Mijn voorgloeilampje gaat soms onder het rijden knipperen. Laatst bleef het zelfs continue branden. Het gaat ook meestal vanzelf weer weg. Ik merk verder niks qua vermogensterugval of iets dergelijks. Zover ik hier heb kunnen vinden kan het de remlichtschakelaar of de EGR zijn.
Ik dus naar de garage om 'm te laten uitlezen en nou komt het. De garage meldt dat ze geen verbinding met de computer krijgen. Het viel ze ook op dat het motordiagnoselampje niet brandt voor het starten (als alle andere lampjes wel ter controle even aangaan). Heeft iemand daar al eens eerder van gehoord? Dat je geen contact krijgt met de computer en dat het motordiagnoselampje niet brandt?
Ik heb best een goed contact met mijn garage, maar ik voel er weinig voor om hen uren te laten zoeken tegen het werkplaatstarief. (Dus eigenlijk 3 problemen ... ) Wie kan me helpen? Het hoeft echt niet voor noppes!
Even de zekeringen controleren, kan wel eens eentje stuk zijn.
Weet zo niet welke, maar staat wel in het boekje.
Als het goed is, staan het diagnose contact wel aangegeven.
Dat is op zich een goede tip, maar ik zie zo snel geen kapotte zekering.
Zou de motor wel normaal functioneren als de zekering van de computer stuk is?
black bulli schreef:O.k, dat kan ik vanaf mijn computer niet ruiken hė.Ik probeer je te helpen ,dus wil ik dingen uitsluiten vandaar.
Haha. Kwam ik vijandig over?
black bulli schreef:Zekeringen SB 8 en SB 22 ok? Is dit de eerste keer dat ie uitgelezen wordt?(Wellicht door vorige eigenaar van verstopte obd onderbreker voorzien)Verder kun je voor 5minuten je accu polen losmaken en opnieuw aansluiten en proberen uit te lezen.succes
Ik heb 'm net, dus ben er nog niet zo vertrouwd mee. Wat is een Obd?
obd is de uitgang waar ze de boel mee uitlezen
er wordt weleens een 'loze' OBD stekker geplaatst op de reguliere plek zodat inbrekers geen contact kunnen krijgen met de bus en hem dus niet kunnen starten
je zou het paneel eraf kunnen halen en kijken of er daarachter nog een OBD stekker zit/hangt (die dan dus de juiste is)
Multivan Generation schreef: ↑28 feb 2017, 13:43
Heb je een aftermarket radio?
Zo ja, dan deze even verwijderen of loskoppelen.
Dat wil wel eens helpen..
Helaas hielp deze tip niet.
Ik had vandaag eindelijk wat tijd om goed in het dashboard te duiken. De diagnose-stekker is wel gewoon aangesloten; het is geen dummy. Wat me opvalt is dat er vlak na de stekker twee draden ingevlochten zijn. Aan de geel/rode draad zit een extra rode en aan de zwarte een extra blauwe. Deze zijn nergens (meer) mee verbonden. Horen deze draden hier te zitten, of is het een stukje huisvlijt dat inmiddels geen functie meer heeft? Als het standaard is, waar horen deze draden heen te gaan? Als het niet dtandaard is, waar zou dit voor gediend kunnen hebben? Wat kun je tussen de geel/rode en de zwarte draad meten of aansluiten?
Multivan Generation schreef: ↑28 feb 2017, 13:43
Heb je een aftermarket radio?
Zo ja, dan deze even verwijderen of loskoppelen.
Dat wil wel eens helpen..
Weer wat gesleutel en een hoop doormeten later blijkt dit toch de gouden tip! Bedankt Multivan.
Geen idee waarom, maar blijkbaar zetten sommige radio's 12V over de diagnosebedrading waardoor die niet thuis geeft. Je zou er zelfs je motordiagnose mee kunnen frituren schijnt. Zover is het bij mij gelukkig niet gekomen.