Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Aan de achterkant leek mij nu het makkelijkst, ik heb beide opties even geprobeerd maar dit is mijn keuze voor nu. Het kan heel makkelijk weer anders als dit een minder goede keuze was.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vandaag de laatste dingetjes gedaan aan het interieur. De push locks gaven behoorlijk wat problemen, het opdikken van de slechts 9mm dikke klepjes/deurtjes wist ik van tevoren maar de push locks zelf gingen na montage niet makkelijk in en uit. Heel wat gestel en gepruts later de knopjes aan schroefdraad kant maar even een millimeter afgedraaid en toen ging het beter. Ik had beter naar mezelf moeten luisteren en niet voor die dingen moeten kiezen zoals ik in eerste instantie ook dacht en gewoon schuifjes of zo iets moeten plaatsen, dat had heel veel tijd gescheeld. Maar goed het zit.
meubeltjes klaar.jpg
push lock.jpg
knopjes.jpg
Het volgende wat ik ga doen is de stoel en bank weer verwijderen om de aansluiting tussen de houtenvloer en de cabine stoffering af te werken en waterdicht te maken zodat de anglomer geluidsisolatie onder de houten vloer geen vocht kan opzuigen. En als deze weg zijn gelijk de nieuwe asbak/bekerhouder plaatsen en kabels trekken voor de tweede accu en dergelijke.

Het grootste probleem is nog wel de keuze van een hefdak, er is veel keus en kwaliteits/prijs verschil, dus ik ben daar nog niet over uit. Gelukkig heb ik geen haast en voor de zomervakantie gaan we zoals het nu lijkt gewoon weer met z'n vieren tent kamperen. De werkzaamheden liggen nu weer even een paar weken stil want ik moet voor mijn werk weer naar zee.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de kans om een bezoekje te brengen naar de kampeer en zelfbouw meeting?
Daar zijn wel een paar verschillende hefdaken te zien.
Misschien wel de moeite waard?

Groeten Peter
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Blue Star »

Hoi :wjw ' ers .

Jammer Walter dat mijn dak er dan niet inzit.
Kreeg juist gisteren een berichtgeving dat mijn dak geplant staat in de week van 14 / 20 mei.
Maar we kunnen altijd daarna een afspraak maken zodat je mijn dak kunt zien :yes

Gruß Fred
New Blue Star Bulli :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zoals het zich nu laat aanzien ben ik tijdens het zelfbouw weekend aan het werk dus dat gaat helaas niet. Ik heb intussen al wat daken gezien bij de diverse inbouwers in Steggerda, Heino en Grootegast dus ik weet al veel. Binnenkort eens langs in Lisserbroek, en bij Termeer in Helvoirt en zoals ik vandaag ontdekte bij een nieuwe speler in Stadskanaal. De rondreis is het mij meer dan waard want de daken van de grote spelers Reimo en Sca zijn prachtig maar erg aan de prijs en ik ben benieuwd of er ook iets te vinden is wat beduidend goedkoper is en van een vergelijkbare niveau. Als ik dan kies dan weet ik zeker waarvoor en ook dat ik de laatste ontwikkelingen heb gezien.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Onverwacht toch nog even thuis, dus klussen maar. Ik moest zoals eerder geschreven de houtenvloer nog waterdicht afwerken aan de cabine kant. Dus de bank en de stoel eruit en gelijk ook maar even draden naar boven getrokken voor de toekomstige verlichting en het dashboard gedemonteerd om de asbak/bekerhouder te ruilen voor de nieuwe. Ook de linkerkant verwijderd zodat ik de kabel van de startaccu naar de hh accu kan trekken zodra ik die heb.
cabine 5.jpg
cabine 2.jpg
cabine 6.jpg
Ik ben heel blij met het setje kunststof gereedschapjes om interieurdelen te verwijderen, ook het setje veeltands torx (ik weet niet hoe dit anders heet) is nodig om de gordels los te maken.
gereedschap 1.jpg
gereedschap 2.jpg
Wat wel raar is dat het lampje in de aansteker/asbak verlichting niet uit gaat, ook niet na een tijdje of als hij dicht is. Is dat normaal dat deze altijd brand? Ik ga deze vraag ook nog even stellen bij T5 vragen, ben benieuwd.
asbak lampje.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door heemskerk »

Die lange bits met veeltanden heet ook wel XZN dop of splain (Google maar eens). Ik heb even gekeken voor je: Bij mij (af fabriek) gaat het lampje in de sigarettenaansteker pas aan wanneer ik de verlichting (stads- & dimlicht) aanzet. Contact aan of uit heeft daar geen invloed op. Dit betreft uitsluitend het lampje, op de aansluiting zelf staat permanent 12V. Of het correct aangesloten zit kan je controleren door te zien of het lampje van de sigarettenplug mee-dimt met je overige dashboardverlichting (aan het dimwieltje draaien naast je lichtschakelaar).
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Heemskerk,

In mijn geval blijft het lampje branden zonder dat het licht aan staat of er zelfs maar een sleutel in het contact zit. Zover ik kan na gaan is de bus gewoon origineel. Testen met de dimmer van de dashboard verlichting ga ik morgen doen almede meten of er 12 volt op de aanstekeraansluiting blijft staan.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door heemskerk »

Wanneer het lampje van de sigarettenplug mee-dimt met de rest van de dashboardverlichting is in ieder geval duidelijk dat deze separaat van de 12V voeding op de aanstekerplug zelf is aangesloten. Misschien even controleren (meten) of de plus van de verlichting (illuminatie) en de plus van de plug zelf niet verwisselt zijn. Wanneer je dan een grootverbruiker zou aansluiten dan kan dat wel eens desastreuze gevolgen hebben voor het dimmertje / boordnetmodule/ verlichtingsschakelaar..
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Inderdaad, de stekkers zijn anders bedraad. De plussen van de verlichting in de asbak en de verbruiker zitten andersom zoals op de foto's te zien is. Er is dus echt verschil tussen de ene T5 en de andere qua (bouwjaar?) met betrekking tot de aansluitingen. Het afgeknipte stekkertje zat nog aan mijn nieuwe asbak/bekerhouder. Als ik de aansteker er in had gedrukt met de verlichting aan dan had dit inderdaad iets stuk kunnen maken.
asbak lampje 2.jpg
asbak lampje 3.jpg
Bedankt voor het meedenken,

Walter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door heemskerk »

;-)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Walda schreef: 25 apr 2017, 12:38Er is dus echt verschil tussen de ene T5 en de andere qua (bouwjaar?) met betrekking tot de aansluitingen.
Ja zeker,
sterker nog, in het zelfde bouwjaar kunnen er zelfs nog verschillen in bedradingskabelbomen zitten..
Denk aan het verschil tussen Transporter, Caravelle, Multivan etc.
Wel heeft dezelfde draadkleur, dezelfde functie..
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vorige week de keuzes gemaakt met betrekking tot de stroomvoorziening in de bus en de nodige bestellingen gedaan, en nu vandaag, veel spulletjes aangekomen, lang leve het internet.

Ik heb gekozen voor Optima accu’s, een bluetop DC 5,5 van 75Ah als hh accu onder de bestuurders stoel en een yellowtop R5,0 66Ah als nieuwe start accu. Als accu scheiding een Samplex BSW 160 dual en een Ctek mxs 7.0 lader voor als er walspanning is of onderhouds lading bij geen of weinig gebruik. Verder de nodige kabels, kabelogen en zekering houders en een Defa aansluiting voor de 230 volt walspanning. Ik heb voor het Samplex scheidings relais gekozen omdat deze geheel is ingegoten en een zeer robuuste indruk maakte, voor de werking doet hij het zelfde als andere merken. De start hulp/overbrugging sluit ik niet aan na eerdere, negatieve, berichten hier over gelezen te hebben op dit forum. Verder geen omvormer, uitlees units of zonnepanelen, dat kan altijd nog maar ik vind dat vooralsnog niet noodzakelijk. Om de labtop op te laden hebben eventueel een 12v lader met diverse uitgangs spanningen, de telefoons kunnen gewoon opgeladen worden via de USB aansluitingen, tijdens het rijden in het dashboard, of in het keukentje bij kamperen.

In mijn werk/gezins T5 DC heb ik ook zo’n Optima yellowtop als startaccu, ik ben daar zeer tevreden over, als ik soms de bus ergens i.v.m. mijn werk een maand in de vrieskou moet achterlaten en ik kom hem weer ophalen dan gaat de startmotor rond alsof hij even daarvoor nog heeft gereden, echt een super product deze accu’s.

Omdat ik een draaibaar bankje rechts heb kan ik daar dus geen tweede hh accu plaatsen maar ik denk dat de keus voor één hh accu in ons geval voldoende is voor wat licht, een waterpompje incidenteel en een Dometic cdf 26 compressor koelbox. Zouden we dagen willen vrij kamperen dan start ik de motor wel even een kwartiertje als het niet anders kan. Volgens mij kan daar geen zonnepaneel tegenop, kost een beetje diesel en maak herrie, maar ja, het laad wel als er geen paal met stopcontact is.

De plaat waar de startaccu op vast moet in een T5 heeft aan de achterkant een volledig omgezette rand om de accu vast te zetten, en omdat de Optima accu maar een gedeeltelijke uitsparing heeft, heb ik de plaat gedemonteerd en de omgezette rand links en rechts van de uitsparing in de Optima, weg geslepen. Ook heb ik een extra aanslag nokje voor het accu montagebeugeltje gemaakt zodat het geheel maximaal vast staat. Daarna al het blanke staal in de zinkprimer en zwarte lak.
accu vast 2.jpg
accu vast 1.jpg
Morgen de kabel trekken van de start accu naar de plek van de hh accu en kijken waar en hoe ik de Defa aansluiting het best en mooist kan plaatsen en het dashboard weer dicht zien te krijgen, zoals eerder gemeld, de asbak/bekerhouder zit weer en doet wat hij moet doen. Omdat alles nu heel toegankelijk was heb ik ook vuil verwijderd en de schakelkabels en het schakelmechanisme gesmeerd.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Mickel Moen »

Goede aankoop! :yes

Maar ja dat had je van mij wel verwacht denk ik. Interessant om een Yellow top als startaccu te nemen, maar waarom geen Redtop?. Niet dat de Yellow top niet kan, maar ik ben benieuwd naar je overwegingen.

Wat ook had gekund. Twee identieke Blue tops.
Voordeel is natuurlijk wel, dat je de ctek op de AGM stand kunt zetten. Ik neem aan, dat het relais ook bidirectioneel is.

Veel succes met het inbouwen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Ziet er goed uit! Ik heb de Defa aan de achterzijde geplaatst onder het achterlicht. Ben benieuwd waar jij hem plaatst.

download/file.php?id=33129&mode=view
Plaats reactie