Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

102pk als caravantrekker

vragen over de T4
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

102pk als caravantrekker

Bericht door Rico »

Hoi,

Zojuist een weekje Denemarken achter de rug. Dit was de eerste lange rit van de auto sinds ik hem heb met de caravan er achter. Ik kwam daarbij achter een probleem wat me erg verbaast, misschien kunnen jullie je licht erover laten schijnen.

In de auto wordt behalve de twee personen nog een hond en een scootmobiel vervoerd. Dus de auto is niet echt zwaar, ik schat het op zo'n 2100 kilo. De caravan weegt beladen 1350 kilo.

Als de auto eenmaal rolt, dan trekttie als een tierelier. Heuvel op, heuvel af, geen problemen. Op de vlakke weg kan ik het toerental tot rond de 1500 laten zakken, dan paktie hem nog steeds mooi op. M'n tot 130pk gechipte Vivaro (vorige auto) deed dat zeker niet beter.

Heel anders is het bij wegtrekken vanuit stilstand, en dan zeker bij een lichte helling in de weg. B.v. bij een file op de snelweg en dat je dan precies op de helling staat van een viaduct. Bij de Vivaro lukte het dan nog om met weinig gasgeven weg te komen, alleen bij het echt steile werk moest flink gasgegeven worden. Bij de Transporter echter gaat dat niet. Ik moet zelfs onder genoemde omstandigheden al flink gasgeven om uit de startblokken te komen. Doe ik dat niet, dan slaat de motor direct af. Vreemd vind ik, is helemaal niet des diesels.

Is dit normaal bij een 102pk TDI? Zo ja, is er wat aan te doen? De EGR-klep is afgedopt. Heb plannen om de roetkat er onderuit te halen, en deze ervaring geeft daarvoor meer motivatie. Echter, zou dat voldoende zijn? Of zou ik dan meteen ook moeten chippen?

Normaal gesproken zijn we vaak op vakantie in Noorwegen en daar kun je je vaak niet veroorloven een auto te hebben die niet goed op een helling weg kan rijden. Nog een vraag: Stel ik laat de auto chippen, wat betekent dit voor de levensduur van b.v. de versnellingsbak?

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Bericht door keescv »

had mijn oude bus met 88pk ook last van ,maar heb mijn er nooit aan gestoort.

wel scheelt het inderdaad om de roetkat leeg te halen ,wat ik wel altijd doe en ook met mijn huidige auto is de op toeren houden.

gemiddelt blijf ik rond de 2100 a 2200 toeren rijden ,dan doet de turbo lekker zijn werk en verbruikt niets meer ,met 1500 toeren loopt de motor erg te zwoegen.

vergis je trouwens niet wat zo scootmobiel weegt ,er zit meestal meer gewicht in dan de meeste denken.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

een tdi slaat nogal rap af in tegenstelling tot een gewone (oude) diesel, is typisch. Beetje zoals een benzine.
propje
Berichten: 296
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

wel of niet chippen

Bericht door propje »

ik heb nu een schakel hiervoor een automaat gehad ook 102 pk
maar m,n schakel is nu gechipt naar 125pk
ik moet je zeggen het gaat fijn.
Heb er nu sinds kort een EPS uitlaat onder maar dan trekt hij onderin toch wat beter door.
vooral met de 125 pk auto had ik het gevoel dat hij niks doet onderin.
Maar toch is het een beetje gevoelsmatig want met de caravan lukt het me prima heb dan nog niet echt in heuvelgebied gereden.
ajuus Marco
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

maartent5 schreef:een tdi slaat nogal rap af in tegenstelling tot een gewone (oude) diesel, is typisch. Beetje zoals een benzine.
Het lijkt raar maar de 1.9 TD met zijn 68 pk slaat veel minder snel af als de 2.5 tdi met zijn 102 pk. met optrekken

omdat de versnellingsbak van de TD anders is
de 1e versnelling is een stuk langzamer bij de TD als bij de tdi
merk je ook als je er mee door het los zand of op het land mee rijdt.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Ook mijn ervaring, moet van stal met 2000 kg aan de haak altijd vanuit stilstand een dijkje op. Is kwestie van even extra dot gas bij wegrijden, zeg 1400-1500 rpm. Als de auto eenmaal beetje rolt kan het gas weer rustig terug naar zo'n 1200 rpm om de koppeling te ontlasten. Ik streef er altijd naar om de koppeling zo gauw mogelijk geheel te laten opkomen. Maar ik hoef er naar mijn idee niet flink voor te gassen, alleen op het allereerste moment even. Kan me er niet aan storen, alstie eenmaal rolt gaatie ook als de brandweer, lekker doortrekken naar 3000 rpm met die last erachter :lach :lach :lach
Totale gewicht op zo'n moment schat ik op een goeie 4000 kg. (ongechipte bus)
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals gezegd...nadelige eigenschap van een TDI motor....vanuit stilstand doet ie moeilijk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Een 102 pk is tot aan het koppelgebied, zeg maar 2100 rpm een beetje dood.
Door de roetkat leeg te kloppen, kun je het koppelgebied ongeveer 300 rpm naar beneden verschuiven. Het maximum koppelgebied begint in dat geval vanaf zo'n 1850 rpm. Een EGR-plaatje heeft zeker een positieve invloed hierop.

En dat kan net het verschil betekenen tussen lekker wegrijden of flink in moeten trappen op een helling.

Met chiptuning kun je de gehele karakteristiek van een motor veranderen,
maar in uw geval hoeft het geen oplossing te zijn, al is een beetje extra koppel bij het rijden met een caravan nooit weg :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Bericht door Adrie 260 »

De eerste keer naar Noorwegen met mijn 102 PK TDI had ik ong dezelfde probleempjes, de 2de keer met chip, katvervanger en 60mm uitlaat geen probleem meer gehad, de turbo begon bij 1600rpm al te fluiten, en kon bijna stationair ( 1200 rpm )wegrijden met de caravan, alleen bij echt steile hellingen iets meer gas.
Vanaf toen alleen maar lof voor de T4.

Oh ja, ook de aanzuigbuis uit het luchtfilter verwijderd
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb daar zelf (met m'n 102pk) eigenlijk bijna geen last van , en heb toch ook wel vrij vaak 2000-2500kg erachter . Vanuit stilstand vertrekken is geen probleem , ik vertrek met die zware last erachter dan aan+/-1200tr , zonder aanhanger aan +/-1000tr .
Op een helling moet ik uiteraard iets meer toeren maken om niet af te slaan , of om de koppeling niet te BBQ-en.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: Een EGR-plaatje heeft zeker een positieve invloed hierop.
Het verschil van het EGR plaatje is waarschijnlijk zo weinig dat het zeker niet voelbaar is . Zet de auto maar eens op de testbank met en zonder gesloten EGR = dat maakt 0 pk verschil . :knipoog
Het is uiteraard wél beter om de motor (vooral inlaattraject) proper te houden van aanslag.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Bericht door Rico »

Jéééééé, wat een hoop reacties binnen een dagje! Thanks zover! Mijn conclusie uit de berichten is dat de TDI's hier inderdaad dus last van hebben en dat ik dus gewoon met wat meer "beleid" weg moet rijden. In ieder geval ga ik dus ff bij EPS (of bij dat bedrijf in Brabant, kan ff niet op de naam komen) een afspraak maken om een roetkatvervanger te laten monteren.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef: Een EGR-plaatje heeft zeker een positieve invloed hierop.
Het verschil van het EGR plaatje is waarschijnlijk zo weinig dat het zeker niet voelbaar is . Zet de auto maar eens op de testbank met en zonder gesloten EGR = dat maakt 0 pk verschil . :knipoog
Het is uiteraard wél beter om de motor (vooral inlaattraject) proper te houden van aanslag.
@Pascal,
doordat een EGR plaatje gemonteerd zit, komen er geen lauwe vettige uitlaatgassen in het inlaattraject.
Hierdoor moet er, om hetzelfde luchtvolume te behouden in het inlaattraject, er meer lucht door het filter en dus ook langs de LMM.

Daardoor denkt het motormanagement dat er sneller de maximale hoeveelheid lucht bereikt wordt (is ook zo) en hierdoor wordt er dus bij een lager toerental al de maximale inspuithoeveelheid van de brandstof ingespoten.

Dit resulteert in het zelfde maximale koppel, dus niet meer koppel,
echter het wordt bij een lager toerental bereikt :knipoog
Ook de driveability bij lagere toeren, dus de soepelheid, is iets beter.

Het aantal PK's en het maximale koppel zal niet veranderen hoor.

Hopelijk heb ik het voor jullie wat duidelijker uit kunnen leggen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Bericht door laurens »

Een T4 is ook niet gebouwd om stil te zijn maar om door te rijden
Plaats reactie