Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
tellerunit met MFA
@ Flippie
Die tellerunit mag inderdaad weg. Hij werkt nog perfect en
er staan +-116000km op. Er is geen kabel bij, want die heb ik kunnen behouden. Welke waarde had je in gedachten?
@Berrie & René
Om een of andere duistere reden denk ik steeds bij "interval" aan meerdere snelheden (intervalstanden). Bij nader inzien is dat mogelijk ook slechts 1 tempo, zoals bij mijn achterwissers.
Bij mij zit het zo:
Voorruitwissers: 2 intervalstanden
Achterruitenwissers: 1 intervalstand (een prima snelheid vind ik zelf)
Die tellerunit mag inderdaad weg. Hij werkt nog perfect en
er staan +-116000km op. Er is geen kabel bij, want die heb ik kunnen behouden. Welke waarde had je in gedachten?
@Berrie & René
Om een of andere duistere reden denk ik steeds bij "interval" aan meerdere snelheden (intervalstanden). Bij nader inzien is dat mogelijk ook slechts 1 tempo, zoals bij mijn achterwissers.
Bij mij zit het zo:
Voorruitwissers: 2 intervalstanden
Achterruitenwissers: 1 intervalstand (een prima snelheid vind ik zelf)
@René; hij hangt aan de bestuurderszijde tussen de bumper en het wiel, lijkt me niet echt een warme plek... Maar ook als de auto stil heeft gestaan en ik het contact aanzet geeft ie teveel aan, dan heb je natuurlijk geen motor-warmte-invloed.
maar ff voor de zekerheid, de ene kant van de sensor zit op de mfa-teller aangesloten die andere kant heb ik aan massa gelegd, of moet die toevallig aan de 12V+???
maar ff voor de zekerheid, de ene kant van de sensor zit op de mfa-teller aangesloten die andere kant heb ik aan massa gelegd, of moet die toevallig aan de 12V+???
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Ik heb hem in de stalen binnen bumper geprikt, heb hier geheel geen last van temperatuurs verschillen. In de stalen binnen bumper zitten diverse gatyen waar die zo ingeprikt kan worden. (in de accu bak) had hem eerst ook los in de ruimte hangen ( bij mistlamp in de buurt en heb deze niet of nooit aan) en aanwijzing klopte toen ook niet.
Je hebt de sensor goed aangesloten.
René
Je hebt de sensor goed aangesloten.
René
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
@transivan...
interval is niet snelheid, maar het met tussenpause wissen, weet je zeker dat je voor-wisser niet interval, en twee (misschien 3) continue sneheden heeft? en je achterwisser (nu) interval en een continue snelheid?
Algemene vraag mbt tellerunits... Ik heb een 96-er met groene verlichting en oude unit, heb laatst een unit bemachtigd van een 2000 model (mét MFA en een rechter hendel met MFA knop.)
Ik neem aan dat ik de kabelboom moet wijzigen... iemand enig idee of de kabelboom die KFZ-kabelbaum.de verkoopt past hiervoor?
iemand nog een ander idee om dit (aanpassen kabelboom)te realiseren?
Tussen de tellerunit (glas) en de rand van het dashboard zit een zwarte plastik rand, is die anders voor het nieuwe model teller,of kun je die van de oude teller gewoon terugplaatsen?
interval is niet snelheid, maar het met tussenpause wissen, weet je zeker dat je voor-wisser niet interval, en twee (misschien 3) continue sneheden heeft? en je achterwisser (nu) interval en een continue snelheid?
Algemene vraag mbt tellerunits... Ik heb een 96-er met groene verlichting en oude unit, heb laatst een unit bemachtigd van een 2000 model (mét MFA en een rechter hendel met MFA knop.)
Ik neem aan dat ik de kabelboom moet wijzigen... iemand enig idee of de kabelboom die KFZ-kabelbaum.de verkoopt past hiervoor?
iemand nog een ander idee om dit (aanpassen kabelboom)te realiseren?
Tussen de tellerunit (glas) en de rand van het dashboard zit een zwarte plastik rand, is die anders voor het nieuwe model teller,of kun je die van de oude teller gewoon terugplaatsen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Ik heb ook een kabelboom met hendel bij KFZ-kabelbaum.de vandaan. Zag er keurig uit. Alleen bedrading in de stekker kwam niet overeen zoals het had moeten zijn. Op zich niet erg, maar wel weer ff zoeken en schema's erbij.
Denk alleen dat bij jouw het niet gaat werken. Jij hebt een 8bits computer en je hebt een 16bits computer nodig. Toerenteller zit aangesloten op canbus signaal en die heb je ook niet. Op zich kan het wel, maar dan heb je een can bus adapter nodig.
De afdekkap is volgens mij anders, maar dat weet Berrie beter denk ik.
René
Denk alleen dat bij jouw het niet gaat werken. Jij hebt een 8bits computer en je hebt een 16bits computer nodig. Toerenteller zit aangesloten op canbus signaal en die heb je ook niet. Op zich kan het wel, maar dan heb je een can bus adapter nodig.
De afdekkap is volgens mij anders, maar dat weet Berrie beter denk ik.
René
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
op t4-wiki staan de aansluitgegevens voor (de oude en) de blauwe tellers met en zonder canbus...link naar de site van wiki In de tabel van die MET canbus staat drehzahl op nr 11 van de blauwe stekker (canbus zit op groen 19 en 20) ..... zou je toch verwachten dat ie toerental niet via can krijgt...toch?
Ik heb even eroverheen gelezen, maar zag weinig verschillen behalve de twee can-aansluitingen, enkele signalen die niet echt belangrijk zijn... olie temp/niveau (wel belangrijk, maar niet nodig op teller); open motorkap signaal; singaal voor fahrzeugstandzeit.... mwah niet belangrijk; en ASR/ESP (hebbiknie, dus niet nodig)
Ik heb even eroverheen gelezen, maar zag weinig verschillen behalve de twee can-aansluitingen, enkele signalen die niet echt belangrijk zijn... olie temp/niveau (wel belangrijk, maar niet nodig op teller); open motorkap signaal; singaal voor fahrzeugstandzeit.... mwah niet belangrijk; en ASR/ESP (hebbiknie, dus niet nodig)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
In princiepe werkt alles, behalve je toeren teller.
T4 von 01/1996 bis 08/1998
11 Plus (Kl.30) / nicht belegt
T4 ohne CAN-Bus
11 Drehzahlsignal / nicht belegt nicht belegt
T4 mit CAN-Bus
11 Drehzahlsignal / Signal für Fahrzeugstandzeit nicht belegt
Wat je kunt proberen is het volgende , in een kabelboom van de blauwe tellerunit zit een oranje zwart draadje, die zorgt volgens mij voor het toerental , maar deze zit voor op je zekeringen kast ingeplugd. Misschien dat ie het op die manier wel doet, maar dat blijft een gok.
René
T4 von 01/1996 bis 08/1998
11 Plus (Kl.30) / nicht belegt
T4 ohne CAN-Bus
11 Drehzahlsignal / nicht belegt nicht belegt
T4 mit CAN-Bus
11 Drehzahlsignal / Signal für Fahrzeugstandzeit nicht belegt
Wat je kunt proberen is het volgende , in een kabelboom van de blauwe tellerunit zit een oranje zwart draadje, die zorgt volgens mij voor het toerental , maar deze zit voor op je zekeringen kast ingeplugd. Misschien dat ie het op die manier wel doet, maar dat blijft een gok.
René
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
ik geloof best dat dingen iet perfect uit nieuwe in oude t4's passen, waarom zou vw met dit soort ombouwen rekening houden?
maar als ik toch de "nieuwe"tellers met- en zonder canbus vergelijk dan is in de blauwe stekker (eerste kolom van schema op t4-wiki) contact 11 bij beiden voor het toerental.... dan vraag ik me af waar dan wel het verschil in zit (wil altijd graag het onderste uit de kan wat wetenswaardigheden betreft
maar als ik toch de "nieuwe"tellers met- en zonder canbus vergelijk dan is in de blauwe stekker (eerste kolom van schema op t4-wiki) contact 11 bij beiden voor het toerental.... dan vraag ik me af waar dan wel het verschil in zit (wil altijd graag het onderste uit de kan wat wetenswaardigheden betreft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Ik (of we) weten het zeker dat ie het niet doet bij de oudere modellen. We hebben in eerste instantie bij Berrie een andere tellerunit ( van bj 2000) ingebouwd en hier werkte alles, behalve de toeren teller.
Een mede wjw 'er heeft zich hier in verdiept waarom de toeren teller niet wil werken op de oudere motormanagement computers. Het probleem begint al bij de data overdracht. De oudere TDI's hebben een 8 bits computer en de nieuwere TDI's hebben een 16bits computer. Vanaf die tijd hebben ze ook de andere tellerunits gebruikt die het toerentalsignaal ergens anders vandaan halen.
De 1e tdI's gebruikte hiervoor de dynamo dacht ik (met groene en blauwe verlichting dus zonder can bus)
de latere TDI's zijn voorzien van een canbus systeem en ik weet niet beter als dat het signaal uit de motorcomputer vandaan komt.
Rene
Een mede wjw 'er heeft zich hier in verdiept waarom de toeren teller niet wil werken op de oudere motormanagement computers. Het probleem begint al bij de data overdracht. De oudere TDI's hebben een 8 bits computer en de nieuwere TDI's hebben een 16bits computer. Vanaf die tijd hebben ze ook de andere tellerunits gebruikt die het toerentalsignaal ergens anders vandaan halen.
De 1e tdI's gebruikte hiervoor de dynamo dacht ik (met groene en blauwe verlichting dus zonder can bus)
de latere TDI's zijn voorzien van een canbus systeem en ik weet niet beter als dat het signaal uit de motorcomputer vandaan komt.
Rene
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Goh, het antwoord is dichterbij als ik dacht, zie volgend linkje even. (eigen website!!!!)
tdi toerental werking
Misschien is het nu duidelijk ????
Rene
tdi toerental werking
Misschien is het nu duidelijk ????
Rene
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
En bedankt he voor het lezen....Berrie en Rene schreef:Goh, het antwoord is dichterbij als ik dacht, zie volgend linkje even. (eigen website!!!!)
tdi toerental werking
Misschien is het nu duidelijk ????
Rene
Staat er al 2 jaar.....
Berrie