Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppeling ontluchten
Koppeling ontluchten
Wat kan er aan de hand zijn? Bij koude motor zit het aangrijppunt zo laag dat volledig intrappen van de koppeling niet voldoende is om te ontkoppelen. In een versnelling zetten is dan dus niet mogelijk. Bij warme motor is er niets aan de hand .
Ik zocht het in een probleem met de hydraulische koppeling van mijn AAB 2.4D. Lucht, dacht ik.
Bij het ontluchten van de koppeling echter heb ik de werkcylinder bij het pedaal afgetapt en de cylinder bij de versnellingsbak. Hoe ik ook pomp met het pedaal, er komt geen nieuwe vloeistof terug in het systeem vanuit het (volle!) tankje.
Wie biedt raad?
Lars
Ik zocht het in een probleem met de hydraulische koppeling van mijn AAB 2.4D. Lucht, dacht ik.
Bij het ontluchten van de koppeling echter heb ik de werkcylinder bij het pedaal afgetapt en de cylinder bij de versnellingsbak. Hoe ik ook pomp met het pedaal, er komt geen nieuwe vloeistof terug in het systeem vanuit het (volle!) tankje.
Wie biedt raad?
Lars
De oude vervuilde vloeistof heb ik afgetapt via een aansluiting van de metalen leiding aan deze cylinder. Achteraf misschien niet zo handig...
Volgens de workshop manual moet er een ontluchtingsnippel op de hoofdcylinder bij 't pedaal zitten, maar die is er bij mij niet! Hoe krijg ik deze cylinder toch ontlucht?
Wie weet?
Groet,
L.
Volgens de workshop manual moet er een ontluchtingsnippel op de hoofdcylinder bij 't pedaal zitten, maar die is er bij mij niet! Hoe krijg ik deze cylinder toch ontlucht?
Wie weet?
Groet,
L.
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Niet alle modellen hebben zowel boven als onder een ontluchtingsnippel zitten.
Met z'n tweeen ontluchten is de enige optie.
Zorgen dat het rempotje voldoende gevuld is en blijven controleren als er voldoende in blijft zitten.
Pompen met het koppelingspedaal. Vervolgens koppelingspedaal intrappen en ingetrapt houden.
Tweede persoon ontluchtingsnippel op onderste cilinder ( bij de versnellingsbak ) losdraaien, totdat er remvloeistof uit loopt ( dit kan soms een paar slagen zijn ), als dit stopt nippel dichtdraaien.
Eerste persoon pedaal omhoog halen en weer pompen ( bvb 5 x ) . Nu pedaal weer intrappen en ingetrapt houden.
Tweede persoon nippel weer losdraaien tot er geen olie meer uit komt, nippel dicht en eerste persoon pedaal weer onhoog halen en pompen, enz enz enz
Dit herhalen totdat het pedaal weer goed aanvoelt.
Let op niveau in het potje.
Succes Chris
Met z'n tweeen ontluchten is de enige optie.
Zorgen dat het rempotje voldoende gevuld is en blijven controleren als er voldoende in blijft zitten.
Pompen met het koppelingspedaal. Vervolgens koppelingspedaal intrappen en ingetrapt houden.
Tweede persoon ontluchtingsnippel op onderste cilinder ( bij de versnellingsbak ) losdraaien, totdat er remvloeistof uit loopt ( dit kan soms een paar slagen zijn ), als dit stopt nippel dichtdraaien.
Eerste persoon pedaal omhoog halen en weer pompen ( bvb 5 x ) . Nu pedaal weer intrappen en ingetrapt houden.
Tweede persoon nippel weer losdraaien tot er geen olie meer uit komt, nippel dicht en eerste persoon pedaal weer onhoog halen en pompen, enz enz enz
Dit herhalen totdat het pedaal weer goed aanvoelt.
Let op niveau in het potje.
Succes Chris
Bedankt voor deze procedure, Chris. Maar laat je de boel juist niet lééglopen op deze manier? Bij pompen blijft het vloeistofniveau in het reservoir op precies hetzelfde niveau.
Er zicht lijkt lucht te zitten in de hoofdcylynder aan 't pedaal, waardoor er niet of nauwelijks pompwerking is. Hoe geraak ik daar vanaf?
Dank,
L.
Er zicht lijkt lucht te zitten in de hoofdcylynder aan 't pedaal, waardoor er niet of nauwelijks pompwerking is. Hoe geraak ik daar vanaf?
Dank,
L.
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Ontluchten doe je hoe raar het ook klink van boven naar beneden.
Als je het pedaal intrapt staat er normaal druk in de leiding naar de onderste cilinder. De olietoevoer van remvloeistof naar de cilinder bij de pedalen wordt dan afgesneden.
Draai je nu de ontluchtingsnippel los zal de druk in de leiding vervloeien, de diafragma veren van de drukplaat duwt de cilinder terug. Er kan dus nooit lucht in het systeem komen.
Als je dit vaak genoeg herhaalt was de lucht eruit moeten gaan.
Chris
Als je het pedaal intrapt staat er normaal druk in de leiding naar de onderste cilinder. De olietoevoer van remvloeistof naar de cilinder bij de pedalen wordt dan afgesneden.
Draai je nu de ontluchtingsnippel los zal de druk in de leiding vervloeien, de diafragma veren van de drukplaat duwt de cilinder terug. Er kan dus nooit lucht in het systeem komen.
Als je dit vaak genoeg herhaalt was de lucht eruit moeten gaan.
Chris
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Als je het pedaal intrapt zet je druk op het syteem en daarbij wordt een klein beetje vloeistof uit het reservoir in het systeem gebracht.
Als je het pedaal los laat laat je de druk weer van het systeem en stoomt die gebruikte vloeistof weer terug naar het reservoir, vandaar dat bij pompen het niveau niet lager wordt (tenzij er ergens iets lekt)
De procedure die genoemd is is de juiste (tevens voor remmen zonder ABS te gebruiken)
Aangezien je tijdens de procedure zorgt dat het reservoir niet leeg raakt ververs je de vloeistof en ontlucht je meteen.
Leeglopen doet een rem/koppelingssysteem niet zo snel, het zijn heel dunne leidingen en kleine gaatjes waar de vloeistof doorheen moet, dat stroomt niet zo snel als je er geen druk op zet.
Als je het pedaal los laat laat je de druk weer van het systeem en stoomt die gebruikte vloeistof weer terug naar het reservoir, vandaar dat bij pompen het niveau niet lager wordt (tenzij er ergens iets lekt)
De procedure die genoemd is is de juiste (tevens voor remmen zonder ABS te gebruiken)
Aangezien je tijdens de procedure zorgt dat het reservoir niet leeg raakt ververs je de vloeistof en ontlucht je meteen.
Leeglopen doet een rem/koppelingssysteem niet zo snel, het zijn heel dunne leidingen en kleine gaatjes waar de vloeistof doorheen moet, dat stroomt niet zo snel als je er geen druk op zet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Zorg er ook voor dat het reservoir voldoende vol blijft.
Er blijft altijd wat vloeistof in de vulopening staan zodat het lijkt dat het niveau niet zakt.
Je moet het volgieten tot het net niet overloopt en dan ontluchten, je zal zien dat het dan wel zakt.
Volgens mij ben je nu gewoon lucht in het systeem aan het pompen.
Dat deed ik de eerste maal namelijk ook
Bij mijn ACV zit er ook geen nippel op de pomp aan het pedaal, ook niet op de nieuwe die ik gemonteerd heb.
Er zit wel een nippel op de leiding vlak naast het remvloeistofreservoir en één onder aan de bak.
Er blijft altijd wat vloeistof in de vulopening staan zodat het lijkt dat het niveau niet zakt.
Je moet het volgieten tot het net niet overloopt en dan ontluchten, je zal zien dat het dan wel zakt.
Volgens mij ben je nu gewoon lucht in het systeem aan het pompen.
Dat deed ik de eerste maal namelijk ook
Bij mijn ACV zit er ook geen nippel op de pomp aan het pedaal, ook niet op de nieuwe die ik gemonteerd heb.
Er zit wel een nippel op de leiding vlak naast het remvloeistofreservoir en één onder aan de bak.
RON