Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olie temp (druk)meter inbouwen ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

olie temp (druk)meter inbouwen ?

Bericht door dennisvt4 »

hallo

ik zou graag een olietemperatuurmeter inbouwen
tevens ook een olie drukmeter, zijn er al t4 rijders die dat ook op hun bus hebben en die me wat tips daaromtrent kunnen geven

groeten Dennis
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Hej Naamgenoot,

Ik heb ook een oliedrukmeter gemonteerd.
Een simpel ding van Eqcuus, het probleem is het plaatsen van de zender.
In het gat van de drukschakelaar in het motorblok aan de voorzijde, hierin zit M10x1 draad. Hier zijn adapterplugjes voor die bij een origineel setje zit. Maar je zult de originele oliedrukmonitor (schakelaar) moeten behouden, omdat die in de zender van de Eqcuus niet bij de juiste druk schakelt.

Afbeelding

Daarom heb ik het volgende gedaan:

Van een 220V fitting (die bijv. uit een oude schemerlamp komt) heb ik het koperen stukje draadpijp genomen, dat wat soms achter in zo'n fitting past en waar van die platte moertjes om zitten, en dat past precies in het gat van de motor.......M10x1.

De andere kant heb ik in een zijkant van een 1/8" T-stukje gedraaid dit past wat ruim en daarom heb ik het vast gesoldeerd. Wel voorzichtig anders heb je niks meer aan het vrije stukje schroefdraad voor in het blok.

De zenders passen nu allebei in het T-stukje. Doordat de draadsoorten niet zuiver passen, dicht het af. Anders een beetje teflontape gebruiken, maar zorg er dan wel voor dat de zenders uiteindelijk wel weer aan de massa komen te liggen. Meestal door het beschadigen van de tape raken ze de massa wel weer, maar check het wel even. Op de foto zie je dat ik de gele draad nog wel aan de combizender heb gezet, maar dat bleek niet te werken.

Afbeelding

Verder nog het volgende:
- Het T-stukje heb je nodig om lengte te maken uit het blok, omdat de originele schakelaar vlak naast het waterkanaal zit en daar past de combizender niet.
- Draai de combizender met een sleutel op het zeskant aan, niet aan de behuizing draaien, want dan gaat het membraam lekken........

Mocht het je te moeilijk zijn, begin er dan niet aan!!!!!!!
Het verliezen van oliedruk tijdens het rijden is niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor......
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door henkru »

Wat ziet jouw motor er schoon uit Dennis.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

als ik dit verhaal zo zie dan zal het dus nog wel even duren, te moeilijk zal het niet zijn, zal eerder veel tijd kosten en met dit weer is dat niet echt leuk. maar een temperatuurmeter is die niet makelijker te plaatsten ergens ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Voor olietemperatuur bestaan setjes waarbij de sensor een peilstok is die aan de punt de temperatuursonde heeft zitten, beetje doehetzelf oplossing omdat je dan altijd zit te klooien met een draad naar je peilstok (met oliepeilen irritant) maar het werkt wel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik heb een olietemperatuurmeter van VDO maar nog niet aangesloten.
De zender of voeler moet ik nog aanschaffen. In de aftapplug ,die bij de T4 102 pk ACV motor vrij groot is ., wil ik schroefdraad tappen en daar de originele zender van VDO monteren.

Bij mijn VW golfje 1 had ik een peilstok met zender met dat is een gezeur met oliepeilen omdat je dan met de draden zit die op de peistok waren gemonteerd. :T44EVER
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Henk Peter,

Wist jij dat de bodem van de carterpan ook bedoeld is om te koelen?
Dus daar meet je een lagere temperatuur dan bijvoorbeeld in de kop.
Laten ze nou of daar in de buurt meestal de olietempsensor plaatsen.

Ik moet even kijken, maar volgens mij is er nog een gaatje vrij in het olie filterhuis aan de achterzijde van de motor, ik heb zo even geen plaatje.

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Ja, dat van het koelen wist ik. Nu heb ik verschillende Golfjes gehad en ook een olietemperatuurmeter gemonteerd.
De zender/voeler zat altijd in de carterpan gemonteerd. Originele carterplug eruit en voeler erin.
De temperatuur was bij bedrijfswarme motor 90 graden. Bij langdurig rijden op snelwegen tot 110 graden.
Bij hoger monteren zal ie dan teveel aangeven denk ik maar ik ben ook wel benieuwd waar ik dan plug elders kan monteren.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

olietemperatuurmeter

Bericht door j.d.hukema »

Als hij in de carterplug zit maakt het toch niet uit als hij 90 graden en 110 graden aangeeft. Hij doet zijn werk dan toch. De hete olie die naar boven gepomp wordt valt weer in de carterpan om gekoeld te worden .Dus als hij deze waarden aanhoud en niet omhoog loopt op de meter lijkt het mij een prima en gemakkelijke oplossing.

Dick
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Dus als het goed begrijp gaat het niet om de exacte temperatuur van de olie.
Allen maar als controle dat de temperatuur niet omhoog loopt?
Dan kun je net zo goed een waarschuwings lampje monteren.

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

olietemp meter

Bericht door j.d.hukema »

Lampje kan ook maar meter geeft zichbaar verhoging van temperatur aan
Of wat ook kan is een olie drukmeter. Naarmate de olie warmer wordt zal de druk dus ook minder zijn.Wordt op scheepsdiesels veel toegepast.En zoek even uit hoe warm de olie mag worden. Staat wel in de olie tabellen.

Dick
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

Een olietemperatuurmeter is vooral handig om te zien of je olie al op temperatuur is. Dan kan je namelijk wat meer op het gaspedaal gaan staan... :lach

Groeten,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
Plaats reactie