Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Westfalia 2.4D projectje gekocht
Westfalia 2.4D projectje gekocht
Hallo T4 Fanaten,
Ik zal me eerst even voorstellen, mn naam is Nico en ik kom uit het noord-oosten van Nederland. Na verschillende VW T3 camperbusjes (Westfalia 3x en Reimo 1x en Wesseling SCA 1x) te hebben opgeknapt heb ik 2 weken geleden een echte T4 gekocht
Het betreft een (originele) Westfalia uit 1992, uitgerust met een 2.4D (AAB)met 430K op de klok.
Misschien hebben sommige deze wel op MP zien staan. Het is opzich een mooie bus die goed is bijgehouden qua roest, onderhoud etc. Complete onderhoudshistorie is aanwezig, een flink boekwerk..
Echter kan deze T4 wel wat TLC gebruiken. De vorige eigenaar had een vrij goede band met zijn hond en dat is goed te zien aan het interieur..
Ook zat er wel wat onderhoud aan te komen. De koppeling zat heel diep weg en de distributieriem was ook aan vervanging toe (100K km)
Ik ben direct maar begonnen met het opfrissen van de bus.
Eerst maar eens een nieuwe distributieriem, Waterpomp, dieselpompriem en koppeling set gemonteerd Direct ook maar een beurt uitgevoerd, dus Olie+Filter, luchtfilter (kun je goed bij trouwens) brandstof filter en Remblokken vervangen.
De bus loop prima, starten en lopen, ondanks de toch wel flinke km stand.
Tevens nog wat kleine probleempjes opgelost, zo deed de brandstofmeter het af en toe wel/niet, na enig speurwerk op dit fantastische forum heb ik de spanningsregelaar in het dashboard maar eens gechecked en doorgesoldeerd. Ook was waarschijnlijk door de extreem snelle gas respons van deze 2.4D de toerenteller naald afgebroken, met een sateprikker en wat witte verf is dit weer mooi opgelost :-)
Ik zal me eerst even voorstellen, mn naam is Nico en ik kom uit het noord-oosten van Nederland. Na verschillende VW T3 camperbusjes (Westfalia 3x en Reimo 1x en Wesseling SCA 1x) te hebben opgeknapt heb ik 2 weken geleden een echte T4 gekocht
Het betreft een (originele) Westfalia uit 1992, uitgerust met een 2.4D (AAB)met 430K op de klok.
Misschien hebben sommige deze wel op MP zien staan. Het is opzich een mooie bus die goed is bijgehouden qua roest, onderhoud etc. Complete onderhoudshistorie is aanwezig, een flink boekwerk..
Echter kan deze T4 wel wat TLC gebruiken. De vorige eigenaar had een vrij goede band met zijn hond en dat is goed te zien aan het interieur..
Ook zat er wel wat onderhoud aan te komen. De koppeling zat heel diep weg en de distributieriem was ook aan vervanging toe (100K km)
Ik ben direct maar begonnen met het opfrissen van de bus.
Eerst maar eens een nieuwe distributieriem, Waterpomp, dieselpompriem en koppeling set gemonteerd Direct ook maar een beurt uitgevoerd, dus Olie+Filter, luchtfilter (kun je goed bij trouwens) brandstof filter en Remblokken vervangen.
De bus loop prima, starten en lopen, ondanks de toch wel flinke km stand.
Tevens nog wat kleine probleempjes opgelost, zo deed de brandstofmeter het af en toe wel/niet, na enig speurwerk op dit fantastische forum heb ik de spanningsregelaar in het dashboard maar eens gechecked en doorgesoldeerd. Ook was waarschijnlijk door de extreem snelle gas respons van deze 2.4D de toerenteller naald afgebroken, met een sateprikker en wat witte verf is dit weer mooi opgelost :-)
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Het Tentdoek was ook niet al te fris meer, het was behoorlijk vies en aan de achterkant had iemand zich waarschijnlijk iets te enthousiast uitgerekt tijdens het wakker worden. Hier zat dus een flink gat in wat provisorisch was dicht gemaakt.
Bij de plaatselijke zeilmaker heb ik een mooi stukje tentdoek gekocht, hier heb ik het doek mee gerepareerd, ik heb de originele bies losgehaald en daar is de onderkant van het nieuwe doek mee vastgezet. De overige zijden heb ik met Bison contactlijm vastgemaakt. Het is me 100% meegevallen hoe sterk en strak het is geworden :-)
Ik heb er over nagedacht om er een nieuw tentdoek in te zetten, maar na het reinigen is het doek eigenlijk toch nog prima. geen gaten of gare plekken, het zag er alleen wat aftands uit.Bij de plaatselijke zeilmaker heb ik een mooi stukje tentdoek gekocht, hier heb ik het doek mee gerepareerd, ik heb de originele bies losgehaald en daar is de onderkant van het nieuwe doek mee vastgezet. De overige zijden heb ik met Bison contactlijm vastgemaakt. Het is me 100% meegevallen hoe sterk en strak het is geworden :-)
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Verder nog wat kleine dingen aangepast en vervangen. De schakelpook-knop was helemaal versleten en via Boelm.nl heb ik een nieuwe besteld voor nog geen 7,-euro
Ook heb ik wat kleine verbeteringen doorgevoerd voor het hefdak, ook via dit forum gevonden, waarvoor hartelijk dank!! Dit zou ik ook prima op mijn T3 busjes kunnen toepassen.
Ook waren de deur klinken wat beschadigd door de 25 jaar trouwe dienst, deze dus maar even gedemonteerd (gaat erg eenvoudig) en na een primer behandeling uiteindelijk in half glans zwart gespoten.
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Voor de rest wil ik de bus aankomende week van binnen en buiten goed (laten) cleanen en reinigen. De lak is redelijk dof,maar is nog wel goed. Er zit alleen wat minimale roestvorming op de beide voor wielranden dit ga ik nog aanpakken. Heb al een spuitbus rode verf liggen (vw paprikar-rood)
Ook heb ik de gaskabel nog vervangen, die was bijna door, hing nog aan 1 draadje..
Ook merk ik tijdens het rijden dat de bus vrij veel toeren maakt, misschien is dit normaal voor een 2.4D met een 5-bak, maar als ik 100Km/uur rij dan zit ik al snel op 3000RPM? Iemand evaring mee?
Voor de rest bevalt de T4 me nog uitstekend!
Ook heb ik de gaskabel nog vervangen, die was bijna door, hing nog aan 1 draadje..
Ook merk ik tijdens het rijden dat de bus vrij veel toeren maakt, misschien is dit normaal voor een 2.4D met een 5-bak, maar als ik 100Km/uur rij dan zit ik al snel op 3000RPM? Iemand evaring mee?
Voor de rest bevalt de T4 me nog uitstekend!
-
- Berichten: 930
- Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
- Locatie: Maasbracht
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Welkom hier. Busje heeft een goed baasje gekregen zo te zien. Leuk dat je ons meteen bij praat.
3000 TPM bij ruim 100 km/u is normaal voor een 2.4 D. Veel harder moet je er ook niet mee willen in mijn ervaring; ik zit op de snelweg meestal tussen 100 en 110 km/u.
3000 TPM bij ruim 100 km/u is normaal voor een 2.4 D. Veel harder moet je er ook niet mee willen in mijn ervaring; ik zit op de snelweg meestal tussen 100 en 110 km/u.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Welkom,
Slijtplek aan de achterzijde heb je mooi opgelost zo.
Deze slijtage ontstaat vaak doordat gebruikers bij het inklappen het tentdoek niet zorgvuldig naar binnen stoppen.
Doek gaat dan klapperen/schuren/doorslijten.
Voor wat betreft de lak;
Ik denk dat je met een polijstbeurt en dan een voedende waxlaag de kleur weer een heel eind op kunt halen.
Dat geldt ook voor je dak.
Als je vooraan aan de slag gaat;
Check meteen de zogenaamde 'compostbak' achter de voorspatborden.
(Zoek maar eens hier op wjw, is al veel over geschreven)
Jouw spatborden zitten gelast, maar je kunt met goed doorspoelen via de afwateringsgaten links en rechts van de voorruit en met wat borsteltjes en haakjes via de openingen onder de deurscharnieren de boel redelijk leeghalen.
Succes!
Odorf
Slijtplek aan de achterzijde heb je mooi opgelost zo.
Deze slijtage ontstaat vaak doordat gebruikers bij het inklappen het tentdoek niet zorgvuldig naar binnen stoppen.
Doek gaat dan klapperen/schuren/doorslijten.
Voor wat betreft de lak;
Ik denk dat je met een polijstbeurt en dan een voedende waxlaag de kleur weer een heel eind op kunt halen.
Dat geldt ook voor je dak.
Als je vooraan aan de slag gaat;
Check meteen de zogenaamde 'compostbak' achter de voorspatborden.
(Zoek maar eens hier op wjw, is al veel over geschreven)
Jouw spatborden zitten gelast, maar je kunt met goed doorspoelen via de afwateringsgaten links en rechts van de voorruit en met wat borsteltjes en haakjes via de openingen onder de deurscharnieren de boel redelijk leeghalen.
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Hoi Nicolaas, aardig het tempo erin gezet, wordt vast een pracht bus
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Goed bezig!
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Busje heeft mazzel met zo'n goede baas!!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Gisteren de beide voor spatbord randen aangepakt. Zat niet veel roest op, maar toch beter om het te verwijderen en opnieuw te conserveren.
Roest was oppervlakkig, hoefde gelukkig niet te lassen. De binnenkant vd wielkast ook geschuurd, in de primer en getectyleerd. De rest van de Carrosserie ook goed gechecked, maar vd rest valt de roest reuze mee. Zelfs bij de 220V aansluiting en bij de ramen, niks te zien. :-)
Ander puntje wat me nogal stoorde waren biesjes op de kastjes. Deze zijn wat gekrompen door de jaren heen, waarschijnlijk wat uitgedroogd. Maar met een verfbrander/fohn heb ik deze weer prima in vorm gekregen.
Roest was oppervlakkig, hoefde gelukkig niet te lassen. De binnenkant vd wielkast ook geschuurd, in de primer en getectyleerd. De rest van de Carrosserie ook goed gechecked, maar vd rest valt de roest reuze mee. Zelfs bij de 220V aansluiting en bij de ramen, niks te zien. :-)
Ander puntje wat me nogal stoorde waren biesjes op de kastjes. Deze zijn wat gekrompen door de jaren heen, waarschijnlijk wat uitgedroogd. Maar met een verfbrander/fohn heb ik deze weer prima in vorm gekregen.
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Geweldig verslag van het opknappen van je bus! Ik heb een vraag, je hebt de biesjes weer passend gekregen, hoe heb je dit gedaan? Er eerst uit gehaald of ter plaatse? Verwarmd met een föhn of verfbrander, hoe warm? Altijd leuk dit soort wetenswaardigheden.
Groet Jeroen
Groet Jeroen
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Veel plezier met je 'nieuwe' bus hoor.
goede tip van die biesjes, ga ik ook doen.
goede tip van die biesjes, ga ik ook doen.
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
Bedankt voor jullie positieve reacties!
Voor wat betreft de biesjes Jeroen, ik heb een verfbrander gebruikt en hiermee warm je de biesjes op. Je warmt ze eerst een beetje op als ze nog op hun plek zitten, dan worden ze wat soepel en dan trek je voorzichtig een deel eruit. Dit warm je dan nog wat meer op en dan rek je die bies wat op. Is niet heel moeilijk, gewoon proberen. Wel uitkijken dat je ze niet te heet laat worden, dan verbranden ze en krijg je zwarte randjes.. Als ze afkoelen dan worden ze weer hard.
Het opknappen van deze campers is een hobby van, zoals aangegeven heb ik verschillende T3's opgeknapt en doorverkocht.
Ik heb nu ook deze T4 te koop gezet. Kijken of er wat animo voor is, anders hou ik de bus zelf. Rijdt echt prima, lekker veel ruimte en ook gunstig in de wegenbelasting.
Voor wat betreft de biesjes Jeroen, ik heb een verfbrander gebruikt en hiermee warm je de biesjes op. Je warmt ze eerst een beetje op als ze nog op hun plek zitten, dan worden ze wat soepel en dan trek je voorzichtig een deel eruit. Dit warm je dan nog wat meer op en dan rek je die bies wat op. Is niet heel moeilijk, gewoon proberen. Wel uitkijken dat je ze niet te heet laat worden, dan verbranden ze en krijg je zwarte randjes.. Als ze afkoelen dan worden ze weer hard.
Het opknappen van deze campers is een hobby van, zoals aangegeven heb ik verschillende T3's opgeknapt en doorverkocht.
Ik heb nu ook deze T4 te koop gezet. Kijken of er wat animo voor is, anders hou ik de bus zelf. Rijdt echt prima, lekker veel ruimte en ook gunstig in de wegenbelasting.
Re: Westfalia 2.4D projectje gekocht
héhé weer wat geleerd, super tip van die biesjes