Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
olie temp (druk)meter inbouwen ?
olie temp (druk)meter inbouwen ?
hallo
ik zou graag een olietemperatuurmeter inbouwen
tevens ook een olie drukmeter, zijn er al t4 rijders die dat ook op hun bus hebben en die me wat tips daaromtrent kunnen geven
groeten Dennis
ik zou graag een olietemperatuurmeter inbouwen
tevens ook een olie drukmeter, zijn er al t4 rijders die dat ook op hun bus hebben en die me wat tips daaromtrent kunnen geven
groeten Dennis
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Hej Naamgenoot,
Ik heb ook een oliedrukmeter gemonteerd.
Een simpel ding van Eqcuus, het probleem is het plaatsen van de zender.
In het gat van de drukschakelaar in het motorblok aan de voorzijde, hierin zit M10x1 draad. Hier zijn adapterplugjes voor die bij een origineel setje zit. Maar je zult de originele oliedrukmonitor (schakelaar) moeten behouden, omdat die in de zender van de Eqcuus niet bij de juiste druk schakelt.
![Afbeelding](http://home.zonnet.nl/goggomobil/temp/Oliezender.JPG)
Daarom heb ik het volgende gedaan:
Van een 220V fitting (die bijv. uit een oude schemerlamp komt) heb ik het koperen stukje draadpijp genomen, dat wat soms achter in zo'n fitting past en waar van die platte moertjes om zitten, en dat past precies in het gat van de motor.......M10x1.
De andere kant heb ik in een zijkant van een 1/8" T-stukje gedraaid dit past wat ruim en daarom heb ik het vast gesoldeerd. Wel voorzichtig anders heb je niks meer aan het vrije stukje schroefdraad voor in het blok.
De zenders passen nu allebei in het T-stukje. Doordat de draadsoorten niet zuiver passen, dicht het af. Anders een beetje teflontape gebruiken, maar zorg er dan wel voor dat de zenders uiteindelijk wel weer aan de massa komen te liggen. Meestal door het beschadigen van de tape raken ze de massa wel weer, maar check het wel even. Op de foto zie je dat ik de gele draad nog wel aan de combizender heb gezet, maar dat bleek niet te werken.
![Afbeelding](http://home.zonnet.nl/goggomobil/temp/Oliezender1.JPG)
Verder nog het volgende:
- Het T-stukje heb je nodig om lengte te maken uit het blok, omdat de originele schakelaar vlak naast het waterkanaal zit en daar past de combizender niet.
- Draai de combizender met een sleutel op het zeskant aan, niet aan de behuizing draaien, want dan gaat het membraam lekken........
Mocht het je te moeilijk zijn, begin er dan niet aan!!!!!!!
Het verliezen van oliedruk tijdens het rijden is niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor......
Ik heb ook een oliedrukmeter gemonteerd.
Een simpel ding van Eqcuus, het probleem is het plaatsen van de zender.
In het gat van de drukschakelaar in het motorblok aan de voorzijde, hierin zit M10x1 draad. Hier zijn adapterplugjes voor die bij een origineel setje zit. Maar je zult de originele oliedrukmonitor (schakelaar) moeten behouden, omdat die in de zender van de Eqcuus niet bij de juiste druk schakelt.
Daarom heb ik het volgende gedaan:
Van een 220V fitting (die bijv. uit een oude schemerlamp komt) heb ik het koperen stukje draadpijp genomen, dat wat soms achter in zo'n fitting past en waar van die platte moertjes om zitten, en dat past precies in het gat van de motor.......M10x1.
De andere kant heb ik in een zijkant van een 1/8" T-stukje gedraaid dit past wat ruim en daarom heb ik het vast gesoldeerd. Wel voorzichtig anders heb je niks meer aan het vrije stukje schroefdraad voor in het blok.
De zenders passen nu allebei in het T-stukje. Doordat de draadsoorten niet zuiver passen, dicht het af. Anders een beetje teflontape gebruiken, maar zorg er dan wel voor dat de zenders uiteindelijk wel weer aan de massa komen te liggen. Meestal door het beschadigen van de tape raken ze de massa wel weer, maar check het wel even. Op de foto zie je dat ik de gele draad nog wel aan de combizender heb gezet, maar dat bleek niet te werken.
Verder nog het volgende:
- Het T-stukje heb je nodig om lengte te maken uit het blok, omdat de originele schakelaar vlak naast het waterkanaal zit en daar past de combizender niet.
- Draai de combizender met een sleutel op het zeskant aan, niet aan de behuizing draaien, want dan gaat het membraam lekken........
Mocht het je te moeilijk zijn, begin er dan niet aan!!!!!!!
Het verliezen van oliedruk tijdens het rijden is niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor......
Groeten
Dennis 449
Team West
![Afbeelding](http://home.zonnet.nl/goggomobil/T4BANA.JPG)
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Voor olietemperatuur bestaan setjes waarbij de sensor een peilstok is die aan de punt de temperatuursonde heeft zitten, beetje doehetzelf oplossing omdat je dan altijd zit te klooien met een draad naar je peilstok (met oliepeilen irritant) maar het werkt wel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Hoi, ik heb een olietemperatuurmeter van VDO maar nog niet aangesloten.
De zender of voeler moet ik nog aanschaffen. In de aftapplug ,die bij de T4 102 pk ACV motor vrij groot is ., wil ik schroefdraad tappen en daar de originele zender van VDO monteren.
Bij mijn VW golfje 1 had ik een peilstok met zender met dat is een gezeur met oliepeilen omdat je dan met de draden zit die op de peistok waren gemonteerd.![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
De zender of voeler moet ik nog aanschaffen. In de aftapplug ,die bij de T4 102 pk ACV motor vrij groot is ., wil ik schroefdraad tappen en daar de originele zender van VDO monteren.
Bij mijn VW golfje 1 had ik een peilstok met zender met dat is een gezeur met oliepeilen omdat je dan met de draden zit die op de peistok waren gemonteerd.
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Henk Peter,
Wist jij dat de bodem van de carterpan ook bedoeld is om te koelen?
Dus daar meet je een lagere temperatuur dan bijvoorbeeld in de kop.
Laten ze nou of daar in de buurt meestal de olietempsensor plaatsen.
Ik moet even kijken, maar volgens mij is er nog een gaatje vrij in het olie filterhuis aan de achterzijde van de motor, ik heb zo even geen plaatje.
Groeten
Wist jij dat de bodem van de carterpan ook bedoeld is om te koelen?
Dus daar meet je een lagere temperatuur dan bijvoorbeeld in de kop.
Laten ze nou of daar in de buurt meestal de olietempsensor plaatsen.
Ik moet even kijken, maar volgens mij is er nog een gaatje vrij in het olie filterhuis aan de achterzijde van de motor, ik heb zo even geen plaatje.
Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
![Afbeelding](http://home.zonnet.nl/goggomobil/T4BANA.JPG)
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Ja, dat van het koelen wist ik. Nu heb ik verschillende Golfjes gehad en ook een olietemperatuurmeter gemonteerd.
De zender/voeler zat altijd in de carterpan gemonteerd. Originele carterplug eruit en voeler erin.
De temperatuur was bij bedrijfswarme motor 90 graden. Bij langdurig rijden op snelwegen tot 110 graden.
Bij hoger monteren zal ie dan teveel aangeven denk ik maar ik ben ook wel benieuwd waar ik dan plug elders kan monteren.
De zender/voeler zat altijd in de carterpan gemonteerd. Originele carterplug eruit en voeler erin.
De temperatuur was bij bedrijfswarme motor 90 graden. Bij langdurig rijden op snelwegen tot 110 graden.
Bij hoger monteren zal ie dan teveel aangeven denk ik maar ik ben ook wel benieuwd waar ik dan plug elders kan monteren.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
olietemperatuurmeter
Als hij in de carterplug zit maakt het toch niet uit als hij 90 graden en 110 graden aangeeft. Hij doet zijn werk dan toch. De hete olie die naar boven gepomp wordt valt weer in de carterpan om gekoeld te worden .Dus als hij deze waarden aanhoud en niet omhoog loopt op de meter lijkt het mij een prima en gemakkelijke oplossing.
Dick
Dick
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
olietemp meter
Lampje kan ook maar meter geeft zichbaar verhoging van temperatur aan
Of wat ook kan is een olie drukmeter. Naarmate de olie warmer wordt zal de druk dus ook minder zijn.Wordt op scheepsdiesels veel toegepast.En zoek even uit hoe warm de olie mag worden. Staat wel in de olie tabellen.
Dick
Of wat ook kan is een olie drukmeter. Naarmate de olie warmer wordt zal de druk dus ook minder zijn.Wordt op scheepsdiesels veel toegepast.En zoek even uit hoe warm de olie mag worden. Staat wel in de olie tabellen.
Dick