de consequenties? Dat zou ik heel graag willen weten, waarvoor bij voorbaat mijn dank. Mvrgroet, Rob
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door Tinus »

RobMG

Ik snap de discussie/vraag niet helemaal meer.
Je vraagt advies, 2 toppers hier geven je een goede raad en je blijft maar de zelfde vraag stellen.

Het is natuurlijk altijd aan jou om het wel of juist niet te doen.
We kunnen niet in jou portemonnee kijken maar het advies is om juist schade / meerkosten te voorkomen dit wel te doen.
Als de pomp achteraf stuk gaat moet alles er weer af.. dat zijn pas extra kosten.
De schade is natuurlijk niet te overzien als de pomp stuk gaat en de distributieriem mee beschadigd.

Zoals je al aangaf is deze, volgens jou, nog nooit vervangen. :ie
De 2.4 is een echte warmte opbouwende bron en kan deze maar zeer moeilijk kwijt.
Dan is een optimale koeling echt van belang en daar is nou juist een goed werkende waterpomp voor nodig.

Ik heb er zelf jaren in een 2.4 gereden en met een pomp gestaan die stuk ging net voor de wissel van de distributieriem dus zo'n risico neem ik nooit weer.
Ik zou deze dus altijd mee laten vervangen..

Maar zoals gezegd: de keuze ligt bij jou..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door Multivan Generation »

We spreken over een bedrag van ongeveer 110 euro (ruildeel bij VW-dealer) voor die waterpomp.

Wat je ook altijd zult zien, is dat je dit overkomt als je zorgeloos wilt genieten tijdens de welverdiende vakantie.
Garagebedrijven in het buitenland weten dan wel raad met je :zwaai

Ik heb even uitgezocht op:
bouwjaar 1996
2400 diesel AAB
waterpomp nummer: 074 121 005 M X (X betekend ruildeel)

Door een nieuwe distributieriem en spanners, kan er een andere belasting op het asje van de waterpomp komen,
wat dan kan gaan lekken. Ik zou bij dit kritische onderdeel ook altijd een originele VW-labeled pomp kopen,
en geen goedkopere alternatieven..

Ook is het een combinatie om tijdens een distributieriem wissel meteen mee te nemen, alles ligt dan toch al open.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2016, 20:28
Locatie: Hoevelaken

Re: Waterpomp T4 2.4D

Bericht door RobMG »

Heren, hartelijk dank voor jullie reacties. @Tinus...het blijft kennelijk lastig om een vraag in een forum dermate duidelijk te omschrijven, zodat bij iedereen de kernvraag goed doordringt ( = goed lezen). Het is allerminst mijn bedoeling om de adviezen van de genoemde toppers in de wind te slaan, integendeel.
Groet, Rob
Plaats reactie