Vroeger hadden we een T4,
en daarbij kon je prettige resultaten behalen als je het schakelsysteem periodiek smeerde.
Je kon daarmee ook de levensduur van de schakelbolletjes wat verlengen.
Ik heb daar toen een topic voor aangemaakt en dat is hier te vinden:
linkje
In dat topic had Mickel Moen ook de vraag gesteld of dit ook voor een T5 kon werken.
En hij had dit geplaatst: linkje
Vandaag kan ik daar nog iets aan toevoegen:
Hetgeen Geert heeft ingespoten, wees bij de kabels spaarzaam.
Als je te veel daar in spuit, dan kan het op je vloermat druppelen.
Hoeft niet, maar kan wel..
Maar er kan nog meer gedaan worden om het schakelgevoel bij een T5/T6 te verbeteren
We staan voor de motorruimte(Let op: Dit betreft een T5-GP met KUP 6-bak)
Vervolgens doen we dit:
met een dopje 7 en een rateltje(wel zo veilig) halen we de slangklem even los en leggen de slang van de interkoeler richting de EGR even aan de kant zodat we meer werkruimte hebben.
Daarna gaan we langs de ABS pomp naar beneden:
En dan kun je dit (heel dichtbij gehaald) zien..
Dit is dus de schakelgeleiding van de schakelkabels naar de roterende beweging op de bak..
Nadat je dus goed bekeken hebt hoe het werkt,
dan weet je wat je in kunt smeren:
Ik heb aan de hand van dit filmpje bepaald wanneer het systeem zo veel mogelijk naar voren zit, zodat je de achterzijde van het geheel het beste kunt smeren, en daar het beste bij komt, en voor de voorzijde geldt hetzelfde..
Diana heeft heel rustig en traag geschakeld om het zo duidelijk mogelijk qua beweging te kunnen zien.
https://www.youtube.com/watch?v=a4p5ln0ct3k
Misschien kunnen mensen hier hun voordeel mee doen.
En laat het even weten wat jullie ervaringen hier mee zijn.. altijd leuk
Gebruikte middelen:
Kroonoil Derailleurspray met PTFE
Superlube grease with PTFE
Groetjes Peter
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wil je je T5 lekkerder laten schakelen?
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Wil je je T5 lekkerder laten schakelen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wil je je T5 lekkerder laten schakelen?
Als je de intercoolerdarm loshaalt, even een doek over de inlaat leggen zodat er niets in kan vallen ;)
Re: Wil je je T5 lekkerder laten schakelen?
Weer uitermate duidelijk beschreven. Daar kan je een hoop lol van krijgen .
Re: Wil je je T5 lekkerder laten schakelen?
Hallo,
wil hier nog aan toe voegen om de olie in de versnellingsbak af en toe te laten vervangen. Bij mij had ik problemen met schakelen eerst de gaffel en kabels zoals in dit topic behandeld het schakelen ging wel soepeler maar hij bleef vaker vast zitten in de 3de versnelling. Op aan dringen van mij heeft de garage de versnellingsbak olie ververst. Dit was net dikke stroop. He bovengedeelte van de bak wordt gesmeerd door zogenaamde spatsmering. Bij zo'n dikke olie is hier geen sprake meer van. Mijn bus had toen 350000 km op de teller. Na de verversing schakelde hij weer fijn soepel zonder te haken nu inmiddels 360000km op de teller. Ik adviseer om de olie bij 200000 km te laten vervangen zo voorkom je denk ik problemen met de bak.
groet Theo
wil hier nog aan toe voegen om de olie in de versnellingsbak af en toe te laten vervangen. Bij mij had ik problemen met schakelen eerst de gaffel en kabels zoals in dit topic behandeld het schakelen ging wel soepeler maar hij bleef vaker vast zitten in de 3de versnelling. Op aan dringen van mij heeft de garage de versnellingsbak olie ververst. Dit was net dikke stroop. He bovengedeelte van de bak wordt gesmeerd door zogenaamde spatsmering. Bij zo'n dikke olie is hier geen sprake meer van. Mijn bus had toen 350000 km op de teller. Na de verversing schakelde hij weer fijn soepel zonder te haken nu inmiddels 360000km op de teller. Ik adviseer om de olie bij 200000 km te laten vervangen zo voorkom je denk ik problemen met de bak.
groet Theo