Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bumper probleem
Bumper probleem
Wie weet hoe ik mijn gescheurde voorbumper kan repareren?
Vanmorgen aangereden door een dronken muurtje
Nu zit er een grote schaafplek en een scheur in dat mooie stuk plastic.
Wie, O wie kan mij helpen? :klappen
Erik
Vanmorgen aangereden door een dronken muurtje
Nu zit er een grote schaafplek en een scheur in dat mooie stuk plastic.
Wie, O wie kan mij helpen? :klappen
Erik
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Met 2 componenten plastofix.
Zit in een soort dubbelle spuit.
Hecht goed op bumperplastic, en blijft na uitharding toch nog iets flexibel.
Aan de achterkant van de bumper aanbrengen.
Voorzijde met plamuur gladmaken. Dit als je meegespoten bumpers hebt.
ps. Hoe bevalt je hefdak.( FSL ???) Qua geluid en waterafvoer.
m.v.g. Chris
Zit in een soort dubbelle spuit.
Hecht goed op bumperplastic, en blijft na uitharding toch nog iets flexibel.
Aan de achterkant van de bumper aanbrengen.
Voorzijde met plamuur gladmaken. Dit als je meegespoten bumpers hebt.
ps. Hoe bevalt je hefdak.( FSL ???) Qua geluid en waterafvoer.
m.v.g. Chris
Hey Erik, sta je op die foto toevallig ergens in Scandinavie? De omgeving komt me zo bekend voor ...
@Chris,
Ik heb ook een FSL-dak (LWB), geeft geen extra geluid qua rijwind en vallende eikels enzo klinken een stuk doffer Tis een goed afgewerkt product en Frans geeft goede service
@Chris,
Ik heb ook een FSL-dak (LWB), geeft geen extra geluid qua rijwind en vallende eikels enzo klinken een stuk doffer Tis een goed afgewerkt product en Frans geeft goede service
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
bumper
Hallo,
Bedankt voor de reakties, ga het eerst proberen met het 2 componentengoedje (als zo'n tube onder de € 30 euro blijft).
Het is een gespoten bumper en heb nog een restje verf in een spuitbus zitten, dus op kleur brengen zal wel lukken.
Heb net gelezen hoe je dat geval moet demonteren, ga het lekker binnen doen.
Ja, het hefdak bevalt goed, inderdaad geen windgeruis en geen lekkage.
Wel een paar bevestigingsschroeven voor roestvast staal vervangen en plaatjes op het dak waar de gasdempers zitten, geplaatst.
Verder het dak aan de binnenkant geisoleerd, tegen de kou, want ja je hebt het goed gezien de foto is gemaakt in Noord Zweden, bij een meertje nabij Sorsele. Gaan graag die kant op, daar is het nog wel rustig.
Als je meer wilt weten, mail ik wel.
Nogmaals bedankt allemaal voor de info.
Bedankt voor de reakties, ga het eerst proberen met het 2 componentengoedje (als zo'n tube onder de € 30 euro blijft).
Het is een gespoten bumper en heb nog een restje verf in een spuitbus zitten, dus op kleur brengen zal wel lukken.
Heb net gelezen hoe je dat geval moet demonteren, ga het lekker binnen doen.
Ja, het hefdak bevalt goed, inderdaad geen windgeruis en geen lekkage.
Wel een paar bevestigingsschroeven voor roestvast staal vervangen en plaatjes op het dak waar de gasdempers zitten, geplaatst.
Verder het dak aan de binnenkant geisoleerd, tegen de kou, want ja je hebt het goed gezien de foto is gemaakt in Noord Zweden, bij een meertje nabij Sorsele. Gaan graag die kant op, daar is het nog wel rustig.
Als je meer wilt weten, mail ik wel.
Nogmaals bedankt allemaal voor de info.
nog tip voor bumper reparatie
Gebruik inderdaad de 2componenten lijm. ik zelf doe altijd door de scheur nog ff met een schepe verfkrabber zodat de kanten iets afschuinen(vgroef) en naast de scheur aan ieders kant met een boortje 4mm gaatjes boren (net een rits sluiting) dan de 2 componenten lijm aan de binnenkant aanbrenngen en met spateltje uitsmeren ook in de boorgaatjes dan ook aan de buitenkant een dunnere laag aanbrengen en netjes aansmeren. eventueel bij grote scheuren een gaasmatje aan de binnenkant in het nog natte lijm aanbrengen. Dan rustig laten drogen (eventueel met infraroodlamp) daarna buiten kant opschuren afplamuren en verders afwerken.
Zo geleerd destijds op cursus bumper en dashbord reparatie.
Zo geleerd destijds op cursus bumper en dashbord reparatie.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
de bumper van een t4 is toch van Polypropyleen /polyethyleen? (PP/PE)?
zorg dat dat je de goede lijm neemt (gamma en praxxis verkopen dit 99% zeker niet) omdat vrijwel geen enkele lijm hecht op deze kuststofsoorten.
Doorgaans wordt dit materiaal gelast, al dan niet dmv toevoegen van materiaal (lassen dmv verhitting dus, niet zoals bij staal en ijzer en dergelijke)
Er zijn wel lijmen die redelijk hechten op PP en PE, maar vaak is dat spul dan weer niet te schuren omdat het niet echt hard wordt.
Laat je bij een specialist (autolakspecialist oid) GOED informeren over de te gebruiken produkten en de nadelen ervan.
Ik vermoed dat gebruikte bumper kopen de goedkoopste oplossiing zal zijn.
zorg dat dat je de goede lijm neemt (gamma en praxxis verkopen dit 99% zeker niet) omdat vrijwel geen enkele lijm hecht op deze kuststofsoorten.
Doorgaans wordt dit materiaal gelast, al dan niet dmv toevoegen van materiaal (lassen dmv verhitting dus, niet zoals bij staal en ijzer en dergelijke)
Er zijn wel lijmen die redelijk hechten op PP en PE, maar vaak is dat spul dan weer niet te schuren omdat het niet echt hard wordt.
Laat je bij een specialist (autolakspecialist oid) GOED informeren over de te gebruiken produkten en de nadelen ervan.
Ik vermoed dat gebruikte bumper kopen de goedkoopste oplossiing zal zijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
aangezien we op ons werk ook wel eens kunststof moeten repareren heb ik bij wurth een reparatieset besteld.ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan en anders wordt het een nieuwe bumper.ik weet dat je voor de kosten niet hoeft te repareren maar het is bij mij ook een beetje de fun om het weer te herstellen.
groetjes erik
groetjes erik
van alles wat ik in mijn leven ben kwijtgeraakt,mis ik mijn verstand het meest
Dacht eigenlijk dat de bumpers van ABS zijn :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylonitr ... en_styreen
Ook de betere (duurdere) spoilers e.d. zijn vaak van ABS, in tegenstelling tot de goedkopere van polyester.
ABS is wel te lijmen, evenals PE/PP trouwens, de laatste hebben echter een activator nodig.
http://www.mesaproducts.nl/lijmhulp.html
Kunstoflassen is veel sterker.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylonitr ... en_styreen
Ook de betere (duurdere) spoilers e.d. zijn vaak van ABS, in tegenstelling tot de goedkopere van polyester.
ABS is wel te lijmen, evenals PE/PP trouwens, de laatste hebben echter een activator nodig.
http://www.mesaproducts.nl/lijmhulp.html
Kunstoflassen is veel sterker.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Hoi Erik, doe maar eens een mailtje dan! Ben benieuwd naar je ervaringen in Zweden e.o., wij komen er ook jaarlijks maar nog niet erg noordelijk geweest. De foto deed mij erg denken aan de Vildmarkscamping in Hätteboda (Smaland, aanrader ). Stond je daar ook op een camping?de foto is gemaakt in Noord Zweden, bij een meertje nabij Sorsele ... Als je meer wilt weten, mail ik wel
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!