Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR-klep en katalysator verwijderen.

vragen over de T4
Plaats reactie
jelletje5
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2017, 12:39

EGR-klep en katalysator verwijderen.

Bericht door jelletje5 »

Vele van jullie zouden hier vast wel een antwoord op hebben. Mijn bus is nog standaard (2,5 TDI 102pk), alleen ik weet dat het hele milieu gedoe erg belastend is voor de motor. Ik zou graag de egr af willen ''doppen'' en de kat vervangen voor een betere flow.
Wat zijn de voor- en nadelen van deze swap. Heeft het effect op de pk's, levensduur en het verbruik?

Groeten Jelle
T4 2.5 TDI ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3255
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: EGR-klep en katalysator verwijderen.

Bericht door J vd Pal »

Ik heb hetzelfde gedaan en hieronder mijn ervaringen:

Effect op PK's? Nauwelijks, bij hogere toerentallen is de ERG dicht dus daar geen verschil. Flow van de uitlaat zal iets verschil maken maar verwacht er niet teveel van.

Effect op rijgedrag? Doordat de turbo eerder op toeren is heb je van onderuit eerder meer trekkracht ter beschikking.

Effect op verbruik? Niets van gemerkt, theoretisch zal het verbruik iets lager kunnen worden omdat je eerder meer koppel ter beschikking hebt en dus eerder door kan schakelen.

Effect op levensduur? Doordat er geen zooi vanuit de EGR meer in de motor komt verwacht ik dat dit de levensduur van de motor ten goede komt. Of je dat gaat merken bij een motor die vele honderdduizenden km kan maken weet ik niet. Op tijd olie verversen, netjes warmrijden, op tijd filters vervangen enz speelt hierin ook een grote rol.

Groeten Jasper
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: EGR-klep en katalysator verwijderen.

Bericht door autocaravana »

ik weet dat het hele milieu gedoe erg belastend is voor de motor
Ik weet dat niet; ook nooit iets over gelezen. Wil je eigenlijk zeggen dat de 2.5TDI alleen maar zulke hoge kilometrages haalt dankzij het weghalen van EGR en katalysator? Ik moet zeggen dan de mijne na 360.000 km nog steeds probleemloos loopt en dat ik nooit iets aan de EGR heb laten veranderen en netjes mijn derde katalysator heb laten plaatsen.
Ik wil de omgeving met mijn oude diesel niet tot meer last zijn dan nodig is.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie