Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Odorfs [roest]projecten - geen projecten meer zie p15

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Odorfs projecten -balk gemonteerd-

Bericht door schnarf »

respect :toppie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door odorf »

Nog bedankt voor de reacties :yes

Druk bezig geweest ... plaatjes:

Ik zou stoppen bij de wielkast, maar die moet dan nog wel een beetje spatwaterdicht:
01_bijrijderz1.jpg
02_bijrijderz2.jpg


Dit onderkantje, achter de bumper, komt ook uit de donor.
Daar kon ik mooi het 'punten' of stipjes lassen of hoe je het wil noemen op oefenen.
03_punten1.jpg
04_punten2.jpg
Ging redelijk, maar oefening baart kunst ...

Ik had ooit het optimistische waanidee om de wielkast als één geheel met dit stuk vloer te plaatsen. :nuts
Yeah Right! Dat gaat niet Odorf, toch maar loshalen hoor!
05_vloervast.jpg
Laatst gewijzigd door odorf op 29 apr 2017, 23:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door odorf »

Dat moest losgehaald ... en ..
06_vloernaad.jpg
Daar zat wat verborgen roest ... die over een aantal jaren de nieuw geplaatste wielbakrand weer vrolijk op kan knabbelen.
07_vloernaad2.jpg
Net zoals achter de kit in de hoek van de wielkast.
08_vloernaad3.jpg
De bodembeschermingskit is op somminge plekken erg dik aangebracht. Prima op zich maar ik heb gemerkt dat hoe dikker de kit erop zit hoe makkelijker hij tot op de grondverf loslaat. Wees gewaarschuwd dus, de donor was tenslotte van 2003 dacht ik.
09_roesthoek.jpg
Maar goed, inmiddels is dat bruine allemaal gezandstraald en in de roestbeschermende primer.

Van het zijdeel moet nog wel wat overtollig materiaal af.
En ik moest nog uitvissen hoe ik dat deel ter hoogte van de C-stijl aan het chassis vastmaak.
10_zijdeel.jpg
Want ik wil eigenlijk hier in dit nisje de verbinding hebben.
11_zijdeel_zuilvoor.jpg
Waarom in dat nisje?
De wielkast bestaat daar uit 4 lagen plaatwerk; -binnenwielkast -verbinding met C-stijl -wielkast -en buitenplaatwerk.
Dit is allemaal op elkaar gepuntlast en zit bij de donor prima. Bij mijn bus is dat allemaal roestig.
Als ik al die lagen uit elkaar ga pellen krijg ik dat nooit meer zo strak op elkaar en zit ik binnen de kortste keren weer met ellende ...>
Laatst gewijzigd door odorf op 29 apr 2017, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door odorf »

> ... Daarom wil ik proberen zoveel mogelijk laswerk 'naar binnen' te halen waar naden niet gevoelig zijn voor vocht enzo.
Maar de constructieve sterkte van de zuil van de C-stijl wil ik ook niet aantasten.
En ik moet er nog wel bij kunnen met de lastoorts.

Daarom dus in dat nisje, en voorbij de vloer naar beneden las ik verder op de stippellijn op onderstaand plaatje.
12_zijdeel_naadonder.jpg
Dat was eigenlijk de laatste grote puzzel.

Dit stukje wordt ook nog weggeslepen
13_zijdeel_naadzuil.jpg
(Hier zit dus normaal de sandwich van binnen en buitenspatbord op gepuntlast)

Jan moet dit maar even skippen en even doorlezen in het volgende stukje :yes

Want ik heb toch gewoon een gat gemaakt voor de walstroomaansluiting.
14_gat1.jpg
15_gat2.jpg
16_gat3.jpg
Precies zoals de oude ... gewoon omdat het kan. :knipoog
Laatst gewijzigd door odorf op 29 apr 2017, 23:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door odorf »

Toen heb ik de achterkant wat verder ondersteund, voor de zekerheid ...
Achteraf niet echt nodig, maar toch.

En de C-stijl er heel precies uitgeslepen.
17_cstijl1.jpg
Want ik wilde dat specifieke roestspookje ook in de kiem smoren.
18_cstijl2.jpg
Dit is de binnenkant van de C-stijl.

Ondertussen ook nog twee interessante objecten opgehaald bij de dealer;
19_wielkuip1.jpg
En meteen even droog gepast.
20_wielkuip2.jpg
Dat geeft dadelijk een hoop minder ellende in de wielkast.

En hier is de C-stijl binnenzijde verder afgeslepen.
21_cstijlinslijp.jpg
Dat haakje bovenaan heb ik er later ook nog afgehaald, dat was te lastig in te passen.

En ik werd ondertussen ook gek van mijn werkbank die steeds voller met gereedschap en spuitbussen kwam te liggen.
Ik had geen hout meer voorradig, maar wel een paar oude pallets ...
palletkast.jpg
Laatst gewijzigd door odorf op 30 apr 2017, 00:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door odorf »

Toen heb ik even zitten denken hoe ik -op het niet helemaal recht naar achter lopende deel met de V-knik- een mooie aftekenlijn kon maken.
En ook nog twee keer op dezelfde plek, op de donor en op mijn bus.

Ik kwam op deze constructie:
22_aftekenen1.jpg
Een stuk plastic met de doorsnede van het zijprofiel met de V, stift erin vast met Twraps en tekenen maar.
23_aftekenen2.jpg
24_aftekenen3.jpg
Toen vrij precies en op het gemakje de boel uitgeslepen.
En meteen PROEFPASSEN!
25_passen_naadCstijl.jpg
Het geheel moet nog iets naar voren ...
26_passen_buiten.jpg
En aan de bovenkant zit er nog wat in de weg ...

Maar het begint er al wat completer uit te zien:
27_passen_binnen.jpg
Laatst gewijzigd door odorf op 30 apr 2017, 00:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door odorf »

Na wat slijpwerk, erin, eruit, slijpwerk etc. waar ik uiteindelijk bijna een hele dag mee zoet was.
Kwamen we van hier:
26_passen_buiten2.jpg
Naar ... tadaa
28_passen_buiten.jpg
Strak erin.
Hier en daar moet er nog wat milimeterwerk aangepast worden.
Maar ik ben voorlopig al heel tevreden met dit resultaat. :nuts

Ondertussen is alles gestraald, zijn de kleefresten van het schuim aan de binnenkant eraf en kan hij -bijna- worden vastgelast.

Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10866
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door Pascal-141 »

:toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34191
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door Multivan Generation »

Hard bezig geweest Odorf :toppie

Bijna toe aan een weekendje ontspannen :knipoog

Die kunststof wielkuipen is mooi spul he?

Ga rustig verder en behoud je kwaliteit van werken :toppie

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2055
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door Mickel Moen »

Tjonge jonge Odorf.

Wat een klus..
Wat een begeestering...
Wat een werk....

Dat je nog tijd hebt om foto's te maken.

Diep respect :toppie

We zullen jullie wel missen op het weetjewel weekend, maar volgend jaar dus weer een als nieuwe bus. :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Mac
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door Mac »

Helemaal met Geert eens, wat een werk. :werkaanT4
Dit jaar het camper weekend niet kunnen halen, maar volgend jaar is het echt "zelfbouw" camper weekend.
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1176
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door brugseb »

Volg met stijgende verbazing en bewondering, vraag me af waar je ergens zult stoppen (Pascal heeft nog meer plaatwerk en door te zagen busjes staan hoor :bifun ).
Ik zie het tegelijk steeds minder zitten om zelf te gaan zoeken achter roest, als ik dit allemaal zie (leve de struisvogel)... Ik hoop dat mijn exemplaar nog in de Audi fabriek is gemaakt (eind '91) en misschien minder gevoelig is
Doe zo voort :toppie
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast-

Bericht door odorf »

@Peter,
Ben inmiddels wel toe aan een paar maanden diepe ontspanning,
maar goed, kaken op elkaar, en doorgaan.

Wielkuipen is idd wel 'mooi spul'.
En ik was eerlijk gezegd wel verbaasd dat het nog leverbaar was.

@Geert,
Dank voor je mooie woorden,

De foto's probeer ik sowieso te maken om later nog eens terug te kunnen zien
wat voor enorme klus ik me op de hals heb gehaald. :ie
Maar soms schiet het erbij in.

@Mac,
Ik bouw een beetje na, dat is eigenlijk alles :nuts

@Jan,
Yep, spuitwerk ga ik ook zelf doen, en dat liep al meteen helemaal in de soep. :ie

@Bart,
Ik ben nog niet rond, dus er zit nog wel wat werk aan te komen. Maar dat wordt weer vanaf volgend seizoen.
Voorlopig heb ik meer dan genoeg op de plank liggen.
En zoals ik het doe -alles volledig vervangen- is ook wel een erg enthousiaste (of krankzinnige) manier van roestplekjes bijwerken.
Er bestaan genoeg tussenwegen die ook goed zijn. En zolang het je niet stoort hoef je ook niet per se -op zoek- naar de roest.


De voortgang:
Het spuitwerk dat in de soep liep ...
Je hebt 2 componenten Epoxy primer. Dat zijn twee blikken (primer en verharder) die in een vaste verhouding 2:1 bij elkaar moeten en na roeren, even staan, daarna met de verfspuit opgespoten kunnen worden. Na korte tijd zet het het verhardingsproces in en heb je uiteindelijk een harde verflaag.
Tot zover de theorie.

Vorige week zondagavond heb ik de primer gespoten, maar maandag kwam ik erachter dat het hardingsproces maar ten dele heeft ingezet.
Het is stofdroog, maar als je met een vinger stevig drukt schuift de verflaag op.

Ik had helaas best wel aardig wat gespoten, binnenkanten en randen spatbord, schroefveer, en ... chassisbalken, draagarm en dwarsbalkjes. :ie
En al die verf gaat niet meer verder hard worden! Advies her en der ingewonnen, maar deze verflaag komt niet meer goed. Mogelijk verkeerde blikje verharder toegevoegd, mogelijk (restje verf) teveel lucht erbij, niet goed geroerd. De oorzaken zijn niet te achterhalen. Maakt ook weinig meer uit.
Het moet eraf.
Ik zal de woorden die toen zijn uitgesproken niet herhalen. Er vlogen ook wat stukken gereedschap door de ruimte.

Toen ben ik 4 volle avonden met thinner en schuurmatjes in de weer geweest om alles eraf te schrobben. Wat was ik blij met mijn koolstofmasker. :nuts
En toen met een vers blik opnieuw gestart. Dit begon na korte tijd al te 'curen' dus dat ging gelukkig wel goed. Chassisdelen met een zwarte 2K lak gespoten, had toen alleen nog een oud blikje groen en wilden niet opnieuw risico nemen. Inmiddels vers groen laten mengen.
(Allemaal geen foto's van)

Nog een gat voor de koelkastafvoer gezaagd:
mei16.jpg

Voordat ik de wielkast definitief kon plaatsen moest op de plek van de proplassen de lak weer weg.
En op die plekken is doorlasbare primer gespoten.
zij3.jpg
En toen kwam ik weer een nieuwe uitdaging tegen.
De nieuwere wielkast is HOGER. Natuurlijk! Ik had het al eens flauw gezien en niet meer aan gedacht.
Tot -schrik- de staande kast rust OP de wielkast.
Kast snel uitgepakt en naar binnen gesleurd.
mei18.jpg
Ja hoor, die staat compleet uit het lood
Mei17.jpg
Zucht, we gaan de kast maar aanpassen. Want een stuk uit de wielkast zagen vind ik een minder goed idee. :nuts

Maar dan nu de leukere berichten:
De zijkant vastzetten:

Ik ben begonnen met een koperen strip. Door het koper wordt de warmte beter verdeeld.
Je prikt niet tussen de naad met de lasdraad. en door het plaatje kunnen de beide delen beter worden uitgelijnd.
zij1.jpg
Laatst gewijzigd door odorf op 10 mei 2017, 17:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast GEPLAATST-

Bericht door odorf »

zij4.jpg
De pennetjes zijn Cleco's, een soort metalen klemplugjes die je er met een tangetje weer uit kunt halen.
Deze houden het koperen plaatje en beide delen op z'n plek.

Ik had aan de onderkant helaas toch iets teveel weggeslepen.
Naad iets te ruim geworden.
zij5.jpg
Eerste hechtlasjes:
zij6.jpg
Naad mag dus ook niet te krap, je leest het wel ... naad 1mm, maar ik dacht hoe strakker hoe beter.
Maar door de krimp kruipen dan de beide plaatdelen over elkaar. Ik heb een paar hechtlasjes open moeten slijpen en de naad ruimer gemaakt.
Dus als iemand zegt: je moet een ruimte van 1mm tussen plaatwerk aanhouden dan is dat zo :lach
zij7.jpg
En afgeslepen ziet dat er zo uit:
zij8.jpg
Laatst gewijzigd door odorf op 10 mei 2017, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2416
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Odorfs projecten -wielkast GEPLAATST-

Bericht door odorf »

zij9.jpg
Er zit een halve mm ofzo verschil tussen voor en achter, maar niets dat met een likje plamuur uiteindelijk niet op te lossen is.
Er waren op bovenstaande foto ook nog een paar gaatjes te zien, ontstaan waar de las bovenop het plaatwerk lag in plaats van erin.
Maar dit is ook al weer volgelast inmiddels.
zij10.jpg
Langzaamaan leer ik het geloof ik een beetje.

Onderhand ook het kruis eruit en de steunbalkjes eronder vandaan.
mei22.jpg
En pas nadat de buitenkant helemaal vastzat ben ik verder gegaan met de andere kanten zoals de binnenkant op de chassisbalk.
Hier kwam de dorpelsloper nog van pas.
mei19.jpg
Nu nog één stukje toevoegen, namelijk het laatste stukje vloer:
mei20.jpg
Maar ook dit onderdeel geeft zich niet zonder slag of stoot gewonnen:
Als ik hem precies aanleg op de wielkast kom ik 4 tot 5 mm te kort :bonk
mei21.jpg
Dan verplaatsen we de bultjes bij de wielkastaansluiting maar iets met een hamer.

Tot zover weer ...

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 10 mei 2017, 15:39, 4 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Plaats reactie