Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Caravelle Lwb grijs ombouwen naar Multivan geel kenteken
Caravelle Lwb grijs ombouwen naar Multivan geel kenteken
Hallo,
wij rijden al geruime tijd in een dubbele cabine caravelle ('98) verlengd,
maar zijn nu aan het kijken om hier (weer) een geel kenteken van te maken, het liefst met een multivan stoelen opstelling.
Nu heb ik al wat lopen zoeken op internet, ebay en het forum hier, maar ik heb toch een paar vraagjes waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.
De bus heeft achterin al alle bekleding etc (alleen wat panelen moeten worden vervangen i.v.m. schot wat hier in is gezaagd) maar kan je hier zomaar een multivan bank in plaatsen?
Ik had begrepen dat een multivan nooit als lwb is geleverd en dat het hierdoor niet zou moeten lukken?
Kun je dingen als vloerrails etc gewoon in de bus schroeven?
Dan nog een vraagje, meer van financiele aard, de bus is een bedrijfswagen, die boekhoudkundig is afgeschreven, waardoor er geen bijtelling meer is. Als ik deze geel kenten zou laten keuren, komt er dan weer bijtelling bij, of blijft de huidige "grijze" nieuwwaarde gehandhaafd?
Owja, ik zal z.s.m. wat pics posten
wij rijden al geruime tijd in een dubbele cabine caravelle ('98) verlengd,
maar zijn nu aan het kijken om hier (weer) een geel kenteken van te maken, het liefst met een multivan stoelen opstelling.
Nu heb ik al wat lopen zoeken op internet, ebay en het forum hier, maar ik heb toch een paar vraagjes waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.
De bus heeft achterin al alle bekleding etc (alleen wat panelen moeten worden vervangen i.v.m. schot wat hier in is gezaagd) maar kan je hier zomaar een multivan bank in plaatsen?
Ik had begrepen dat een multivan nooit als lwb is geleverd en dat het hierdoor niet zou moeten lukken?
Kun je dingen als vloerrails etc gewoon in de bus schroeven?
Dan nog een vraagje, meer van financiele aard, de bus is een bedrijfswagen, die boekhoudkundig is afgeschreven, waardoor er geen bijtelling meer is. Als ik deze geel kenten zou laten keuren, komt er dan weer bijtelling bij, of blijft de huidige "grijze" nieuwwaarde gehandhaafd?
Owja, ik zal z.s.m. wat pics posten
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Hallo,
een lange wielbasis kun je in principe wel ombouwen naar Multivan,
echter zul je inventief moeten zijn!
Welke stoelopstelling denk je aan?
Multivan 1 met back to back stoelen,
of multivan 2 opstelling met draai- en schuif stoelen?
Welke panelen zijn beschadigd?
Een multivanbank staat gemonteerd in een soort van geleiderails.
Deze steunt in uitgeklapte toestand op een soort van rubberblokjes op de wielkast.
Ook de vergrendelingsnokken van de bank aan de rugleuning zul je moeten veranderen, omdat een caravelle kortere beugeltjes heeft als een multivan.
Heb je meer vragen, zet het op het forum, of stuur me een mailtje
een lange wielbasis kun je in principe wel ombouwen naar Multivan,
echter zul je inventief moeten zijn!
Welke stoelopstelling denk je aan?
Multivan 1 met back to back stoelen,
of multivan 2 opstelling met draai- en schuif stoelen?
Welke panelen zijn beschadigd?
Een multivanbank staat gemonteerd in een soort van geleiderails.
Deze steunt in uitgeklapte toestand op een soort van rubberblokjes op de wielkast.
Ook de vergrendelingsnokken van de bank aan de rugleuning zul je moeten veranderen, omdat een caravelle kortere beugeltjes heeft als een multivan.
Heb je meer vragen, zet het op het forum, of stuur me een mailtje
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Kun je eens een foto maken van de binnen zijde??
In priciepe kun je alle delen gewoon plaatsen, alleen weet ik niet hoe je uitkomt aan de achterzijde, deze is 40 cm langer. (dus vanaf de rails schuifdeur is het anders)
Ff heel simpel gedacht, je kunt het interiuer gewoon plaatsen en hebt gewoon volgens mij 40cm meer laadruimte. maar dat zien ik wel als ik een foto heb gezien.
René
In priciepe kun je alle delen gewoon plaatsen, alleen weet ik niet hoe je uitkomt aan de achterzijde, deze is 40 cm langer. (dus vanaf de rails schuifdeur is het anders)
Ff heel simpel gedacht, je kunt het interiuer gewoon plaatsen en hebt gewoon volgens mij 40cm meer laadruimte. maar dat zien ik wel als ik een foto heb gezien.
René
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
@ Rene,Berrie en Rene schreef:Kun je eens een foto maken van de binnen zijde??
In priciepe kun je alle delen gewoon plaatsen, alleen weet ik niet hoe je uitkomt aan de achterzijde, deze is 40 cm langer. (dus vanaf de rails schuifdeur is het anders)
Ff heel simpel gedacht, je kunt het interiuer gewoon plaatsen en hebt gewoon volgens mij 40cm meer laadruimte. maar dat zien ik wel als ik een foto heb gezien.
René
je krijgt voor de bank en achter de middenstoelen 40 cm meer beenruimte, je zult dus een plank van 40 cm diepte en de breedte van de auto daar, tussen de eerste vloer( met de uitsparingen voor de rails),
en de 2de vloer( waar de bank bij zit) moeten plaatsen om het op te vullen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Ik ben zelf ook een caravelle lwb aan het ombouwen naar camper met een multivan generation interieur.
Wat de slaapbank of achterbank betreft zitten in de vloer de plaatsen waar de rail op gemonteerd moet worden al voorgeponst.
De indeling in de auto is gelijk aan die van een korte wielbasis, alleen is de laadruimte 40 cm langer geworden.
Wat de ondersteuning van de rugleuning betreft als de bank in slaapfunctie is, moet je zelf een steun maken, omdat hij niet meer op de wielkasten rust.
Een het extra matras is te klein. Omdat er normaal een uitsparing is voor de airco unit achterin en de d-stijl.
Voor de draaistoelen heb ik 4 originele montagebeugels gelast.
Ook voor de vloerplaat zul je zelf iets moeten maken.
Zelf heb ik de vloerplaten nagemaakt en aangepast aan de lwb. Voor bekleed met velourstapijt en achter met pvc-zeil.
Wat de slaapbank of achterbank betreft zitten in de vloer de plaatsen waar de rail op gemonteerd moet worden al voorgeponst.
De indeling in de auto is gelijk aan die van een korte wielbasis, alleen is de laadruimte 40 cm langer geworden.
Wat de ondersteuning van de rugleuning betreft als de bank in slaapfunctie is, moet je zelf een steun maken, omdat hij niet meer op de wielkasten rust.
Een het extra matras is te klein. Omdat er normaal een uitsparing is voor de airco unit achterin en de d-stijl.
Voor de draaistoelen heb ik 4 originele montagebeugels gelast.
Ook voor de vloerplaat zul je zelf iets moeten maken.
Zelf heb ik de vloerplaten nagemaakt en aangepast aan de lwb. Voor bekleed met velourstapijt en achter met pvc-zeil.
Wauw, dat ziet er goed uit, krijg meteen zin om ook te beginnen
Heb je die foto's toevallig wat groter, je mag ze ook naar me mailen (zie profiel),
of heb je een website met meer foto's?? Mijn dank is groot.
Wat me wel opviel: jij hebt achterin rechts een hoger paneel (daar zit de airco zo te zien??) bij mij is links/rechts hetzelfde (zie foto's).
Hierbij wat foto's van onze bus (klikbaar voor origineel formaat).
Buitenkant:
Huidige interieur:
Achterkant:
Rechter zijkant (let op, lage wielkast):
Rechter zijpaneel:
Scheidingswand (plafond loopt gewoon door, zonder schroeven of iets dergelijks!)
Scheiding vanuit DC, losse stoel even weg gehaald.
Heb je die foto's toevallig wat groter, je mag ze ook naar me mailen (zie profiel),
of heb je een website met meer foto's?? Mijn dank is groot.
Wat me wel opviel: jij hebt achterin rechts een hoger paneel (daar zit de airco zo te zien??) bij mij is links/rechts hetzelfde (zie foto's).
Hierbij wat foto's van onze bus (klikbaar voor origineel formaat).
Buitenkant:
Huidige interieur:
Achterkant:
Rechter zijkant (let op, lage wielkast):
Rechter zijpaneel:
Scheidingswand (plafond loopt gewoon door, zonder schroeven of iets dergelijks!)
Scheiding vanuit DC, losse stoel even weg gehaald.
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Dat is wel zo, maar je zult dan een probleem krijgen met de vergrendeling van de bank, en ook met het rusten van de leuning op de wielkasten.Christoffel schreef:Ik ben zelf ook een caravelle lwb aan het ombouwen naar camper met een multivan generation interieur.
Wat de slaapbank of achterbank betreft zitten in de vloer de plaatsen waar de rail op gemonteerd moet worden al voorgeponst.
Dus je hebt nu een lange wielbasis met nog steeds de krapte van een korte wielbasis voor wat betreft de beenruimte...Christoffel schreef:De indeling in de auto is gelijk aan die van een korte wielbasis, alleen is de laadruimte 40 cm langer geworden.
Als je hem 40 cm naar achter had geplaatst, dan had je dit dus niet gehad, en ook was de vergrendeling van de rugleuning eenvoudiger geweestChristoffel schreef:Wat de ondersteuning van de rugleuning betreft als de bank in slaapfunctie is, moet je zelf een steun maken, omdat hij niet meer op de wielkasten rust.
Inderdaad, maar je kunt er ook een stuk, strook van 40 cm tussen zetten..Christoffel schreef:Een het extra matras is te klein. Omdat er normaal een uitsparing is voor de airco unit achterin en de d-stijl.
Voor de draaistoelen heb ik 4 originele montagebeugels gelast.
Ook voor de vloerplaat zul je zelf iets moeten maken.
Maar aanpassen moet je toch..
Zelf heb ik de vloerplaten nagemaakt en aangepast aan de lwb. Voor bekleed met velourstapijt en achter met pvc-zeil.[/quote]
Is een mooie oplossing zo met dat PVC-zeil, is ook heel gemakkelijk schoon te houden idee
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
De bevestigingshaken zaten niet bij mijn caravelle.
Mijn indeling was 2 ,2 , 2+1.
Als de bank op de vloer gemonteerd zit is de plaats van de haken eenvoudig te bepalen.
Heb bewust gekozen voor meer laadruimte. Hebben mijn honden ook nog wat ruimte.
En de bevestigingspunten in de vloer zitten nu op de originele verstevigingspunten ( dwarsbalken )
Chris
Mijn indeling was 2 ,2 , 2+1.
Als de bank op de vloer gemonteerd zit is de plaats van de haken eenvoudig te bepalen.
Heb bewust gekozen voor meer laadruimte. Hebben mijn honden ook nog wat ruimte.
En de bevestigingspunten in de vloer zitten nu op de originele verstevigingspunten ( dwarsbalken )
Chris
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Aha dan snap ik het, christoffel
@Benno,
nee dat klopt mijn site ligt gedeeltelijk plat
Maar stuur me een mailtje met je vraag, en je krijgt de foto's opgestuurd via mail.
Het is even niet anders...
@Benno,
nee dat klopt mijn site ligt gedeeltelijk plat
Maar stuur me een mailtje met je vraag, en je krijgt de foto's opgestuurd via mail.
Het is even niet anders...
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 23 mar 2016, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Waar heb je dat tapijt vandaan? Ziet er schitterend uit en zo iets zoek ik ook nog voor in de auto. Is dit tapijt vergelijkbaar met het grijze tapijt wat aan de voorkant zit??
Ben benieuwd.
ps. de achterbank rust in zijn geheel NIET op de achterpanelen. Het enigste moment dat er daar iets ligt is in de lig positie van de slaapbank. Misschien dat dit wel bedoeld wordt, maar na een aantal keren de diverse berichten gelezen te hebben, haalde ik het er niet uit.
Paneel rechts achter staat boller, omdat hier een airco unit verstopt zit. De climate control kent twee afzonderlijke instelbare temperatuurs zone's
Lekker koel zo in de zomer
René
Ben benieuwd.
ps. de achterbank rust in zijn geheel NIET op de achterpanelen. Het enigste moment dat er daar iets ligt is in de lig positie van de slaapbank. Misschien dat dit wel bedoeld wordt, maar na een aantal keren de diverse berichten gelezen te hebben, haalde ik het er niet uit.
Paneel rechts achter staat boller, omdat hier een airco unit verstopt zit. De climate control kent twee afzonderlijke instelbare temperatuurs zone's
Lekker koel zo in de zomer
René
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Mooie ombouw en net als rene ben ik erg benieuwd waar die vloerbedekking vandaan komt.Christoffel schreef:De bevestigingshaken zaten niet bij mijn caravelle.
Mijn indeling was 2 ,2 , 2+1.
Als de bank op de vloer gemonteerd zit is de plaats van de haken eenvoudig te bepalen.
Heb bewust gekozen voor meer laadruimte. Hebben mijn honden ook nog wat ruimte.
En de bevestigingspunten in de vloer zitten nu op de originele verstevigingspunten ( dwarsbalken )
Chris
Verder heb ik een dringende veiligheids vraag.
Hoe wil je dit keuren? De bevestigingspunten voor de gordels voor de achterbank zitten in het dak helemaal achteraan op dezelfde plek als bij de korte wielbasis. Nu plaats je feitelijk de achterbank 40 cm verder naar voren?
Zit er bij de lange wielbasis op deze plaats een extra bevestigingspunt in het dak en onderaan een extra ophangpunt voor de gordelautomaat?
Ik ken de lange wielbasis niet dus vandaar mijn vragen.
Groeten Berrie
- Multivan Generation
- Berichten: 34123
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer: