Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RNS 310 vs Samsung Galaxy S9

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

RNS 310 vs Samsung Galaxy S9

Bericht door whizzi »

Een tijdje geleden ben ik volledig afgestapt van die Apple-rommel en ben gegaan voor een Samsung Galaxy S9+. Een heel fijn toestel en doet alles wat ik wil (en meer).

Echter, de koppeling via Bluetooth op mijn RNS 310 in mijn 2014 T5gp is een beetje... raar.

Bellen gaat eigenlijk altijd goed, telefoon wordt keurig herkend. Ik gebruik de Galaxy ook als mijn primaire muziekbron (Spotify en Google Play Music) en daar gaat het niet goed. In de meeste gevallen is er wel een bestaande Bluetooth verbinding maar kan dit niet gebruikt worden voor audio. De Galaxy ziet geen audiostream.

Als ik de koppeling weghaal op zowel de RNS als op de Galaxy en opnieuw aanmaak, werkt het wel. Initieel dacht ik aan een fout in de Galaxy en heb ik een stukje software gevonden die dit probleem in ieder geval omzeilt (het heet auto connect en eigenlijk start deze bij een bepaald bluetooth apparaat gewoon een audio speler in). Dit lijkt te werken, al moet ik soms Bluetooth uitschakelen in de telefoon en dat programma starten.

Nou zat ik laatst in de (lease) Skoda Octavia van mijn vrouw (ook 2014) met een ander systeem (wel VAG) en daar werkt de telefoon feilloos. Sterker nog, als ik daar de auto aanzet gaat de radio meteen over naar Bluetooth en begint te spelen (iets wat de RNS ook niet doet, die start altijd op radio en ik moet altijd overschakelen naar media).

Voordat ik 80 euro uitgeef voor een update, is dit iets wat mensen herkennen of waarvan men weet dat het opgelost is in een nieuwe(re) firmware van de RNS? Het is geen hardware fout en het lijkt zich alleen te concentreren op de RNS 310. Een update voor de kaarten is wat mij betreft minder belangrijk, ik gebruik de smartphone toch als navigatie in de meeste gevallen.

Als de RNS dit niet kan, wil ik uiteindelijk ook overwegen om een ander systeem aan te schaffen, het liefst iets waar de T5gp ook 100% mee samenwerkt en het liefst een fantastische integratie met Android.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: RNS 310 vs Samsung Galaxy S9

Bericht door hugopoley »

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik ben ook over gestapt van Apple naar Samsung (al heb ik de S8) en nu kan ik ook geen spotify meer luisteren op mijn RNS. Wat voorheen dus wel werkte met mijn iphone (een 8plus).
Ik heb hiervoor het een en ander uitgezocht en ben tot de conclusie gekomen dat het probleem in de telefoon zit en niet in het RNS system. Het heeft blijkbaar te maken met de Bluetooth verbinding van Samsung...

Een update van je RNS heeft dus geen enkele nut als je dat alleen hiervoor wilt doen. Ik ben zelf ook aan het rond kijken voor een andere radio, kan ik gelijk updaten naar DAB+ :yes
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: RNS 310 vs Samsung Galaxy S9

Bericht door whizzi »

Middels Bluetooth Auto Connect werkt het wel in ieder geval op mijn S9. De Skoda van mijn vrouw heb ik geen enkel probleem mee (die heeft trouwens wel DAB+)

Dus het ligt wel aan de RNS en niet aan de Samsung. Het is dus niet uitgesloten dat een firmware update dit oplost.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: RNS 310 vs Samsung Galaxy S9

Bericht door hugopoley »

Ik heb deze app er ook even opgezet en ga vanmiddag eens kijken of het werkt.

Volgens andere forums, ( heb dit op het polo forum gevonden, via google) ligt het puur aan de Samsung en niet aan de RNS, hoe komt het anders dat hij het met een Apple wel doet? Ik weet alleen even niet meer of hij destijds met mijn Apple direct weer verder ging met afspelen als ik de auto opnieuw starte..
Maar mijn persoonlijke idee is dat zowel de RNS als de Samsung niet lekker overweg kunnen met elkaar. Bellen gaat inderdaad wel zonder enige problemen, maar media lukt mij in ieder geval helemaal niet.. (Maar nogmaals dat is mijn idee, ik kan er ook naast zitten maar vindt het behoorlijk irritant!)
Plaats reactie