Otzie, kun je t nog eens uitleggen...? begrijp er nix van.
JB
ik ga het proberen, in jip en janneke taal uit te leggen.
99% van alle transporter busjes wordt zakelijk gereden,
meestal in de uitvoering van transporter of multivan en een enkele als kombi/schuttle,
de kombi (in duitsland noemen ze deze uitvoering schuttle)
deze 99% van de busjes is "geboren" als bedrijfsbus, dus deze bus heeft als eerste eigenaar een bedrijf gehad,
die hier mee aan het rondtuffen is geweest, bijvoorbeeld een klusbus van een loodgieter.
bij aanschaf heeft hij geen bpm betaald (dus luxebelasting) omdat deze zakelijk werd ingezet
deze busjes zijn te herkennen aan een "bedrijfskenteken"
(kijk maar eens rond... dan valt het op dat ze andere letterreeksen hebben dan "personenauto's"
die overige 1% zijn kombi uitvoeringen of fabriekscampers, dus waaronder zo'n mooie california ,
deze is zo extreem duur omdat het een hele luxe bus is, waar bij nieuwprijs ook de volle roeffel bpm op betaald dient te worden
(zoals op elke personenauto in nederland)
ook op het kentekenbewijs staat, hoe deze bus in nederland geregistreerd is, als mpv/personenwagen of als bedrijfswagen
kijk bijvoorbeeld op ovi.rdw.nl om je kenteken te bekijken
voorbeeldje:
als je dus ervoor zorgt dat je een personenauto lees MPV koopt op papier, ipv een bedrijfsbus,
zie zien er voor het oog ongeveer hetzelfde uit, alleen voor de belastingdienst niet
een camper is altijd een personenauto, dus wanneer je een bus ombouwd welke op papier al personenauto is,
hoef je alleen naar de rdw om deze om te keuren naar camper, volgens mij waren wij 60.- kwijt aan de keuring
otzie