Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor loopt rauwer

vragen over de T4
Plaats reactie
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

motor loopt rauwer

Bericht door Dick B »

Beste weetjewellers,
Dit gaat over een t4 2.5 tdi, 102 pk, bwjr. 1997, km stand 278000.
Vandaag is de auto APK (goed-)gekeurd. Echter, direct bij het wegrijden bij de garage vond ik dat de motor een ander geluid maakte. Het geluid is moeilijk te omschrijven, zwaarder geluid, leek minder soepel te lopen bij het optrekken. Ik merkte het al voor ik het terrein van het bedrijf af was. Zodoende de eigenaar/monteurs mening nog even gevraagd. Hij heeft onder de kap gekeken en geluisterd en kon zo gauw niets bijzonders zien en/of horen, Ik ben toch weg gegaan met de auto. Ik heb meteen een proefritje gemaakt, ook een stukje snelweg. Het brommende, rauwe geluid bleef ik horen. Ik kan niet merken dat ik minder vermogen heb. Het was te druk op de snelweg om voluit te kunnen rijden, maar op een gegeven moment kon ik toch een kort stukje , zonder problemen doortrekken naar de 150 km/u. (De top ligt bij de 165-170, maar om dat te bereiken had ik geen ruimte)
Er is een andere motorbeschermplaat onder gekomen met ander dan origineel isolatiemateriaal. Dus eigenlijk zoek ik het daarbij, maar kan een andere plaat zo’n verschil maken in geluid en er voor zorgen dat ik meer geluid in de cabine waarneem of moet ik het ergens anders in zoeken.
Uiteraard is de roetmeting gedaan. Een maand geleden was tijdens mijn vakantie in Frankrijk de spanrol van de multiriem vervangen, dus ook de riem. Deze was op de terugweg veel lawaai gaan maken. Het bleek dat deze niet recht op de rollen lag. Deze is dus nu goed gelegd.
Kan het zijn dat door één van de genoemde werkzaamheden iets veranderd is waardoor de motor anders loopt. Of kan een nieuwe beschermplaat zoveel verschil in geluid kunnen maken.
Ik moet morgen een retourtje vanaf ongeveer Zwolle naar Halen (België) rijden, zou dat een risico met zich meebrengen ? Zou het kunnen dat de distributieriem een tandje is versprongen (is vorig jaar vernieuwd) of geeft dat andere symptomen. En zo ja is het dan risicovol om 500 km. te gaan rijden ?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Snautzer »

Hebben ze hem na de werkzaamheden ook weer op tijd gezet?
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Dick B »

Op tijd zetten na het goed leggen van de multiriem ? Na het vervangen van de distributieriem vorig jaar uiteraard wel. De motor liep perfect. En eigenlijk qua vermogen nu ook wel, maar het lijkt met meer lawaai, het kenmerkende 5 cilindergeluid (ik denk dat iedere 2.5 tdi rijder weer wat ik bedoel) hoor en voel ik nauwelijks meer..
jordydereus

Re: motor loopt rauwer

Bericht door jordydereus »

Denk combinatie.

Na flink roet meten kan hij anders lopen.
En de beschermplaat kan ook veel uitmaken


Maar roeten ze jouw bus dan nog?

Tegenwoordig meestal pas bij twijfel.
En niet meer dan 2500 toeren...

Mijn bus doen ze nooit roeten
Slaat ook nergens op...
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Dick B »

Ik ben er gewoon van uit gegaan dat er een roetmeting heeft plaats gevonden.
Maar mijn vraag, stel dat die distributie iets is versprongen kan het dan kwaad dat ik er nog een 500 km. mee ga rijden ..
jordydereus

Re: motor loopt rauwer

Bericht door jordydereus »

Start hij slecht koud?

Zo nee . Dan is je distributie niet versprongen.

Olie gepeild?
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Dick B »

Start zoals gewoonlijk bij het eerste tikje, Ik heb de olie niet gepijld, de auto heeft net een beurtje cq oliewissel gehad.
jordydereus

Re: motor loopt rauwer

Bericht door jordydereus »

Dat zegt niks.
Ff peilen.

Alles oke?
Lekker naar belgie rijden...
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Dick B »

net al even gepeild, maar de auto staat schuin voorover op de oprit. Ik peil nu iets boven max.
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: motor loopt rauwer

Bericht door ladanivabelgium »

Had ik laatst ook. Bleek een spanrol van de pompriem los te staan
'99 T4 2.5 TDI
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Dick B »

Bedoel je daarmee de spanrol van de distributieriem ? Ik heb niet veel kennis van autotechniek, maar zit ik verkeerd als ik veronderstel dat de multiriem niet van invloed is op het wel of niet goed lopen van de motor ? Dus daarom veronderstel ik dat je de distributieriem bedoeld. Die distributieset zit er net een jaar op. Hoe kan het dat ik de auto goed lopend bij de garage neer zet en een dag later, na de apk en een kleine beurt slecht lopend terug krijg.
In ieder geval een ieder die reageerde bedankt..
(ik ben vandaag op en neer Halen België geweest. Volgens mij merk ik niets aan de auto wat vermogen betreft, maar het rauwe lopen is niet fijn. Bij stationair dreunt het door de auto en bij het optrekken maakt hij ook lawaai. Ik kan het heel moeilijk omschrijven... Zoals een 2-takt bromfiets vroeg wel eens "viertakte".. Te veel brandstof ?? Of één cilinder die niet mee komt ??

gr. Dick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Multivan Generation »

Als je de multiriem verdenkt, dan haal je die er even af en gaat een rondje rijden.
Is het geluid dan weg, dan werd het veroorzaakt door de multiriem of iets wat daardoor aangedreven wordt.
Je hebt dan tijdelijk even geen stuurbekrachtiging, dynamo en airco, maar om te testen kan dit wel even.

Rauw klinken kan ook komen door een trillingsdemper op de krukas waar scheuren in zitten.
Dan kan alleen beoordeeld worden als deze er afgehaald wordt, omdat veelal de scheuren aan de motorzijde zitten, en niet aan de zichtzijde.
Dit scheuren kan altijd gebeuren.

Even om je nog wat uit te leggen.
Als je met je gezicht naar de motor kijkt, dan zitten er links 2 riemen, namelijk de distributieriem onder een kap dichtbij de motor, en meer naar de buitenzijde de multiriem.
Aan de rechterzijde(bestuurderszijde van de motor) zit er een brandstofriem met spanrol en omlooprol.
Een onjuiste brandstofpomp timing kan ook rauw lopen veroorzaken.

Groeten Peter
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Dick B »

Oké, Peter, heel duidelijk, bedankt voor je uitleg.
gr. Dick
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: motor loopt rauwer

Bericht door Dick B »

Vandaag bij de garage de oorzaak ontdekt: De "nieuwe" bodembeschermplaats was van een ander model dan er af kwam. Deze zat klem tegen de versnellingsbak.. De oude plaat maar weer bevestigd.. motor loopt weer mooi rustig..
Allen bedankt voor de reacties.. gr. Dick
jordydereus

Re: motor loopt rauwer

Bericht door jordydereus »

Mooi. Bedankt voor de feedback
Plaats reactie