Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verkeerde brandstof getankt?!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Verkeerde brandstof getankt?!

Bericht door hendrikus »

Ik heb vanmorgen met mn slaperige kop een paar liter euro95 getankt, gaat om iets van een liter of 7/8. Aangezien ik niet helemaal wist wat te doen, heb ik er daarna gewoon diesel in gegooid en ben ik naar mn werk gegaan wat ongeveer een km verderop is.

Maar wat nu. Kan ik toch beter de tank leeg halen of kan die paar liter geen kwaad?? Iemand tips of oplossingen?

Gaat om een T4 2.5TDI bj 1999
T4 2.5TDI 88pk 1999
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Bericht door Paulus »

Gewoon aftanken en doorrijden,kan geen kwaad,is maar een kleine hoeveelheid.



Gr,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

het zal wat harder roken als normaal. maar als de tank leeg is wel oplette :happy
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

heb al meerdere reacties gehoord en allemaal dezelfde inderdaad. Gewoon tank vol en rijden en een paar keer extra tanken om te verdunnen.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Gewoon aftanken met diesel en verder gewoon doorrijden zoals je altijd doet.

Een klein deel benzine kan geen kwaad voor een diesel motor, probeer wel onder de pakweg 20% te blijven, anders gaat ie merkbaar minder presteren.

Als het ECHT goed vriest is het zelfs aan te raden om benzine bij te mengen (of aparte toevoeging in je tank erbij te gooien). De nederlandse diesel is doorgaans maar vorstveilig tot ergens rond de -15. Bijmengen van 10-20% benzine geeft dan extra bescherming tegen vlokvorming.

Ik heb het meegemaakt toen ik nog bij de landrover dealer werkte, was 's nachts tegen de -20 geweest en ik had er zelf gelukkig geen last van gehad, was gewoon op het werk gekomen. Daar kregen we telefoontje na telefoontje van klanten met vlokvorming in de diesel.... en daar zijn we met twee man een dag mee zoet geweest.... verfbranderfohn mee en jerrycan benzine en klanten langs om de motor weer aan de praat te helpen. Heb mijn eigen auto toen bijgetankt met iets van 20 liter (op 90 liter inhoud) benzine en daar nooit negatieve effecten van gemerkt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Bericht door dukerider »

Bij een TDI mogen er geen toevoegingen gebeuren bij de brandstof.
Geen benzine of andere additieven.
De diesel die je tegenwoordig tankt een de pomp is in de winter goed tot -15, maar elke VW diesel heeft een soort van verwarming op de dieselfilter en met deze erbij kan probleemloos rijden tot temperaturen van -25.

Maar volgens mij kan het geen kwaad dat er een liter of 10 bezine in een volle tank diesel van 80 L zit.
RON
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Verkeerde brandstof getankt?!

Bericht door frank884 »

hendrikus schreef:Ik heb vanmorgen met mn slaperige kop een paar liter euro95 getankt, gaat om iets van een liter of 7/8. Aangezien ik niet helemaal wist wat te doen, heb ik er daarna gewoon diesel in gegooid en ben ik naar mn werk gegaan wat ongeveer een km verderop is.

Maar wat nu. Kan ik toch beter de tank leeg halen of kan die paar liter geen kwaad?? Iemand tips of oplossingen?

Gaat om een T4 2.5TDI bj 1999
10% diesel bij koud weer werdt vroeger vaker gedaan, maar de moderne dieselmotoren zijn gevoeliger als de oude, ik zou als het maar 10% is er mee
rijden, en de motor alleen maar licht belasten, en regelmatig bijtanken zodat het percentage benzine omlaag gaat.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

dukerider schreef:Bij een TDI mogen er geen toevoegingen gebeuren bij de brandstof.
Geen benzine of andere additieven.
De diesel die je tegenwoordig tankt een de pomp is in de winter goed tot -15, maar elke VW diesel heeft een soort van verwarming op de dieselfilter en met deze erbij kan probleemloos rijden tot temperaturen van -25.

Maar volgens mij kan het geen kwaad dat er een liter of 10 bezine in een volle tank diesel van 80 L zit.
Ik reed destijds toch echt TDI..... bovendien werkt je dieselfilterverwarming pas als je motor op temperatuur is en dus je diesel warm retour naar het filter gaat...... voor die tijd (stilstand 'snachts en koudloop) kan je pomp/verstuiverleidingen/verstuiver nog steeds verstoppen door vlokvorming....

Dat VW roept dat er niets aan de diesel toegevoegd mag worden....garantie indekking...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Bericht door dukerider »

Het schijnt dat de injectiepompen er niet tegenkunnen wegens te weinig smering.
De Pompverstuivers zijn al helemaal als de dood voor additieven :bonk

Ik heb het zelf nog niet nodig gehad sinds ik TDI rijdt :happy
En de mijne hebben ook al koude voeten gehad hoor, een weekje op skivakantie stilstaan met 30cm sneeuw op het dak geen enkel probleem bij het starten.
Dat was vroeger nog wel eens anders bij een gewoon dieseltje :winter
RON
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

dukerider schreef:Het schijnt dat de injectiepompen er niet tegenkunnen wegens te weinig smering.
De Pompverstuivers zijn al helemaal als de dood voor additieven :bonk

Ik heb het zelf nog niet nodig gehad sinds ik TDI rijdt :happy
En de mijne hebben ook al koude voeten gehad hoor, een weekje op skivakantie stilstaan met 30cm sneeuw op het dak geen enkel probleem bij het starten.
Dat was vroeger nog wel eens anders bij een gewoon dieseltje :winter
Hoe moderner de moter hoe gevoeliger het allemaal is,....
wat dat betreft kun je beter een 1.9 TD Hebben als een T5 met pompverstuivers.
Dit ook mbt andere (bio) brandstoffen tanken.
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Toevoegingen

Bericht door willem451 »

Hier in Zweden word wel toegevoegd volgens mij een soort kerosine ook bij de TDI typen op de fles staat ook voor alle types diesel motoren. Had veel problemen met vlokken bij -30. Was een gewone 2,4l en na toevoegen van 2 flesjes geloof goed voor 200 l diesel was het probleem eigenlijk over.
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Bericht door Charles 1065 »

Een weekje of 2 terug is er ook een melding geweest van iemand die ook benzine had getankt en er problemen mee heeft gehad.....!!!! Wil je niet bang maken en weet ook niet hoeveel hij had getankt maar doe er je voordeel mee!
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Ik heb 't gisteren gehad in mijn Golfje TDI :muur :muur en kwam er gelukkig bij de pomp al achter dus niet eens de motor gestart en gelijk de ANWB gebeld.
De mevrouw aan de telefoon riep gelijk niet starten en ook niet het contact aan we komen u helpen!!
Afijn uurtje later is de 50 liter er weer uitgehaald en kon er weer diesel in.
De meneer van de ANWB vertelde me dat zelfs een heel klein beetje niet slecht is voor je motor maar wel voor de brandstofpomp, die werkt met zoveel druk en moet altijd gesmeerd worden dus mag die nooit iets anders hebben dan diesel.

Ik weer thuis met een enorm gevoel van: "wat ben ik toch een $%#@#$"

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

Charles 1065 schreef:Een weekje of 2 terug is er ook een melding geweest van iemand die ook benzine had getankt en er problemen mee heeft gehad.....!!!! Wil je niet bang maken en weet ook niet hoeveel hij had getankt maar doe er je voordeel mee!
Ik heb al ff gespeurd via de ''zoek'' functie, maar ik kon zo snel niks vinden. En ik heb maar iets van 7 liter op 70liter diesel, dus denk dat het wel meevalt. Heb inmiddels trouwens al weer bijna 100km gereden, dus zal vandaag of morgen nog een keer gaan tanken om nog verder te verdunnen
T4 2.5TDI 88pk 1999
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Bericht door Rico »

Ik ben zeker geen expert, maar dit is wat ik er van weet:

De klassieke TDI's van VW werken volgens hetzelfde principe als vrachtwagens. Dus een vrij robuuste inspuitpomp en vrij standaard injectoren. Bij vrachtwagens werd vroeger ook benzine toegevoegd in de winter, tot 20%. Bij onze T4-TDI's zal dat geen echte problemen opleveren. Anders is het bij pompverstuivers en commonrail-diesels. Die stellen zulke hoge eisen aan de brandstofeigenschappen (o.a. de smerende werking ervan) dat zelfs alleen maar starten na per ongeluk wat benzine tanken al funest kan zijn.

Veel vrachtwagens rijden nu ook vaak met commonrail diesels. Ook die zullen dus problemen hebben met toegevoegde benzine.

Ik las in één van de reacties dat in Zweden kerosine wordt toegevoegd aan de diesel. Dat zou best eens kunnen, maar kerosine zit dichter tegen dieselolie aan dan tegen benzine (het team van Ginaf heeft bij de Dakar-rally ook weleens kerosine getankt bij gebrek aan dieselolie).

Rico
Plaats reactie