Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
Omdat we van de zomer in IJsland in het binnenland door rivieren willen kunnen rijden hadden we eerder al de ontluchting van de aandrijftrein (versnellingsbak, L-koppeling, Haldex-differentieel) omhoog gebracht naar bovenin onder de motorkap. Nu hebben we ook de luchtaanzuiging van de motor omhoog gebracht:
We hebben daarvoor een setje van Relleum Design uit Duitsland gebruikt:
Dit is een redelijk adequate en goedkope oplossing om te zorgen dat er geen water de motor wordt ingezogen, veel goedkoper in ieder geval dan andere voorhanden zijnde oplossingen bijv. met een Zyklon-filter of met een Snorkel, die so wie so eigenlijk eerder bedoeld zijn om fijn stof in woestijnen e.d. buiten te houden dan water (alhoewel ze dat ook doen).
Voor de kachel hebben we besloten ons te beperken tot een kurk in de uitlaat. Daar zijn ook hooglegsets voor te krijgen, maar die zijn in combinatie met montage en een aangepaste uitlaat wel wat duur. De mensen die wij gesproken hebben die veel doorwadingen hebben gedaan hebben eigenlijk nooit problemen met de kachel gehad. "Hooguit sputterde hij wat meer bij het starten, vlak erna". Daar hopen we dan maar op...
We hebben daarvoor een setje van Relleum Design uit Duitsland gebruikt:
Dit is een redelijk adequate en goedkope oplossing om te zorgen dat er geen water de motor wordt ingezogen, veel goedkoper in ieder geval dan andere voorhanden zijnde oplossingen bijv. met een Zyklon-filter of met een Snorkel, die so wie so eigenlijk eerder bedoeld zijn om fijn stof in woestijnen e.d. buiten te houden dan water (alhoewel ze dat ook doen).
Voor de kachel hebben we besloten ons te beperken tot een kurk in de uitlaat. Daar zijn ook hooglegsets voor te krijgen, maar die zijn in combinatie met montage en een aangepaste uitlaat wel wat duur. De mensen die wij gesproken hebben die veel doorwadingen hebben gedaan hebben eigenlijk nooit problemen met de kachel gehad. "Hooguit sputterde hij wat meer bij het starten, vlak erna". Daar hopen we dan maar op...
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
nice :D Hoe regel je de aanzuiging van de kachel? Overigens draait de kachel ook wel op Port hoor
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Re: Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
Volgens mij hebben jullie het ORIGINELE gebruik van een snorkel niet zo goed begrepen.
de Snorkel is zo ongeveer uitgevonden om het doorwaden van stromen (beekjes/riviertjes/meertjes) mogelijk te maken voornamelijk voor militaire voertuigen.
Een voorbeeld hiervan zie je op de Daf 126, Nekaf, grotere daf's uit het 126 tijdperk, en de Hummer in de Mariniersuitvoering, en de MB Gelandewagen zoals ie voor de canadezen geleverd is. en natuurlijk de militaire Land-Rovers
wel moet ik zeggen dit een deel van een systeem betrof, en dat bestond dan uit: een waterdichte ontsteking in geval van benzineauto's, een verlengbare/verhoogbare uitlaat, en een stop die je in de uitsparing van het koppeling/vliegwielhuis kunt draaien. en de ontluchtingen van de assen/versnelling/tussenbakken/motoren die hogergelegd werden, en vaak ook bij de "voorbereidingen voor doorwadingen" aangekoppeld werden op de snorkel ,zodat ze geen water naar binnen trekken.
Ok, dit dus voor de ORIGINELE uitvoeringen.
nu is het tegenwoordig vaak zo, zoals met zoveel, dat de dingen niet meer goed gedaan worden. zo zie je bijvoorbeeld dat op een moderne Toyota, de originele snorkel gewoon in twee delen is, waarvan de waterdichtheid twijfelachtig is, en ook de rest van de voorzieningen niet eens gemonteerd worden op zo'n auto. (Oh ja, dit betreft dan een Toyota voor de Australische markt, waar doorwadingen bijna standaard zijn) Die werd dan ook meteen door een serieuse vervangen door die eigenaar.
succes verder met de voorbereidingen.
de Snorkel is zo ongeveer uitgevonden om het doorwaden van stromen (beekjes/riviertjes/meertjes) mogelijk te maken voornamelijk voor militaire voertuigen.
Een voorbeeld hiervan zie je op de Daf 126, Nekaf, grotere daf's uit het 126 tijdperk, en de Hummer in de Mariniersuitvoering, en de MB Gelandewagen zoals ie voor de canadezen geleverd is. en natuurlijk de militaire Land-Rovers
wel moet ik zeggen dit een deel van een systeem betrof, en dat bestond dan uit: een waterdichte ontsteking in geval van benzineauto's, een verlengbare/verhoogbare uitlaat, en een stop die je in de uitsparing van het koppeling/vliegwielhuis kunt draaien. en de ontluchtingen van de assen/versnelling/tussenbakken/motoren die hogergelegd werden, en vaak ook bij de "voorbereidingen voor doorwadingen" aangekoppeld werden op de snorkel ,zodat ze geen water naar binnen trekken.
Ok, dit dus voor de ORIGINELE uitvoeringen.
nu is het tegenwoordig vaak zo, zoals met zoveel, dat de dingen niet meer goed gedaan worden. zo zie je bijvoorbeeld dat op een moderne Toyota, de originele snorkel gewoon in twee delen is, waarvan de waterdichtheid twijfelachtig is, en ook de rest van de voorzieningen niet eens gemonteerd worden op zo'n auto. (Oh ja, dit betreft dan een Toyota voor de Australische markt, waar doorwadingen bijna standaard zijn) Die werd dan ook meteen door een serieuse vervangen door die eigenaar.
succes verder met de voorbereidingen.
Groet, Bart
- Pascal-141
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
... en wat wil je nou zeggen ?busbart schreef:Volgens mij hebben jullie het ORIGINELE gebruik van een snorkel niet zo goed begrepen.
de Snorkel is zo ongeveer uitgevonden om het doorwaden van stromen (beekjes/riviertjes/meertjes) mogelijk te maken voornamelijk voor militaire voertuigen.
Een voorbeeld hiervan zie je op de Daf 126, Nekaf, grotere daf's uit het 126 tijdperk, en de Hummer in de Mariniersuitvoering, en de MB Gelandewagen zoals ie voor de canadezen geleverd is. en natuurlijk de militaire Land-Rovers
wel moet ik zeggen dit een deel van een systeem betrof, en dat bestond dan uit: een waterdichte ontsteking in geval van benzineauto's, een verlengbare/verhoogbare uitlaat, en een stop die je in de uitsparing van het koppeling/vliegwielhuis kunt draaien. en de ontluchtingen van de assen/versnelling/tussenbakken/motoren die hogergelegd werden, en vaak ook bij de "voorbereidingen voor doorwadingen" aangekoppeld werden op de snorkel ,zodat ze geen water naar binnen trekken.
Ok, dit dus voor de ORIGINELE uitvoeringen.
nu is het tegenwoordig vaak zo, zoals met zoveel, dat de dingen niet meer goed gedaan worden. zo zie je bijvoorbeeld dat op een moderne Toyota, de originele snorkel gewoon in twee delen is, waarvan de waterdichtheid twijfelachtig is, en ook de rest van de voorzieningen niet eens gemonteerd worden op zo'n auto. (Oh ja, dit betreft dan een Toyota voor de Australische markt, waar doorwadingen bijna standaard zijn) Die werd dan ook meteen door een serieuse vervangen door die eigenaar.
succes verder met de voorbereidingen.
Bart heeft met die kit de luchtinlaat van zijn T5 een stuk hoger gekregen , en DAT was net zijn bedoeling . Daarvoor hoeft het geen snorkel te zijn zoals jij vermeld , hij gaat er tenslotte niet kopje onder mee gaan in Australische doorwadingen ... Het betreft hier een T5 camper , waar al eens op onverhard mee gereden word , en waar hij zijn T5 stapsgewijs goed voorbereid/beschermd tegen schade van onverhard rijden . Voor het echte offroad werk moet je niet met een T5 vertrekken maar een echte 4x4 nemen. Voor hetgene wat Bart met zijn T5 gaat doen , vind ik dit een mooie oplossing : het is niet van buitenaf zichtbaar en hij vermijd dat ellendige lawaai van een echte snorkel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
Nou, de luchtaanzuiging zit toch wel heel wat dichterbij (zo'n beetje rechts onder het dashboard/de voorruit), en bij bepaalde toerentallen, als de turbo lekker draait , dan hoor je hem toch wel 'snuiven', hoor! Maar, inderdaad lang niet zo erg als een snorkel.Pascal-141 schreef:Voor hetgene wat Bart met zijn T5 gaat doen , vind ik dit een mooie oplossing : het is niet van buitenaf zichtbaar en hij vermijd dat ellendige lawaai van een echte snorkel .
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
Die aanzuiging zit nu precies bij de aanzuiging van het interieur. Dat zul je wel horen, ja. En misschien zuigt hij wel alle lucht weg voor de interieurventilator
Mooie aanpassingen, slim hoor, zo stap voor stap
Mooie aanpassingen, slim hoor, zo stap voor stap
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
Ik ben benieuwd hoe het in Ijsland gegaan is op de de F wegen met je T5.
Ik ben zelf net terug na 4 weken IJsland en heb daar de "grand tour"gemaakt (2700 km) Aangezien ik geen 4x4 heb, ben ik niet op F wegen geweest. Wel heb ik veel,vooral in de westfjorden, op gravelwegen gereden. Dat viel soms niet mee met mijn "kleine" standaardwielen.
Ik ben zelf net terug na 4 weken IJsland en heb daar de "grand tour"gemaakt (2700 km) Aangezien ik geen 4x4 heb, ben ik niet op F wegen geweest. Wel heb ik veel,vooral in de westfjorden, op gravelwegen gereden. Dat viel soms niet mee met mijn "kleine" standaardwielen.
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39
Re: Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
ik ben ook wel benieuwd, ja.
zijn ze al/wel terug? ;-)
zijn ze al/wel terug? ;-)
Re: Omhoog brengen luchtaanzuiging motor
Giel schreef:Ik ben benieuwd hoe het in Ijsland gegaan is op de de F wegen met je T5
Het is prima gegaan, allemaal, ook op de F-wegen, de bergwegen, door de doorwadingen, enz. En ja, we zijn al even terug...Jonathan L schreef:ik ben ook wel benieuwd, ja.
zijn ze al/wel terug? ;-)
Zie ons reisverslag met een paar filmpjes en een link naar het foto-album hier op het forum, in de rubriek 'reisverhalen'.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel