Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Odorfs [roest]projecten - geen projecten meer zie p15
Re: Odorfs projecten -deel 6 ook iets met roest-
@Pascal, Dat wordt nog even oefenen.
Ze staan in mijn referentiemapje opgeslagen.
Dankjewel! inderdaad mooi laswerk!
De voorgang:
Stukje bij beetje pel ik het plaatwerk verder los.
Met bijzondere verrassingen soms:
Dit laatste stukje vloer moest er ook nog uit:
Dit is het hele rotte stuk dat eruit is gekomen.
Eronder zit de uitlaat, grote temperatuurverschillen en een plek waar veel vocht kan blijven hangen naast het achterwiel,
is dat de verklaring dat dit deel zo enorm geroest is? Geen idee. (rechts had ik al eens tijdelijk bijgewerkt, vandaar de versere groene verf)
Wat dan wel weer opvallend is, is dit deel boven de dwarsbalk.
-In principe door de vloerribbels ook in contact met de buitenlucht-
Maar hier zit op sommige punten geen grondverf, en nauwelijks roest!
En een paar centimeter verderop (boven de schokbreker) zware roest.
Ze staan in mijn referentiemapje opgeslagen.
Dankjewel! inderdaad mooi laswerk!
De voorgang:
Stukje bij beetje pel ik het plaatwerk verder los.
Met bijzondere verrassingen soms:
Dit laatste stukje vloer moest er ook nog uit:
Dit is het hele rotte stuk dat eruit is gekomen.
Eronder zit de uitlaat, grote temperatuurverschillen en een plek waar veel vocht kan blijven hangen naast het achterwiel,
is dat de verklaring dat dit deel zo enorm geroest is? Geen idee. (rechts had ik al eens tijdelijk bijgewerkt, vandaar de versere groene verf)
Wat dan wel weer opvallend is, is dit deel boven de dwarsbalk.
-In principe door de vloerribbels ook in contact met de buitenlucht-
Maar hier zit op sommige punten geen grondverf, en nauwelijks roest!
En een paar centimeter verderop (boven de schokbreker) zware roest.
Laatst gewijzigd door odorf op 19 feb 2017, 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Odorfs projecten -deel 6 ook iets met roest-
De zijkant van de wielkast ook losgehaald.
Eerst een strook zodat ik de puntlassen makkelijker kan loskappen.
Blijft een een uitdaging, die puntlassen loshalen. Als ze daar iets makkelijks voor kunnen verzinnen hou ik me aanbevolen.
(Ja ik heb een Puntlasboor en ja ik ken de puntlasfrees)
Ook hier weer zo'n opvallende plek zonder verf en zonder roest.
En iets verderop compleet doorgeroest.
En toen was de boel weer een stukje verder vrij:
Spannend doorkijkje:
Nu verder met de achterbalk.
Tot zover weer.
Odorf
Eerst een strook zodat ik de puntlassen makkelijker kan loskappen.
Blijft een een uitdaging, die puntlassen loshalen. Als ze daar iets makkelijks voor kunnen verzinnen hou ik me aanbevolen.
(Ja ik heb een Puntlasboor en ja ik ken de puntlasfrees)
Ook hier weer zo'n opvallende plek zonder verf en zonder roest.
En iets verderop compleet doorgeroest.
En toen was de boel weer een stukje verder vrij:
Spannend doorkijkje:
Nu verder met de achterbalk.
Tot zover weer.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Odorfs projecten -deel 6 ook iets met roest-
Dat komt omdat er wax tussenzit (dat gele spul op je foto) , dat verhinderd dat het gaat roesten .odorf schreef:
Wat dan wel weer opvallend is, is dit deel boven de dwarsbalk.
-In principe door de vloerribbels ook in contact met de buitenlucht-
Maar hier zit op sommige punten geen grondverf, en nauwelijks roest!
En een paar centimeter verderop (boven de schokbreker) zware roest.
Wielk16.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Odorfs projecten -deel 6 ook weer roest-
Laatst gewijzigd door odorf op 16 jan 2018, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -deel 6 ook weer roest-
Houd vol, wordt beter als nieuw
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
@Jan en Schnarf bedankt,
@Pascal, dat van die was snap ik, maar er waren toch een soort 'open' verbindingen zonder was.
Maar goed, helaas was dat mooie kale metaal niet overal, dan was ik nu niet zo bezig ...
@Jan, was inderdaad nog niet van plan om er afscheid van te nemen.
Wethouders of niet. (waarschijnlijk tegen beter weten in, maar dat terzijde)
Ik had het idee dat ik eindeloos tegen de achterkant aan het kijken was, maar dat valt eigenlijk wel mee,
twee weken geleden was ik nog met de keukenvloer bezig. Maar het voelt zo.
Anyhow;
Geïnvesteerd in nog wat extra meters lasdeken.
Kunnen er nergens brandgaten in ontstaan, hoop ik.
En verder tijdens een goede inspectie er achter gekomen dat de vloer aan de schuifdeurkant ook behoorlijk aan het roesten is.
Wel veel minder dan de bestuurderszijde, maar zeker niet te verwaarlozen. Maar deze kant houden jullie te goed, dat wordt denk ik niet dit jaar.
(De schokbreker bijrijderszijde is nog net in de hoek zichtbaar)
De achterbalk is plaatselijk lekker dik, en op sommige punten van 12 tot 15 puntlassen voorzien.
Ik ben een watje, en dat hielden mijn spiertjes dus niet meer vol ... daarom maar wat geïmproviseerd
met een boorstandaard, workmate, en -tegen het verschuiven- een plaat staal van 4cm dik.
Dat ging iets beter ...
En inmiddels redelijk warenonderzoek voor wat betreft puntlasboren/frezen gedaan.
Ik begon met 8mm kobalt puntlasboren. Prima, maar wat langzaam proces. en soms is 8mm net te klein.
En als je er dus net naast boort zit de las nog behoorlijk vast.
Van StahlWillie een 10mm puntlasfrees gehaald, gaat wat sneller.
Er zit een soort centreerstift in, deze wordt botter en dan wandelt het freesje alle kanten op.
En na 40 puntlassen is de houder met schroefdraad gebroken, benieuwd of dat garantie is.
Bij de plaatselijke automaterialenzaak een nieuw setje gehaald 'made in Taiwan'.
Doet het redelijk, maar net allemaal iets minder dan Staalwillie. Daarom sowieso daarvan ook maar een nieuwe besteld.
@Pascal, dat van die was snap ik, maar er waren toch een soort 'open' verbindingen zonder was.
Maar goed, helaas was dat mooie kale metaal niet overal, dan was ik nu niet zo bezig ...
@Jan, was inderdaad nog niet van plan om er afscheid van te nemen.
Wethouders of niet. (waarschijnlijk tegen beter weten in, maar dat terzijde)
Ik had het idee dat ik eindeloos tegen de achterkant aan het kijken was, maar dat valt eigenlijk wel mee,
twee weken geleden was ik nog met de keukenvloer bezig. Maar het voelt zo.
Anyhow;
Geïnvesteerd in nog wat extra meters lasdeken.
Kunnen er nergens brandgaten in ontstaan, hoop ik.
En verder tijdens een goede inspectie er achter gekomen dat de vloer aan de schuifdeurkant ook behoorlijk aan het roesten is.
Wel veel minder dan de bestuurderszijde, maar zeker niet te verwaarlozen. Maar deze kant houden jullie te goed, dat wordt denk ik niet dit jaar.
(De schokbreker bijrijderszijde is nog net in de hoek zichtbaar)
De achterbalk is plaatselijk lekker dik, en op sommige punten van 12 tot 15 puntlassen voorzien.
Ik ben een watje, en dat hielden mijn spiertjes dus niet meer vol ... daarom maar wat geïmproviseerd
met een boorstandaard, workmate, en -tegen het verschuiven- een plaat staal van 4cm dik.
Dat ging iets beter ...
En inmiddels redelijk warenonderzoek voor wat betreft puntlasboren/frezen gedaan.
Ik begon met 8mm kobalt puntlasboren. Prima, maar wat langzaam proces. en soms is 8mm net te klein.
En als je er dus net naast boort zit de las nog behoorlijk vast.
Van StahlWillie een 10mm puntlasfrees gehaald, gaat wat sneller.
Er zit een soort centreerstift in, deze wordt botter en dan wandelt het freesje alle kanten op.
En na 40 puntlassen is de houder met schroefdraad gebroken, benieuwd of dat garantie is.
Bij de plaatselijke automaterialenzaak een nieuw setje gehaald 'made in Taiwan'.
Doet het redelijk, maar net allemaal iets minder dan Staalwillie. Daarom sowieso daarvan ook maar een nieuwe besteld.
Laatst gewijzigd door odorf op 28 feb 2017, 22:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
En zo slopen we de achterkant stukje bij beetje los
Waarbij door het getimmer er weer nieuwe gaten vallen:
(Net achter de wielkast)
Dit was eerst nog dicht! En hier (schuifdeurkant) wilde ik eigenlijk -qua tijd- nog even niks aan gaan doen
Maar blijkbaar hing dit ook alleen van roest aan elkaar. Diepe zucht.
Aan de andere kant kwam ik niet verder omdat ik steeds niet goed kon zien hoe alles in elkaar zat ... >>
Waarbij door het getimmer er weer nieuwe gaten vallen:
(Net achter de wielkast)
Dit was eerst nog dicht! En hier (schuifdeurkant) wilde ik eigenlijk -qua tijd- nog even niks aan gaan doen
Maar blijkbaar hing dit ook alleen van roest aan elkaar. Diepe zucht.
Aan de andere kant kwam ik niet verder omdat ik steeds niet goed kon zien hoe alles in elkaar zat ... >>
Laatst gewijzigd door odorf op 28 feb 2017, 22:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
... Dus daar heb ik ook maar 'even' wat meer ruimte gemaakt:
Zodat ik er makkelijk van alle kanten bij kan
Oja, moet dadelijk wel weer iets voor in de plek komen geloof ik ...
Uiteindelijk ... iets ... ofzo
Maar voor het zover is zullen er nog wel wat slijpschijfjes opgeslepen zijn.
Sommige Weetjewellers doen zoiets in 4 dagen -respect-
Tot zover,
Odorf
Zodat ik er makkelijk van alle kanten bij kan
Oja, moet dadelijk wel weer iets voor in de plek komen geloof ik ...
Uiteindelijk ... iets ... ofzo
Maar voor het zover is zullen er nog wel wat slijpschijfjes opgeslepen zijn.
Sommige Weetjewellers doen zoiets in 4 dagen -respect-
Tot zover,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
Odorf ,
Je bent goed bezig met demonteren , maar als ik de foto's zo bekijk , denk ik dat je nu op een punt bent gekomen dat de "sterkte" uit de carosserie begint te verdwijnen . Vooraleer je verder gaat met demonteren en wegslijpen van stukken plaatwerk (en al zeker met de achterzijde) zou ik je ten zeerste aanraden eerst een (voorlopig) verstevigingsframe aan de binnenzijde in te lassen (later kun je dat terug afslijpen en bijwerken zodat je er niks meer van ziet) . Als je dit niet doet , is de kans groot dat de gehele carosserie gaat beginnen vervormen , waardoor bvb de achterklep niet goed meer gaat passen (en er kans is dat je later bvb water gaat binnen krijgen) .
Been there , done that ... Je zou er van verschieten hoe een carosserie kan gaan "doorhangen" eens er grote stukken plaat uitgehaald zijn.
Ik zag op 1 van de foto's een L-ijzer zitten , correct ? Dat alleen is niet voldoende .
Wat ik zou doen : aan de bovenzijde helemaal achteraan bij de dakbalk (onder het dak) een vierkante buis (bvb 30mm vierkant) vastlassen links en rechts . Zelfde onderaan (bvb bij de "bulten) van de achterlichten . En die 2 buizen kruisgewijs verbinden met 2 andere buizen (alles aan elkaar lassen) .
Het is maar een tip hoor
Je bent goed bezig met demonteren , maar als ik de foto's zo bekijk , denk ik dat je nu op een punt bent gekomen dat de "sterkte" uit de carosserie begint te verdwijnen . Vooraleer je verder gaat met demonteren en wegslijpen van stukken plaatwerk (en al zeker met de achterzijde) zou ik je ten zeerste aanraden eerst een (voorlopig) verstevigingsframe aan de binnenzijde in te lassen (later kun je dat terug afslijpen en bijwerken zodat je er niks meer van ziet) . Als je dit niet doet , is de kans groot dat de gehele carosserie gaat beginnen vervormen , waardoor bvb de achterklep niet goed meer gaat passen (en er kans is dat je later bvb water gaat binnen krijgen) .
Been there , done that ... Je zou er van verschieten hoe een carosserie kan gaan "doorhangen" eens er grote stukken plaat uitgehaald zijn.
Ik zag op 1 van de foto's een L-ijzer zitten , correct ? Dat alleen is niet voldoende .
Wat ik zou doen : aan de bovenzijde helemaal achteraan bij de dakbalk (onder het dak) een vierkante buis (bvb 30mm vierkant) vastlassen links en rechts . Zelfde onderaan (bvb bij de "bulten) van de achterlichten . En die 2 buizen kruisgewijs verbinden met 2 andere buizen (alles aan elkaar lassen) .
Het is maar een tip hoor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
@Pascal,
Bedankt ... ik had al twijfel, vandaar dat dwarsbalkje van hoeklijn.
Ik laat de omranding van de achterklep overigens wel intact hoor!
Maar ik zal het eerst verder uitbreiden zoals jij beschrijft.
Inderdaad ... ik zou wel 'verschieten' als de boel gaat vervormen.
Nog een vraagje;
Zou het nog beter zijn -in plaats van een kruis recht omhoog- het kruis boven iets naar binnen te kantelen
en hiervoor dan de bovenste achterste gordelbevesigingspunten te gebruiken?
Hier twijfelde ik al over, om deze punten erbij te betrekken, vandaar.
Thanks!
Odorf
Bedankt ... ik had al twijfel, vandaar dat dwarsbalkje van hoeklijn.
Ik laat de omranding van de achterklep overigens wel intact hoor!
Maar ik zal het eerst verder uitbreiden zoals jij beschrijft.
Inderdaad ... ik zou wel 'verschieten' als de boel gaat vervormen.
Nog een vraagje;
Zou het nog beter zijn -in plaats van een kruis recht omhoog- het kruis boven iets naar binnen te kantelen
en hiervoor dan de bovenste achterste gordelbevesigingspunten te gebruiken?
Hier twijfelde ik al over, om deze punten erbij te betrekken, vandaar.
Thanks!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
gordelbevestigingspunten gebruiken kan , maar die zitten toch wel een halve meter van de achterzijde af , dat vind ik toch al te ver van de achterzijde af.odorf schreef:@Pascal,
Bedankt ... ik had al twijfel, vandaar dat dwarsbalkje van hoeklijn.
Ik laat de omranding van de achterklep overigens wel intact hoor!
Maar ik zal het eerst verder uitbreiden zoals jij beschrijft.
Inderdaad ... ik zou wel 'verschieten' als de boel gaat vervormen.
Nog een vraagje;
Zou het nog beter zijn -in plaats van een kruis recht omhoog- het kruis boven iets naar binnen te kantelen
en hiervoor dan de bovenste achterste gordelbevesigingspunten te gebruiken?
Hier twijfelde ik al over, om deze punten erbij te betrekken, vandaar.
Thanks!
Odorf
Eens je achteraan de "balk" onderaan verwijderd ,en de flank (en ) onderaan zijn eruit , dan kun je het dak met de 2 zijramen achter zo heen en weer wiebelen . Ik spreek uit ervaring .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
Ok, Thanks!
Edit:
Gisteravond de daad bij het woord gevoegd.
Van 40x20 en 25x25 rechthoekig/vierkante buis een kruis gemaakt.
Alles op alles vastgelast.
Rechthoekig buis onder zit in de hoeken ook nog extra aan de 'achterlichtbulten' vastgelast.
En verder nog wat onbeduidend schraapwerk aan het donordeel gedaan.
Odorf
Edit:
Gisteravond de daad bij het woord gevoegd.
Van 40x20 en 25x25 rechthoekig/vierkante buis een kruis gemaakt.
Alles op alles vastgelast.
Rechthoekig buis onder zit in de hoeken ook nog extra aan de 'achterlichtbulten' vastgelast.
En verder nog wat onbeduidend schraapwerk aan het donordeel gedaan.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
Soms zit het mee, soms niet.
Kitsnijmes van de multitool was gebroken. Nieuwe gehaald, vol enthousiasme op nieuwe stukken van de donor gestort. Maar na korte tijd ging het apparaat heel even op half vermogen om er daarna definitief mee te kappen.
Tijdje gewacht, misschien te warm, maar ook na een uur niets. Opengemaakt, zie niks geks ook geen reset pennetjes of zekering.
Dan maar puntlassen uitboren.
Ook niet ... puntlasfrees liep klem, halve rij tandjes eruit gebroken.
Grrrrrr
Andere keer verder.
Odorf
Kitsnijmes van de multitool was gebroken. Nieuwe gehaald, vol enthousiasme op nieuwe stukken van de donor gestort. Maar na korte tijd ging het apparaat heel even op half vermogen om er daarna definitief mee te kappen.
Tijdje gewacht, misschien te warm, maar ook na een uur niets. Opengemaakt, zie niks geks ook geen reset pennetjes of zekering.
Dan maar puntlassen uitboren.
Ook niet ... puntlasfrees liep klem, halve rij tandjes eruit gebroken.
Grrrrrr
Andere keer verder.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
odorf schreef:Ok, Thanks!
Edit:
Gisteravond de daad bij het woord gevoegd.
Van 40x20 en 25x25 rechthoekig/vierkante buis een kruis gemaakt.
Alles op alles vastgelast.
Rechthoekig buis onder zit in de hoeken ook nog extra aan de 'achterlichtbulten' vastgelast.
kruis.jpg
En verder nog wat onbeduidend schraapwerk aan het donordeel gedaan.
Odorf
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-
Een rolkooi voor een 1,9 TD ?jan2009 schreef:Moet toch wel apart zijn als je je busje zo moet gaan verstevigen.
kruis.jpg
Moet niet gekker worden
Goed bezig Odorf..