Ik heb het probleem dat mijn motorstoringslampje niet brandt. Ik weet niet wanneer het probleem precies begonnen is. Het viel mijn garage laatst op. Normaal gaan alle lampjes even branden als je het contact aanzet. Bij mij ook, alleen dit ene lampje niet.
Kan zo'n lampje stuk gaan? In theorie kan natuurlijk alles, maar ik heb nog nooit gehoord dat zo'n waarschuwingslampje stuk ging.
Kan ik eventueel testen of het inderdaad het lampje zelf is?
Het is formeel geen lampje maar een (miniscuul) LED-je. Het is de vraag of deze kapot is. Waarschijnlijk het meest efficient wanneer je een bezoekje regelt bij een bedrijf welke gespecialiseerd is in tachoreparatie (ff Googlen). Deze kunnen je tellerunit in een testmodus controleren op gebreken. De meesten bieden de mogelijkheid om 'm op te sturen en na eventuele reparatie/vervanging/ruil deze per post terug te ontvangen.
Zo weet je in ieder geval of het idd uitsluitend het LED-tje defect is of toch anders. Misschien, wanneer je met je bus er naar toe gaat i.p.v. het per post regelen, dat men wanneer het niet je tellerunit blijkt te zijn kan uitlezen waar het probleem dan wel zijn oorzaak heeft.
heemskerk schreef: ↑21 mar 2017, 19:19
Het is formeel geen lampje maar een (miniscuul) LED-je.
Ik reken LED's voor dagelijks taalgebruik tot de lampjes , maar technisch gesproken heb je natuurlijk gelijk. Ik dacht dat als ik er twee omwissel ik zo weet of er één stuk is. Of gaat dat niet zo eenvoudig?
Het is de vraag of deze kapot is. Waarschijnlijk het meest efficient wanneer je een bezoekje regelt bij een bedrijf welke gespecialiseerd is in tachoreparatie (ff Googlen). Deze kunnen je tellerunit in een testmodus controleren op gebreken. De meesten bieden de mogelijkheid om 'm op te sturen en na eventuele reparatie/vervanging/ruil deze per post terug te ontvangen.
Zo weet je in ieder geval of het idd uitsluitend het LED-tje defect is of toch anders. Misschien, wanneer je met je bus er naar toe gaat i.p.v. het per post regelen, dat men wanneer het niet je tellerunit blijkt te zijn kan uitlezen waar het probleem dan wel zijn oorzaak heeft.
Zelfs als ik erheen rij en ter plaatse wil testen moet ik nog steeds wel de unit uitbouwen denk ik.
Welk motorstoringslampje zou defect moeten zijn? Jouw bus is van 2006 toch? Dan wordt een motorstoring alleen (soms) weergegeven dmv een knipperende voorgloeilamp. Zo niet, dan doet ie het bij mij ook niet. Ook nooit zien oplichten. Mijn bevinding: Er is geen motorstoringlamp (is er wel trouwens, maar niet geactiveerd) dus licht deze ook niet op bij op contact zetten.
Bovenstaande foto is van een t5 met B-serie motoren. Deze serie heeft een actieve MIL (Malfunction Indication Light, bij de A-serie motoren is deze functie niet actief.
Laatst gewijzigd door WouterW op 22 mar 2017, 00:04, 2 keer totaal gewijzigd.
heemskerk schreef: ↑21 mar 2017, 19:19
Het is formeel geen lampje maar een (miniscuul) LED-je.
Ik reken LED's voor dagelijks taalgebruik tot de lampjes , maar technisch gesproken heb je natuurlijk gelijk. Ik dacht dat als ik er twee omwissel ik zo weet of er één stuk is. Of gaat dat niet zo eenvoudig?
Het is de vraag of deze kapot is. Waarschijnlijk het meest efficient wanneer je een bezoekje regelt bij een bedrijf welke gespecialiseerd is in tachoreparatie (ff Googlen). Deze kunnen je tellerunit in een testmodus controleren op gebreken. De meesten bieden de mogelijkheid om 'm op te sturen en na eventuele reparatie/vervanging/ruil deze per post terug te ontvangen.
Zo weet je in ieder geval of het idd uitsluitend het LED-tje defect is of toch anders. Misschien, wanneer je met je bus er naar toe gaat i.p.v. het per post regelen, dat men wanneer het niet je tellerunit blijkt te zijn kan uitlezen waar het probleem dan wel zijn oorzaak heeft.
Zelfs als ik erheen rij en ter plaatse wil testen moet ik nog steeds wel de unit uitbouwen denk ik.
Licht is licht ;-)
Je kunt ze lastig omwisselen. Het zijn van die printledjes (microLEDs), heb je een serieus soldeerstationetje voor nodig om het volgens de regels der soldeerkunsten te doen.
Module verwisselen is een peulenschil: Verwijder (van te voren, voor je bezoek aan het reparatiebedrijf) het paneel bij de pedalen. Neem een zaklamp, schijn omhoog naar boven richting de onderzijde van de tellerunit. Je ziet een torx in de diepte. Dit is de enige waarmee de unit vast zit, je kunt 'm nu naar voren halen. Voorzichtig, zit nog aan de stekker (Siemensstekker), los klikken en je hebt 'm er uit. Zet de stuurverstelling even in de meest lage en uitgetrokken positie.
WouterW schreef: ↑21 mar 2017, 21:51
Welk motorstoringslampje zou defect moeten zijn? Jouw bus is van 2006 toch? Dan wordt een motorstoring alleen (soms) weergegeven dmv een knipperende voorgloeilamp. Zo niet, dan doet ie het bij mij ook niet. Ook nooit zien oplichten. Mijn bevinding: Er is geen motorstoringlamp (is er wel trouwens, maar niet geactiveerd) dus licht deze ook niet op bij op contact zetten.