Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ontladen huisaccu T4 California
Ontladen huisaccu T4 California
Dag beste medeT4gebruikers,
ik bezit een California Beach van 1997 (2.5TDI),
een (volgende) vraag over de huishoudaccu: die hangt meestal aan de stekker bij mij (220v over ingebouwde omvormer).
Maar soms, als hij afgekoppeld is, loopt die op enkele (zestal) uren leeg, van 13,5V naar 10,5V.
Hang ik hem bij thuiskomst aan de stekker (is dan terug tot 13.6V geladen door het rijden), dan geeft het display aan dat hij niet gekoppeld is.
Door de accu af te koppelen en ff te wachten, is bij opnieuw aankoppelen alles in orde.
En blijft hij nadien ook opgeladen, ook los van de lader....
Tot nu toe twee maal gehad.
Lijkt of er (soms)verliesstroom onstaat (omvormer, display?)
Iemand enige ervaring mee? Dank bij voorbaat, Luc
ik bezit een California Beach van 1997 (2.5TDI),
een (volgende) vraag over de huishoudaccu: die hangt meestal aan de stekker bij mij (220v over ingebouwde omvormer).
Maar soms, als hij afgekoppeld is, loopt die op enkele (zestal) uren leeg, van 13,5V naar 10,5V.
Hang ik hem bij thuiskomst aan de stekker (is dan terug tot 13.6V geladen door het rijden), dan geeft het display aan dat hij niet gekoppeld is.
Door de accu af te koppelen en ff te wachten, is bij opnieuw aankoppelen alles in orde.
En blijft hij nadien ook opgeladen, ook los van de lader....
Tot nu toe twee maal gehad.
Lijkt of er (soms)verliesstroom onstaat (omvormer, display?)
Iemand enige ervaring mee? Dank bij voorbaat, Luc
Re: Ontladen huisaccu T4 California
10,5v had ik laatst ook op mijn display. Ik stekker ook regelmatig thuis. Accu getest en was helaas kapot.
Belangrijk is om te meten of de daadwerkelijke accuspanning gelijk is aan wat er op het display staat.
Belangrijk is om te meten of de daadwerkelijke accuspanning gelijk is aan wat er op het display staat.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Ontladen huisaccu T4 California
@Irothheut, zoals jij het beschrijft is de accu gewoon kapot en heeft dat niets te maken met sluipverbruik. Weet je zeker dat de oplader het nog goed doet?
@Erdem, zo lang had jij die accu toch nog niet? Vreemd dat hij dan al kapot is.
@Erdem, zo lang had jij die accu toch nog niet? Vreemd dat hij dan al kapot is.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Ontladen huisaccu T4 California
Wel vreemd dat hij het dagenlang prima doet, uitgezonderd die twee keer dan...
Misschien is inderdaad de batterij de geest aan het geven.
Ik ga eens uitgebreid testen: volladen en afkoppelen, dan eerst gewoon een paar dagen op batterij, nadien hetzelfde met de batterij+pool los
van de camper. Indien daar geen verschil is in tijdsduur leeglopen: geen verlies.
Misschien is inderdaad de batterij de geest aan het geven.
Ik ga eens uitgebreid testen: volladen en afkoppelen, dan eerst gewoon een paar dagen op batterij, nadien hetzelfde met de batterij+pool los
van de camper. Indien daar geen verschil is in tijdsduur leeglopen: geen verlies.
Re: Ontladen huisaccu T4 California
Als het af en toe gebeurt is dat inderdaad vreemd. Is het nog de originele electronica lader aansturing koelkast? Zo ja dan raad ik je aan deze te laten nakijken door forumlid HenkK. De laders van Westfalia staan er om bekend na verloop van tijd kapot te gaan. Henk kan deze doormeten en repareren.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Ontladen huisaccu T4 California
Bedankt om het te bekijken, maar zou het kunnen dat de lader indien niet aangekoppeld aan 220V de batterij terug leeg kan trekken?
Ik had een uur naar Middelburg gereden, 13,5V op display bij het afsluiten (dus al rijdend opgeladen). Na 6 uur terug bij de camper was die naar 11.8V gezakt, geen verbruikers (koelkast, verwarming, verlichtng) op...
Kan nog in het display zitten ook natuurlijk
Zal wat puzzelen worden, naar Henk als laatste oplossing, die woont zeer ver van mij....
Ik had een uur naar Middelburg gereden, 13,5V op display bij het afsluiten (dus al rijdend opgeladen). Na 6 uur terug bij de camper was die naar 11.8V gezakt, geen verbruikers (koelkast, verwarming, verlichtng) op...
Kan nog in het display zitten ook natuurlijk
Zal wat puzzelen worden, naar Henk als laatste oplossing, die woont zeer ver van mij....
Re: Ontladen huisaccu T4 California
Luc,
Zou kunnen, wat je kan proberen is rijdend opladen, afkoppelen en dan de spanning meten. Een kleine terugval in spanning is normaal, je laadt met een hogere spanning dan de accu heeft en al rijdend zie je dat op het display. Overigens loopt bij mij de spanning tijdens het rijden op tot 14,4 Volt als de accu helemaal vol is.
Ik heb alles naar Henk opgestuurd. Hij stuurt het na revisie weer terug, geen probleem. Als je hulp nodig hebt bij het uitbouwen dan ben je in Puttershoek (mijn woonplaats) welkom, is een half uurtje werk.
Zou kunnen, wat je kan proberen is rijdend opladen, afkoppelen en dan de spanning meten. Een kleine terugval in spanning is normaal, je laadt met een hogere spanning dan de accu heeft en al rijdend zie je dat op het display. Overigens loopt bij mij de spanning tijdens het rijden op tot 14,4 Volt als de accu helemaal vol is.
Ik heb alles naar Henk opgestuurd. Hij stuurt het na revisie weer terug, geen probleem. Als je hulp nodig hebt bij het uitbouwen dan ben je in Puttershoek (mijn woonplaats) welkom, is een half uurtje werk.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Ontladen huisaccu T4 California
99% is je accu kapot.lrothheut schreef: ↑07 jan 2019, 11:33 Bedankt om het te bekijken, maar zou het kunnen dat de lader indien niet aangekoppeld aan 220V de batterij terug leeg kan trekken?
Ik had een uur naar Middelburg gereden, 13,5V op display bij het afsluiten (dus al rijdend opgeladen). Na 6 uur terug bij de camper was die naar 11.8V gezakt, geen verbruikers (koelkast, verwarming, verlichtng) op...
Kan nog in het display zitten ook natuurlijk
Zal wat puzzelen worden, naar Henk als laatste oplossing, die woont zeer ver van mij....
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Ontladen huisaccu T4 California
Ben hem nu aan het testen (al rijdend geeft hij 14.5V en is zowel via lader als stekker goed te laden, blijft 13.7V over bij afkoppelen).
Nu sinds twee uur van de lader en de spanning is 12.6V en zo blijft hij staan; als die over enkele uren nog zo staat dan wordt het zoeken....
Maar als dat blijft zakken: batterij stuk.
Ga wel, om verliezen te vermijden datzelfde doen, maar dan met de +pool afgekoppeld. Dagje of twee laten staan en meten maar...
Heb al wel adresje voor de batterij: https://www.amperewinkel.nl/start-licht ... olt-180-ah
183.00€ transport inc. echt niet te duur.....
Bedankt voor alle tips en meedenkerij...
Luc
Nu sinds twee uur van de lader en de spanning is 12.6V en zo blijft hij staan; als die over enkele uren nog zo staat dan wordt het zoeken....
Maar als dat blijft zakken: batterij stuk.
Ga wel, om verliezen te vermijden datzelfde doen, maar dan met de +pool afgekoppeld. Dagje of twee laten staan en meten maar...
Heb al wel adresje voor de batterij: https://www.amperewinkel.nl/start-licht ... olt-180-ah
183.00€ transport inc. echt niet te duur.....
Bedankt voor alle tips en meedenkerij...
Luc
Re: Ontladen huisaccu T4 California
Origineel zit er een gel accu in. Deze heeft een ander laadcyclus dan een loodaccu en semi tractie accu.
Mijn 140ah gel huishoudaccu is na 4 jaar stuk gegaan. Dit heb ik wel aan mezelf te danken uit eindelijk. De oorzaak is 2 ledig.
Het is ook dagelijks vervoer voor ons. De standkachel heb ik op de huishoudaccu staan. Onder de 7gr buitentemperatuur zet ik ALTIJD de standkachel aan, soms dus ook 2x per dag. Laat hem minimaal 15 min draaien voor het rijden. Belangrijkste reden hiervoor, los van dat het binnen lekker warm is, de motor komt vele malen sneller op temperatuur.
Tweede is, is was nooit een fanatieke stekkeraar. Soms wel 3 maanden niet op de stekker terwijl ik wel vaak de kachel aanhad. Advies is minimaal 1x per maand 24 uur aan de stekker zodat de lader de accu helemaal vol kan laden.
De dynamo van de auto levert niet genoeg om een gel accu 100% op te laden.
Dus wil je lang plezier hebben van een nieuwe gel huishoudaccu dan regelmatig aan de stekker.
Mijn 140ah gel huishoudaccu is na 4 jaar stuk gegaan. Dit heb ik wel aan mezelf te danken uit eindelijk. De oorzaak is 2 ledig.
Het is ook dagelijks vervoer voor ons. De standkachel heb ik op de huishoudaccu staan. Onder de 7gr buitentemperatuur zet ik ALTIJD de standkachel aan, soms dus ook 2x per dag. Laat hem minimaal 15 min draaien voor het rijden. Belangrijkste reden hiervoor, los van dat het binnen lekker warm is, de motor komt vele malen sneller op temperatuur.
Tweede is, is was nooit een fanatieke stekkeraar. Soms wel 3 maanden niet op de stekker terwijl ik wel vaak de kachel aanhad. Advies is minimaal 1x per maand 24 uur aan de stekker zodat de lader de accu helemaal vol kan laden.
De dynamo van de auto levert niet genoeg om een gel accu 100% op te laden.
Dus wil je lang plezier hebben van een nieuwe gel huishoudaccu dan regelmatig aan de stekker.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Ontladen huisaccu T4 California
Iemand een adresje voor zo'n gel accu, en hoeveel Ah is dat in een Cali van 1997?
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ontladen huisaccu T4 California
ik denk 140 A
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ontladen huisaccu T4 California
@Erdem, dan snap ik het nog steeds niet. De zuheiser (ik neem aan dat je die bedoelt omdat je het hebt over de motor verwarmen) verbruikt niet zoveel stroom dat de accu daardoor diep ontladen wordt en stekkeren....... dat doe ik alleen op vakantie op de camping. De rest van het jaar niet. Ook hier wordt er zeer regelmatig mee gereden en toch zit de originele 2002 accu er nog en doet het goed.
@Luc, 80 Ah zonder standkachel en 140 Ah als je die wel hebt. Er past een 140 Ah accu in. De afmetingen zijn 513 x 223 x 223 mm.
@Luc, 80 Ah zonder standkachel en 140 Ah als je die wel hebt. Er past een 140 Ah accu in. De afmetingen zijn 513 x 223 x 223 mm.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ontladen huisaccu T4 California
@Jasper,
Een zuheizer is op de startaccu aangesloten.
Een zuheizer is op de startaccu aangesloten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Ontladen huisaccu T4 California
@Peter, bij mij wel maar Erdem schreef "De standkachel heb ik op de huishoudaccu staan. Onder de 7gr buitentemperatuur zet ik ALTIJD de standkachel aan, soms dus ook 2x per dag. Laat hem minimaal 15 min draaien voor het rijden. Belangrijkste reden hiervoor, los van dat het binnen lekker warm is, de motor komt vele malen sneller op temperatuur." Daaruit maak ik dan op dat hij de zuheiser op de hh accu heeft aangesloten. Immers de luchtstandkachel zal niet meehelpen om de motor eerder op temperatuur te krijgen.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver