Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste allemaal,

Na in de winter van 2015/-16 voor mijn bedrijfs/gezins T5 een ladesysteem gemaakt te hebben (zie kamperen met T5 DC 300) en hier erg veel plezier aan heb beleeft is het mede door alle mooie reis- en bouwverhalen op dit forum toch wel wat gaan kriebelen, de kinderen worden groter en gaan straks waarschijnlijk niet meer mee, Z'n campertje zou ik ook wel willen voor vakanties of weekenden!
Na lang gezocht en veel gekeken te hebben is afgelopen November de keus gevallen op een witte drie zitter T5 lwb met klep, cruise control en airco uit Oktober 2009 met een 1.9 tdi motor en net geen ton op de teller, NL auto met NAP, dealer onderhouden, ex loodgieters bus. Wat mij bij de bezichtiging van deze auto gelijk opviel was de bijzonder nette staat van de cabine, zeer weinig en alleen lichte, logische gebruiks sporen. Buitenom wat kleine, makkelijk herstelbare krasjes en dingetjes. Toen proefrijden, fris en strak rijden en schakelen, en buitenverwachting vlot. Ik heb in mijn andere bus een 2.0 140pk en deze heeft 38 pk minder maar ik merkte buiten het hogere toerental door de 5 in plaats van 6 versnellingen niet heel veel verschil, kort om, bus gekocht.
Als eerste de bus naar mijn buurman met garagebedrijf voor algehele inspectie en het vervangen van de distributieriem en waterpomp als mede alle vloeistoffen. Ook een speciaal reinigingsmiddel in de halfvolle tank gedaan, ik heb hier een goede ervaringen mee met m'n andere bus, het reinigt het brandstof en uitlaat systeem en ik had het idee dat red-bull in tank gezeten had.
Dit is mijn plan: Ik wil een zo leeg en licht mogelijke bus op camperkenteken voor 2 tot 3 personen, dus slaaphefdak, draaibaar bankje en de noodzakelijke keuken en afsluitbare opberg faciliteiten met de mogelijkheid het eerder genoemde lade systeem met wat kleine aanpassing ook te kunnen gebruiken.
Door alle gedeelde informatie op dit o zo fijne en handige forum wist en weet ik hoe ik het zou aanpakken. Ik wil de wanden strak en glad met daar achter schapenwol isolatie, onder de bestaande 9mm vloer geluidsisolatie en dragende latten op voor mij de juiste plaatsen, de standaard ladingogen moeten behouden worden en later in de schuifdeur een raam, en natuurlijk een slaaphefdak.
Na wat zoeken heb ik van een mede forum lid uit Herten ongebruikte wandbeplating gekocht, was een stukje rijden uit Joure maar gelijk goed om het reinigings middel door de motor en zo te krijgen.
Na lang wikken wegen en vergelijken toch besloten om de meubeltjes zelf te maken van 9mm berken multiplex.
Op de latten on de vloer zit 2mm plak rubber om piepen en contact geluid tegen te gaan. Ik heb geen ontdreunings materiaal toegepast, volgens mij zit er af VW genoeg en al die schapenwol zit tegen het metaal. Ik denk dat dit voldoet. Aan de achterzijde van de panelen bij de schroefgaatjes heb ik ook 2mm dikke ronde rubber schijfjes aangebracht voor het creëren van ventilatie kieren en anti piep.

Wordt vervolgt,

Walter
Bijlagen
vloerisolatie 1.jpg
vloerisolatie 2.jpg
vloerisolatie 3.jpg
vloerisolatie 4.jpg
zoals gekocht 2.jpg
zoals gekocht 3.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

En nog wat fotootjes.
Bijlagen
draaibankje.jpg
draaibankje 2.jpg
isolatie.jpg
beplating 1.JPG
beplating 2.JPG
betimmering.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste allemaal,

Terwijl veel van jullie naar de Nieuwjaars meeting zijn of gewoon lekker thuis bij de kachel zitten dobber ik op een boot in het kanaal bij Dover, maar met wel even tijd om nog een fotootje te plaatsen.

Ik heb ook nog een dubbele USB aansluiting gemaakt in het dashboard voor het laden van de telefoon. Sorry voor de wat mindere kwaliteit foto's. De foto's van de bouw van het keukenblokje en rechts achter kast plaats ik binnenkort.

Groeten,

Walter
Bijlagen
usb aansluiting.jpg
usb aansluiting 2.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Hierbij de foto's van het keukentje in aanbouw. Ik heb gekozen voor een iets grotere afvalwatertank dan de schoonwater voorraad om dat ik denk dat er ook fris flessen water gebruikt gaat worden waarvan de resten ook in de afvalwatertank gaan belanden . Boven in het blad komt het inbouw spoelbakje met kraan en het 1 pits kooktoestel. Onder in de kast komt een deurtje, boven in een klep die in de open stand horizontaal blijft net als bij mijn keukentje in het lade systeem. ook komt er een rails op voor de verplichte en noodzakelijke, verwijderbare tafel en zijn er aan de zijkant intussen gaten gemaakt voor zowel een 230v als USB en 12v stopcontact. Ik heb gekozen voor een enkele pit omdat ik buiten koken veel prettiger vind maar je moet nu eenmaal de faciliteiten binnen hebben ook voor als het buiten een keer echt niet gaat of gewoon voor koffie of zo onderweg. Ik heb met de bouw van het keukentje en de achterkast de exacte vorm van de wandbeplating gevolgd zodat alles mooi strak aansluit. De gekozen kleuren zijn voor de wanden en deurtjes/klepjes bosbes blauw en voor de meubeltjes kiezel grijs, verf op waterbasis van de Karwei. Voor het aanrechtblad en de tafel weet ik het nog niet en ben ik nog aan het rond kijken. Ik heb voor de bouw van de meubeltjes gekozen voor 9mm berken multiplex omdat dit superlicht en toch sterk genoeg is en ook goedkoop. Het is wel veel werk en je moet goed nadenken over waar de aanslagjes voor een deur of klep moet komen en ook op de plaatsen van de rvs pianoscharnieren moet je dubbelen anders kan je de schroeven niet kwijt. Ik heb niet gewerkt met bouwtekeningen maar terplekke in de bus gemeten en gepast en mallen van hardboard gemaakt en die steeds weer aangepast. Eigenlijk ging het ontwerp en de ruwbouw best snel en heb ik er geen spijt van dit zo gedaan te hebben. Daarna schuren, plamuren en gronden en weer schuren, plamuren etc, maar dan krijg je ook een mooi strak resultaat.

Groeten,

Walter
Bijlagen
keuken 1.jpg
keuken 2.jpg
keuken 3.jpg
keuken 4.jpg
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door J vd Pal »

Ziet er strak uit!

Hoe ga je alles vastmaken aan de bus?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Jasper,

De vloer is rondom waterdicht vast/af gekit en zit vast aan de bestaande ladingbevestigingspunten door middel van langere m10 bouten en de bestaande lading ogen. De wanden zitten met in totaal ongeveer 50 zelfborende schroeven vast aan de stijlen en andere spanten. Het keukentje schroef ik vast aan de vloer en aan 2 beugeltjes welke vast komen te zitten aan het horizontale midden spant in de bus, de achter kast komt vast met popnagels aan de wielkast en ook met 2 beugeltjes aan het horizontale spant, maar dan aan de andere zijde van de bus. Zodra ik het gemaakt of gemonteerd heb zal ik detail foto's plaatsen.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste allemaal,

Hierbij de fotootjes van de bouw van de achterkast, de onderste 2 vakken kunnen worden afgesloten met een klep, de bovenste blijft open als makkelijk wegleg of pak vak. Zoals op de laatste foto te zien is zijn ook in het gedeelte onder de onderste plank nog toegangen gemaakt tot de ruimte rond de wielkast, deurtje aan de lange kant en een draaidop luikje uit de watersport aan de korte kant voor spul wat je graag bij je wilt hebben maar niet vaak nodig hebt, krik, sleepkabel en gevarendriehoek of dat soort dingen. Ook lijkt het mij belangrijk dat er geen afgesloten, niet toegankelijke ruimten zijn, dit in verband met bijvoorbeeld controle bij de douane. Het, of misschien koop ik er nog één en dan de, draaidop luikjes zijn ook nodig als het deurtje aan de lange kant niet toegankelijk is door het ladesysteem of andere lading. Ook nu weer schuren, plamuren, gronden, schuren en schilderen en dan nog maar een keer.

Groeten,

Walter
Bijlagen
achter kast 1.jpg
achter kast 2.jpg
achter kast 3.jpg
achter kast 4.jpg
achter kast 5.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Hanz »

Walda schreef:Beste Allemaal,

Ik heb gekozen voor een iets grotere afvalwatertank dan de schoonwater voorraad om dat ik denk dat er ook fris flessen water gebruikt gaat worden waarvan de resten ook in de afvalwatertank gaan belanden .
Groeten,

Walter
Gebruikelijk is dat de schoonwatertank groter is dan de vuilwatertank. De reden is dat niet al het schoonwater in de vuilwatertank belandt. Een deel wordt opgedronken (bv. als koffie of thee) en een deel verdampt tijdens het koken. Vuil water kun je ook makkelijk lozen maar schoon water kan je niet altijd overal bijvullen. Voor een efficiënt gebruik van de ruimte zou ik dan ook de grootste tank voor schoonwater gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Hanz,

Het klop dat de schoonwatertank in veel zo niet alle gevallen groter is dan de vuilwatertank. Ik heb hier lang over na gedacht en mijn gedachte is anders, en ontstaan door de manier waarop wij tent kamperen. Wij hebben dan helemaal geen jerrycan met schoonwater meer in gebruik, we kopen aan het begin van de vakantie een sixpack 1,5 liter pet flessen water en gebruiken de eerste 4 steeds opnieuw door ze te vullen waar het kan, de laatste 2 zijn back-up voor waar het niet kan. Zo hebben we altijd fris en schoon water en als de flessen smoezelig gaan worden gooien we ze weg en kopen 6 nieuwe, je hoeft ook niet meer te sjouwen met de jerrycan over de camping. Dit bevalt ons prima en ik denk ook dat dit met het busje ook zo gaat zodat het water uit de schoonwatertank alleen gebruikt wordt voor afspoelen en handen wassen en zo. Bedenk ook dat het bakje in de bus maar 17 x 32 cm is, daar ga je de afwas niet in doen. Het kan zijn dat dit een foute gedachtegang is en dat we later tot andere inzichten dan wel gebruiken komen, in dat geval koop ik voor 12 euro een nieuw tankje en verwisselen we ze van plaats, het kan allemaal als je het simpel en eenvoudig houd. Er wordt nu al rekening gehouden met de plaats voor de waterflessen en ik zal dit als dit klaar is ook laten zien via fotootjes in deze topic.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Hanz »

Voor deze gedachtegang valt wel wat te zeggen en uiteindelijk hangt het allemaal af van wat je gewend bent, wat voor soort reizen je maakt, op wat voor soort plaatsen je wilt overnachten en met hoeveel personen je reist. Wij reizen meestal met z'n drieën en veel door Scandinavië waar we ook wel eens wild kamperen en dan is 9 liter schoon water wel erg weinig. Tenzij je weer zo noordelijk zit dat je gewoon uit elk riviertje kunt tappen. En je hebt gelijk, als je het simpel houdt dan kan het ook simpel aangepast worden.
Verder is de verbouwing een mooi stuk werk. Ben benieuwd naar het vervolg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank je Hanz, wordt vervolgt zal ik maar zeggen. Met betrekking tot de hoeveelheid water wil ik nog zeggen dat ik de inrichting in basis zo simpel en compact mogelijk wil houden en uitbreiden met extra flessen water of (opvouwbare)jerrycans of watertankjes kan altijd en per situatie of reis worden aangepast.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat fysiologisch gezien je moet rekenen met 3 liter aan vocht inname per persoon per dag.
Daarmee kom je een eind in de richting.

Als je een sixpack aan 1,5 liter flessen koopt en je bent met zijn 2-en, dan heb je dus voor 1,5 maximaal 2 dagen water bij je.
Het lijkt me om meer van de geneugten van het wildkamperen te kunnen genieten, dat een grotere verswater voorraad aan te raden is,
zodat je het langer uit kunt zingen zonder verder te moeten trekken om je water voorraad aan te vullen, en je nog een of 2 dagen langer kunt genieten van dat unieke kampeerplekje.

Mijn aanname gaat over vocht, dus dat kan ook door limonade en voedsel tot je komen.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dat klopt, je kan honderden liters meenemen al naar gelang je wilt, maar dit is mijn basis inrichting en zoals ik al aan Hanz schreef "de inrichting in basis zo simpel en compact mogelijk" maar wel compleet natuurlijk.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Chiel »

Hoi Walter,

Wordt mooi. Ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

Gr.
Michiel
Chiel 1040
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hi Michiel,

Dank je, nog veel te doen maar dat is ook weer leuk. Als ik wat gedaan heb dan plaats ik het hier en je zal het eind resultaat zeker zien.

Jan,

Jij snap het, dat geleuter over een litertje water meer of minder, proost.

Groeten,

Walter
Plaats reactie