Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tegendruk wel of niet doen.

vragen over de T5
Plaats reactie
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Tegendruk wel of niet doen.

Bericht door ronald tdi »

Hey mede forumers

Ik kreeg te horen dat een TURBOdiesel zo weinig mogelijk tegendruk moet hebben in zijn uitlaat.
De turbo zal hier door beter presteren omdat deze eerder kan reageren en verbruik zal dus ook lager worden.
Dit is al mogelijk door de laatste demper weg te halen.

De hamvraag
Klopt dit?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tegendruk wel of niet doen.

Bericht door heemskerk »

Ronald,

De grootste obstructie is je zwartepietenfilter. Die demper(s) bij de T5 zit bijna niets in. Naar mijn bescheiden mening is het verschil door het weglaten van de demper(s) niet eens merkbaar in prestatie.

Hypothetisch: Door alle dempers en het roetfilter te verwijderen zal de tegendruk wat afnemen waardoor in theorie de turbo sneller opspoelt maarr... diezelfde turbo wordt afgetopt (in druk) door het management dmv de verstelling.

Wil je je kinderen nóg sneller op school hebben? Laat dan wat aan de karakteristiek (begrenzingen) van de software-instelling doen, dat levert wel merkbaar resultaat op en kost je hetzelfde (of minder) dan een vervangende pijp (of meerdere pijpen).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tegendruk wel of niet doen.

Bericht door Multivan Generation »

heemskerk schreef: 30 sep 2017, 19:47 Ronald,

De grootste obstructie is je zwartepietenfilter. Die demper(s) bij de T5 zit bijna niets in. Naar mijn bescheiden mening is het verschil door het weglaten van de demper(s) niet eens merkbaar in prestatie.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel zat er niet in nee :gekte
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 271
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Tegendruk wel of niet doen.

Bericht door Ralph Bakker »

Helemaal waar Heemskerk,

En daarbij is minder tegendruk ook een minder hogere EGT als gevolg.

Ik zou echt van je dempers af blijven ivm rare resonantie of extra geluid.
En vroeger zou ik zeggen die DPF eraf, maar nu heb ik zelf ook kinderen en zie ik ook graag een gezondere wereld voor ze.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Tegendruk wel of niet doen.

Bericht door ronald tdi »

Bedankt voor je snele reactie.

De bus is ge chipt.
Ik zag een bus met een dubbele uitlaat en vond dat best mooi uitzien en het er over hebden kwam dit naar boven.

Iemand kan zoiets voor me maken en dei ook laat die demper er gelijk weg dat reageerd je turbo ook sneller.
Ik vind het geluid ook heel mooi moet ik bekennen.

Bijkomst is de eventuele brandstof besparing snelheid vind ik niet belangrijk.

Waar het mij om gaat kan je de demper zomaar weglaten en welke gevolgen kan het hebben.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 271
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Tegendruk wel of niet doen.

Bericht door Ralph Bakker »

Dag Ronald,

Als ik het zo ondertussen begrijp is je bus al DPF vrij en gechipt?

Zo ja, laat je uitlaatsysteem zo. De wagen is in principe hierop afgesteld.

Het scenario is dat je een andere open demper neemt. (vaak meer geluid), je chip op aanpast. Eerdere spool-up is mogelijk maar heeft als gevolg dat je vliegwiel dit niet fijn vindt als je in lagere toerentallen rijdt en belastender is voor je aandrijflijn.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tegendruk wel of niet doen.

Bericht door heemskerk »

Ralph Bakker schreef: 30 sep 2017, 19:54 Helemaal waar Heemskerk,

En daarbij is minder tegendruk ook een minder hogere EGT als gevolg.

Ik zou echt van je dempers af blijven ivm rare resonantie of extra geluid.
En vroeger zou ik zeggen die DPF eraf, maar nu heb ik zelf ook kinderen en zie ik ook graag een gezondere wereld voor ze.
Precies ;-) Ik vind het gefilterde luchtje wel een stuk beter dan dat die ongefilterde meuk, al vind ik de onverbrande diesel ( bij het tanken) wel weer erg lekker..

Wanneer ik verbrande diesel wil snuiven ga ik wel naar een oltimershow/fancy-fair.. :knipoog
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tegendruk wel of niet doen.

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef: 30 sep 2017, 19:53
heemskerk schreef: 30 sep 2017, 19:47 Ronald,

De grootste obstructie is je zwartepietenfilter. Die demper(s) bij de T5 zit bijna niets in. Naar mijn bescheiden mening is het verschil door het weglaten van de demper(s) niet eens merkbaar in prestatie.

Veel zat er niet in nee :gekte
Gesus! da's idd niet veel! Echt iets voor jou om 'm te scalperen.. :knipoog
Plaats reactie