Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

krachtverlies

vragen over de T4
Plaats reactie
Harry2153
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2007, 19:09

krachtverlies

Bericht door Harry2153 »

Hallo mensen,

Ik heb een volkswagen transporter TDI, automaat. Machtig mooie auto, maar zodra ik naar mijn favoriete vakantiebestemming (Oostentijk) ga, laat hij zijn krachten in de bergen afweten. Diverse adviezen om evenzovele onderdelen te vervangen. Helaas ik blijf worstelen met het probleem.
Weten jullie raad of heeft iemand van jullie een soortgelijke ervaring en de mogelijke oplossing??
Laat mij het weten, want nu is het zoeken en zoeken en zoeken. Maar dit alles kost mij een hoop geld, dus PLEASE HELP ME
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Hoi Harry2153,

Je zal toch meer specificaties moeten vermelden,wat voor motor en wat is er al aan vervangen/gesleuteld,wordt anders wel lastig :groteogen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Als je alleen kracht in de bergen mist, dan kan je lmm op zijn. Kracht heb je hier verder in nederland niet echt nodig. (maar het is wel heel lekker hoor)

Laat anders eens een logje maken van je lmm, drukopbouw turbo en nog wat zaken, geheid dat je dan weet hoe en wat.

René
Gebruikersavatar
Jakob -466-
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:28
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door Jakob -466- »

Het kan ook zijn dat er een boutje uit de steun van de wastgate is losgelopen. Van de zomer ook gehad. Bergop geen vermogen. Na herstarten van de motor wel voldoende vermogen totdat je de PK 's gaat aanspreken. Dan hield het weer op. Uiteindelijk bleek er een boutje verdwenen te zijn uit de steun van de wastgate. (bovenop je turbohuis)

Gr, Jakob
Geniet van het leven, het duurt maar even!
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hallo,

Hoeft niet per se de motor te zijn.

Als het alleen in de lage versnelling zit dan zou het ook een deecte stator in de automaatbak kunnen zijn. Deze geeft bij een groot toerental verschil tussen pomp en turbinewiel een krachtvergroting (extra draaimoment). Deze stator zit in de koppelomvormer op een vrijloopkoppeling gemonteerd, d.w.z dat hij 1 kant op vrij kan draaien en de andere kant op vast staat. Als deze koppeling defect is dan slipt de stator en zal de krachtvergroting achterwege blijven. Het lijkt er dan op of de 1e versnelling weg is. Ook kan er dan een gierend, huilend geluid uit de bak komen door de ronddraaiende stator. Dit dan bij snel optrekken vanuit stilstand.

Bij hogere snelheden is er niets aan de hand omdat dan de krachtvergroting snel afneemt naar bijna nul tegen de topsnelheid aan (max. toerental).
De motor presteert dan zoals normaal ook het geval zou zijn.

Het lijkt dus net of de eerste versnelling weg is en je in de 2e wegrijdt.

het is maar een idee.

Groet,

T4Dick
Plaats reactie