Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eps uitlaat roet erg

vragen over de T4
Plaats reactie
propje
Berichten: 296
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

eps uitlaat roet erg

Bericht door propje »

Hoi
Sinds 2 weken een rvs uitlaat van EPS eronder.
nu zie ik dat de hele achterkant van m,n bus onder de roetdeeltjes zit.
Iemand hier bekend mee.
het is een DTM met enkele uitlaat demper met een tussendemper ertussen.
bus is van 2003 gechipt van 102 naar 125pk.
ajuus Propje
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

Propje , dan steekt je eind-demper niet ver genoeg onder je bumper vandaan
waardoor de roet deeltjes op je auto slaan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou het wat technischer willen beschrijven waarvan ik denk wat er gebeurd.

Ongeveer de helft van de luchtstroom gaat onder de auto door en ongeveer de helft van de luchtstroom gaat over de auto.

De weg van de luchtstroom over de auto is een langere weg als die van de luchtstroom onder de auto door.
Hierdoor krijg je op het punt waar de 2 luchtstromen weer bij elkaar komen een soort van turbulentie, waardoor de luchtstroom wat terugslaat op de achterkant van de auto. Hierdoor wordt de achterkant van de auto vies.

Doordat jij nu met een einddemper/sierstuk met DTM-pijpen rondrijd, waarbij de achterste pijpen naar boven gericht zijn, zullen de uitlaatgassen en dus ook de roetdeeltjes in het gebied van de luchtturbulentie geblazen/gezogen worden, en hierdoor slaan er meer roetdeeltjes op de achterkant van de auto, als dat je zou hebben, als de uitlaatpijpen rechtdoor zouden wijzen of naar beneden gericht zouden zijn...

De luchtstroom die onder de auto doorgaat heeft een kortere weg te gaan en neemt de uitlaatgassen die uit naar beneden staande pijpen sneller mee naar verder achter de auto, waardoor ze minder terugslaan op de achterkant.

Doe hier je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
propje
Berichten: 296
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

foutje

Bericht door propje »

ik lees nu dat ik DTM heb genoemd.
Maar het type wat ik heb heet anders het is gewoon plat ovaal 80x140mm
Wat koos zegt zou kunnen kloppen de uitlaat komt onder een kwb vandaan.
En ik heb lwb.
Eerst ff verder lezen ik heb hem wel verlengd maar misschien is het te krap.
Zelf vond ik het mooi staan dat de uitlaat er niet te ver uitsteekt.
Nu is mijn vraag hoever steekt de demper bij jullie onder de bumper uit??
Dus een EPS.
Bij mijn bus zit hij nu 20mm terug dit zou een oorzaak kunnen zijn.
ajuus Propje
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat als je een verticale lijn neemt die vanaf het meest uitstekende gedeelte van de bumper loodrecht naar beneden loopt,
dat een uitlaat demper dan niet uit mag steken.

Misschien dat iemand die wat meer van het voertuig reglement weet, hier wat over kan vertellen?

Verder is het verschil tussen een KWB en LWB 40 cm wielbasis, en dus zul je in het middengebied daar een oplossing voor moeten kunnen vinden.. :knipoog

Kijk ook eens bij Henk-1 in het stukje over zijn eigen T4.. Daarin staan duidelijke foto's... Misschien kun je er wat mee?

http://www.weetjewel.com/onze_t4.htm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jerry 829
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2007, 22:10

Bericht door Jerry 829 »

propje,

ik heb hetzelfde probleem,ook recht naar achteruitstekende uitlaat.
en na een dag of twee zwarte roetdeeltjes op de achterzijde.
ik wist toen gelijk waarom de orginele uitlaat naar beneden uitmond!!
komt inderdaad door de luchtwerveling achter de auto.

gr jerry 829
propje
Berichten: 296
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Bericht door propje »

Jerry 829 schreef:propje,

ik heb hetzelfde probleem,ook recht naar achteruitstekende uitlaat.
en na een dag of twee zwarte roetdeeltjes op de achterzijde.
ik wist toen gelijk waarom de orginele uitlaat naar beneden uitmond!!
komt inderdaad door de luchtwerveling achter de auto.

gr jerry 829
nou dat staat dan weer fraai dit soort verhalen vindt je natuurlijk nooit op de site van EPS.
dus binnenkort te koop een volledig uitlaat systeem van EPS rvs.
ajuus Propje
ps:toch maar niet het geluid vindt ik nl. wel mooi.
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

Nou,hier dan ook een positief bericht over een EPS uitlaat...; Heb er zelf ook een EPS uitlaat onderliggen van voor tot achter en die uiltaat mondt uit in 2 keer een dubbele pijp. Mijn pijpjes steken ongeveer 2 cm onder mijn bumper uit en ik heb dus nooit zwarte rommel op mijn bus!

Wel worden de pijpjes zelf natuurlijk zwart van het roet, maar das een kwestie van bijhouden... :lach

Groeten,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

Ik heb twee dubbele DTM pijpen er onder maar niet van EPS deze steken +/- tien cm onder de bumper vandaan maar niet voorbij de trekhaak en ik heb de massel dat de bus zwart is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Niels

Is je tubetje al op??? :gekte

Enne hoe staat het met je gasdrukveren op de motorkap en je andere plannen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kor425
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 aug 2007, 17:42
Locatie: Emmerich

Bericht door kor425 »

heb ook zwarte bus oftewel eigenlijk istie wit maar hij is altijd snel zwart, heb gewone uitlaat maar vindt ook roet. :muur
T400000undweiter.
Kor425
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

He Peter,

Heb net een huis gekocht, dus plannen met het busje staan ff op een laag pitje.
Eerst maar es het huis af. Nog even, en de bus staat voortaan binnen...yess!!... :jumpklap

Heb er trouwens wel mooie wielkasten in laten timmeren en daarna zelf netjes bekleed met tapijt.

Groeten,

Niels 949
T4 102 PK uit 2003
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door carl »

Heb zelf ook eps wel dubbel DTM heb ook wel wat roet geef niet mag ik hem 2 keer per week wassen :lach


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:klappen :klappen :klappen
Groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb een aangepaste einddemper met 2 rechte pijpen naar achter toe. Dat gehaal steekt niet achter de bumper uit,maar zit ongeveer gelijk.
Nog nooit last gehad van roet op de achterkant van de auto...
(De pijpen zelf roeten natuurlijk wel zwart , maar niet op de auto)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Hoi Propje

Is je egr afgedopt ?
Bij mij lag het roet letterlijk op de bumper en handgreep van de klep.
Na afdoppen geen roet meer.
Originele uitlaat, 111kW maar gaat even om het verschil....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie