Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Carbon cleaning
Carbon cleaning
Ik kom de laatste tijd steeds meer verhalen tegen over carbon cleaning. Dat is het reinigen van het inlaattraject middels waterstof, als ik het goed omschrijf. Heeft iemand van hier dat al eens laten doen?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en eigenlijk ook wel naar de exacte werking. Het lijkt me namelijk dat als je de aangekoekte zooi oplost dat dat ook ergens moet blijven. Wordt dat dan verbrand door de motor ofzo, of eruit gezogen? Toen ik mijn EGR-vervanger plaatste zag ik wel veel vieze zware aanslag in de inlaat, dus als het werkt, lijkt me het wel de moeite waard om te proberen.
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en eigenlijk ook wel naar de exacte werking. Het lijkt me namelijk dat als je de aangekoekte zooi oplost dat dat ook ergens moet blijven. Wordt dat dan verbrand door de motor ofzo, of eruit gezogen? Toen ik mijn EGR-vervanger plaatste zag ik wel veel vieze zware aanslag in de inlaat, dus als het werkt, lijkt me het wel de moeite waard om te proberen.
Re: Carbon cleaning
Hebben ze dit al niet eens gedaan bij Wheeler Dealers?
Toen plofde hij toch?
Toen plofde hij toch?
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Carbon cleaning
Met waterstof......weet niet uit welk jaar je bent, maar wil je tuin wel winterklaar maken met neutronenkorrels....Sjoerds schreef: ↑25 jan 2019, 12:33 Ik kom de laatste tijd steeds meer verhalen tegen over carbon cleaning. Dat is het reinigen van het inlaattraject middels waterstof, als ik het goed omschrijf. Heeft iemand van hier dat al eens laten doen?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en eigenlijk ook wel naar de exacte werking. Het lijkt me namelijk dat als je de aangekoekte zooi oplost dat dat ook ergens moet blijven. Wordt dat dan verbrand door de motor ofzo, of eruit gezogen? Toen ik mijn EGR-vervanger plaatste zag ik wel veel vieze zware aanslag in de inlaat, dus als het werkt, lijkt me het wel de moeite waard om te proberen.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Carbon cleaning
Valt reuze mee als een garage weet waar die mee bezig is en je inlaattraject is naderhand brandschoon waar je normaal gesproken niet bij komt.
Heb het een tijd terug ook laten doen en je merkt wel degelijk verschil in prestatie.
Heb het een tijd terug ook laten doen en je merkt wel degelijk verschil in prestatie.
Re: Carbon cleaning
Beckontheroad schreef: ↑25 jan 2019, 18:52 Met waterstof......weet niet uit welk jaar je bent, maar wil je tuin wel winterklaar maken met neutronenkorrels....
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Carbon cleaning
Als ik er zo eens over lees, wordt er een apparaat aangesloten op je vacuümleiding en wordt er "Oxyde-Hydrogen" toegevoegd bij draaiende motor.
Nu weten we allemaal dat omgekeerd in het Nederlands Waterstof Oxide gelijk is aan 2 waterstof moleculen en 1 zuurstof molecuul en dat noemen we dan: H2O, en dat is.....water!
Het is natuurlijk net hoe je het verkoopt... en er voor laat betalen...
Smoelt wel lekker: Hydrogen- carbon cleaning.
In het Nederlands: met water je kool-aanslag verwijderen..
Zo kun je je AAB motor ook een atmosferische diesel noemen, andere manier om te zeggen er zit geen turbo op...
JB
Nu weten we allemaal dat omgekeerd in het Nederlands Waterstof Oxide gelijk is aan 2 waterstof moleculen en 1 zuurstof molecuul en dat noemen we dan: H2O, en dat is.....water!
Het is natuurlijk net hoe je het verkoopt... en er voor laat betalen...
Smoelt wel lekker: Hydrogen- carbon cleaning.
In het Nederlands: met water je kool-aanslag verwijderen..
Zo kun je je AAB motor ook een atmosferische diesel noemen, andere manier om te zeggen er zit geen turbo op...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Carbon cleaning
Grappig, ik vraag naar mensen die het hebben laten doen of weten hoe het werkt, maar krijg alleen reacties van mensen die níet weten hoe het werkt, het zelf níet hebben laten doen maar er wél alles vanaf denken te weten... Fijn dat ktmkrik er wel iets uit eigen ervaring over kan zeggen.
Ik heb intussen ook twee (technische) mensen gesproken die het bij hun bus hebben laten doen (Vito en een Crafter) en beide zeggen dat de motor rustiger stationair ging lopen en dat hij daarna echt beter en mooier liep. Dat het een broodje aap verhaal is (of neutronenkorrels van Koot en Bie) geloof ik niet. Daarvoor maken teveel garagebedrijven er tegenwoordig gebruik van.
Ga wel eens zo'n bedrijf bellen over de feitelijk werking.
Ik heb intussen ook twee (technische) mensen gesproken die het bij hun bus hebben laten doen (Vito en een Crafter) en beide zeggen dat de motor rustiger stationair ging lopen en dat hij daarna echt beter en mooier liep. Dat het een broodje aap verhaal is (of neutronenkorrels van Koot en Bie) geloof ik niet. Daarvoor maken teveel garagebedrijven er tegenwoordig gebruik van.
Ga wel eens zo'n bedrijf bellen over de feitelijk werking.
Re: Carbon cleaning
Hou ons op de hoogte!
Re: Carbon cleaning
Ik heb hier een Golf VI GTI gehad waarbij door deze "carbon cleaning" de motor schoongemaakt was. De eigenaar meende echt dat de motor nadien beter was gaan lopen. Twee weken nadien moesten we de motor uit elkaar halen vanwege een hoog olieverbruik (had niets met de cleaning te maken), maar nadat we het inlaatspruitstuk verwijdert hadden wist ik niet wat ik zag, de inlaat was werkelijk onvoorstelbaar smerig, dus deze actie had werkelijk niets uitgehaald. Ik heb zelf ook al eens geïnvesteerd in verschillende (dure) manieren om deze vervuiling aan te pakken. Maar ben na wat tegenvallende resultaten, doorgaans met door wat in de draaiende motor te spuiten spul, overgestapt naar een mechanische manier van schoonmaken door te stralen met granulaat. I.m.o. de enige manier om de inlaat effectief te reinigen.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carbon cleaning
Ik haalde het inlaatspruitstuk er af,
Had een lepeltje met omgebogen uiteinde d.m.v.sterk tape aan een stuk hout gemaakt, en daarna gewoon leeg schrapen.
Daarna met een doekje wasbenzine of goede kwaliteit thinner even spoelen en klaar.
Een inlaatspruitstuk is niet ontworpen om hoge temperaturen aan te kunnen zoals een uitlaatspruitstuk dat bijvoorbeeld wel is.. dus in de fik steken kan kromtrekken en of blijvende schade veroorzaken.
Nadien wel een nieuwe pakking gebruiken.
Ik heb toen bij wheeler dealers het ook gezien en het werkt gebruikt bij een benzineauto om hem door de 4 gas-test te krijgen en er was bij 2 van de 4 een flinke reductie te meten..
Of het bij een diesel merkbaar en meetbaar verschil brengt, weet ik niet. Mechanische toleranties door slijtage bijvoorbeeld bij verstuivers los je er natuurlijk niet mee op. De zogenoemde vercoking mogelijk wel.
Ik ben wel benieuwd naar vooraf en nadien uitgevoerde uitlaatgas metingen..
Groeten Peter
Had een lepeltje met omgebogen uiteinde d.m.v.sterk tape aan een stuk hout gemaakt, en daarna gewoon leeg schrapen.
Daarna met een doekje wasbenzine of goede kwaliteit thinner even spoelen en klaar.
Een inlaatspruitstuk is niet ontworpen om hoge temperaturen aan te kunnen zoals een uitlaatspruitstuk dat bijvoorbeeld wel is.. dus in de fik steken kan kromtrekken en of blijvende schade veroorzaken.
Nadien wel een nieuwe pakking gebruiken.
Ik heb toen bij wheeler dealers het ook gezien en het werkt gebruikt bij een benzineauto om hem door de 4 gas-test te krijgen en er was bij 2 van de 4 een flinke reductie te meten..
Of het bij een diesel merkbaar en meetbaar verschil brengt, weet ik niet. Mechanische toleranties door slijtage bijvoorbeeld bij verstuivers los je er natuurlijk niet mee op. De zogenoemde vercoking mogelijk wel.
Ik ben wel benieuwd naar vooraf en nadien uitgevoerde uitlaatgas metingen..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Carbon cleaning
Wij doen ook af en toe inlaattrajecten reinigen bij TFSI motoren, inderdaad met gedemonteerd spruitstuk en dan met granulaat en perslucht. Dit werkt zeer doeltreffend.
Bij een T4 is het inlaattraject redelijk simpel dus zou die lekker handmatig schoonmaken dmv demontage vh inlaatspruitstuk.
Bij een T4 is het inlaattraject redelijk simpel dus zou die lekker handmatig schoonmaken dmv demontage vh inlaatspruitstuk.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1